Prill kirjutas: 12 Nov 2025, 11:18
Selgituseks, antud lõiguga ei väitnud enda seisukohta vaid kirjeldasin euroopa tänast reageeringut ja poliitikat. Euroopa poliitikud on mitmes mõõtmes plindris, peaks toetama oma autotööstust aga samas see tööstus on EV suunal konkurentsivõimetu, eks siis toetatakse seda mida saab ja on võimalik toetada oludes. Hiina EV-dele tollid, euroopa keskkonna normide leevendamine ja edasilükkamine, isegi heitmenormide tühistamisest juba räägitakse. EV turul ei olda konkurentsivõimelised, on tung klammerduda sisepõlemismootoriga tehnoloogiate juurde tagasi. Sõda rohepoliitikate suunas võib olla selle äri osa, ei imestaks kui tulevikus ilmneb kuidas euroopa tööstused on teadlikult rahastanud poliitilisi jõude ja propagandat, mis rohetemaatikat nurjaks, sest roheteema segab äri.
See kõik on vastupidine sellele mida mahajäänud riigid tavaliselt enda järeleaitamiseks teevad. Näiteks Hiina aga ja Venemaa jt kui neil on tehnoloogiline mahajäämus, hakatakse tehnoloogiat ligi meelitama, ühisfirmad, regulatsioonid, kus tehase rajamine kohapeale on soodsam kui lihtsalt vajalikku sisseimportida.
Tegelikult peaks euroopa pakkuma Hiinale partnerlust ja koostööd, saades ka nii ise järjele.
Tegelikult vist Hiina BYD juba peab euroopas läbirääkimisi tehas(t)e rajamiseks. Ungari olevat huviline aga juba said Eestilt ja teistelt hagu alla kuidas mistahes Hiina investeeringud ja koostöö on oht..
Samuti pidada eriti autotööstuses tehastel ja "tehastel" suuri erinevusi olema, kus osad tollidest pääsemiseks teevad koostetehase, ehk kõik toodetakse mujal aga kokku pannakse kohapeal ja saab juba "made in xxx" märgi külge panna.
Isegi huvitaks kusmaalt piir läheb, kui tood üle piiri ratasteta sõiduki ja kruvid kohapealses tehases rattad külge ja VIN tähises on kohaliku tehase tunnus - kas on siis on kohalik toode või pigem mitte..
Tegelikkus on veel keerulisem kus kõik autotööstused olevat globaalse tarneahela toodang, kus piisab ühe pisikiibi tarnetõrkest ja üle maailma autotehased raporteerivad võimalikest viivitustest ja alternatiivsete lahenduste otsimisest.
USA puhul samuti, ühe uuringu järgi kõige rohkem "made in USA" auto olevat Tesla, kõik teised on moel või teisel oluliste sõlmede osas hübriidi kus kasutataks terveid mootoreid, käigukaste või põhjasid, rääkimata elektriosast globaalsetelt tootjatelt.
Eesti ei ole ka selles vaates erand, kus meediast läbi käinud nii "omamaine" digikaamera mis osutus hiina masstoodanguks, kes võib neid kaameraid väljastada mis logo alt parasjagu vaja.
Paar aastat tagasi üks Estonian Business Schooli punt turundas robottolmuimejat, USA&Eesti koostöö imeja, paraku osutus seegi Hiina toondanguks, kus antud USA&Eesti bränd ei suutnud toimivat äppigi tagada mis antud robotimejaga ilma tõrgeteta töötaks.
Isegi see kui patriootiliselt turundatakse, ei tähenda, et sisus seal midagi kohalikku oleks..