134. leht 135-st
Re: Elektriautodest
Postitatud: 07 Aug 2025, 06:56
Postitas A23
Urmas kirjutas: 06 Aug 2025, 17:23
... Toimub see ainult tasuta rohelise energia najal? Milline PV paneel toodab elektrit öösel, siis kui EV omanikud laevad autot? ...
Selle vastu on ka rohi olemas – kaks autot, ühega sõidad paaris ja teisega paaritutel kuupäevadel, saab päeva ajal laadida.

Täitsa päriselt nägin Soomes sellist lahendust oma silmaga!
(Ühel töökaaslasel ka kaks, paraku küll fossiil Daciat, käib korda mööda nendega tööl, et üks liiga kauaks seisma ei jääks. Vahel korraldavad naisega üritusi, siis mõlemad autod korraga sõitmas)
Re: Elektriautodest
Postitatud: 09 Aug 2025, 07:46
Postitas trebla
Veidi teise tooniga artikleid ja selle taga olevaid kommentaare elektriautodest kah..
https://thedriven.io/2025/08/04/norway- ... ic-brands/
Teisel pool maakera on tehtud hea ülevaatlik veebileht seal saada olevatest ja tulevatest.
https://thedriven.io/ev-models/
Austraalia dollar on täna 0,56 eurot
Kas keegi teab sama lihtsat ja ülevaatlikku lehte meil saadaolevatest?
Re: Elektriautodest
Postitatud: 09 Aug 2025, 12:25
Postitas EH.INS.
Norra ja EV ei sobi mitte kuidagi näiteks Eestisse...
Tegelikult on vähe kohti kuhu see sobib...
Re: Elektriautodest
Postitatud: 09 Aug 2025, 15:47
Postitas Prill
trebla kirjutas: 09 Aug 2025, 07:46
Kas keegi teab sama lihtsat ja ülevaatlikku lehte meil saadaolevatest?
"meil" siis tähendaks mida, Eestis, euroopas, "vabas maailmas", meil kui ehitusfoorumlastel..
Muidu jah kipib olema, kus internetis autotemaatika USA-s ja euroopas Suurbritannia hästi esindatud, võibolla on Saksamaal ka midagi aga nemad ise suur riik-rahvas ja inglisekeelse sisuga end ei vaeva..
elektrikate ülevaateid erinevaid vaadanud nii YT võrdlusteste, kui muidu jutt - mida rohkem uurida seda enam leidub vastuolulisi hinnanguid, eks see interneti häda nagunii - igaüks leiab sealt seda mida otsib, olgu oma maailmavaate-jutu kinnituseks või võib kaomasuguste kajakambrisse kinni jääda.
Re: Elektriautodest
Postitatud: 09 Aug 2025, 23:10
Postitas ping
Prill kirjutas: 09 Aug 2025, 15:47
trebla kirjutas: 09 Aug 2025, 07:46
Kas keegi teab sama lihtsat ja ülevaatlikku lehte meil saadaolevatest?
"meil" siis tähendaks mida, Eestis, euroopas, "vabas maailmas", meil kui ehitusfoorumlastel..
Muidu jah kipib olema, kus internetis autotemaatika USA-s ja euroopas Suurbritannia hästi esindatud, võibolla on Saksamaal ka midagi aga nemad ise suur riik-rahvas ja inglisekeelse sisuga end ei vaeva...
"Meil" peaks tähendama antud juhul, et nii kaugel põhjas, kus elame meie ja elab alla 1% inimkonnast klimaatiliselt sobivaid autosid.
Nii nagu paljud muud asjad erinevad ka ekvaatori lähedased autode tehnilised lahendused pooluse poolsetel autodel kasutatavatest lahendustest.
"Tavalised USA kogemused" ei maksa meil suurt midagi , sest nende ja Kanada vaheline piir jookseb umbes Itaalia kõrguselt põhjalaiusel ning California autod erinevad ka suurelt Alaskal kasutatavatest autodest.
(Näiteks venes hakati Daciat (Kalina nime all) riigi toel tootma just selle pärast, et see oli üks vähestest autodest mis vastas seatud nõudele, et: "Auto peab kindlalt käivituma -35C juures.)

Re: Elektriautodest
Postitatud: 10 Aug 2025, 09:59
Postitas Prill
Kui laiuskraadi ja keskkonnaolude vaates otsida eeskujusid, siis Norra, Rootsi ja ka Soome EV arvustused võiks meile uurimiseks asjakohased olla. Aga teatavasti vähemalt Norra ei sobi kunagi ühekski eeskujuks, ka EV vaatest, sest neil on nafta ja üldse kõik "teistmoodi".
Mõnes teises kohas jälle tuuakse eeskujuks Israeli ja Šveitsi, et me peaks ka tegema nii nagu nemad - mis võtab samuti õlgu kehitama, et mis eeldused meil nendega ligilähedaseltki sarnased oleks..

Re: Elektriautodest
Postitatud: 10 Aug 2025, 10:50
Postitas RaJy
Norras on naftale lisaks ka hüdroenergia. Rootsis samuti. Lisaks Rootsis ja Soomes tuumajaamad, Me võime samal laiuskraadil elada, aga on asju mis meil puuduvad.Ja see mis oleks võimalik siin - selle vastu võideldakse viimse verepiisani (tuumajaam, puidurafineerimine jne)
Re: Elektriautodest
Postitatud: 10 Aug 2025, 12:05
Postitas ping
RaJy kirjutas: 10 Aug 2025, 10:50
Norras on naftale lisaks ka hüdroenergia. Rootsis samuti. Lisaks Rootsis ja Soomes tuumajaamad, Me võime samal laiuskraadil elada, aga on asju mis meil puuduvad.
Ja see mis oleks võimalik siin - selle vastu võideldakse viimse verepiisani (tuumajaam, puidurafineerimine jne)
Kuna elektrit on palju, siis on juba aastakümneid tagasi eramute tubadesse veetud elektriradikate jaoks elektriliinid, majade peakaitsmed on vastavate ampritega ja ka elektrivõrgud on ehitatud vastavalt elektriküttele.
(Eramu igasse tuppa läheb eraldi radikaliin, 25A kaitsme tagant.)
Seoses soojuspumpade levikuga väheneb seal pidevalt otseelektrikütte kasutajate hulk ja see on tekitanud palju vaba ressurssi elurajoonide ülekandeliinides,
mida meil ei ole.

Re: Elektriautodest
Postitatud: 10 Aug 2025, 13:43
Postitas RaJy
Ja see palju elektrit tekkis omal ajal lihtsalt niisama? Norra oli üks suur ja vaene kaluriküla eelmise sajandi keskpaigani. Nad panustasid toona energiatootmisse, et täna nautida selle tegevuse vilju. See, et nad lisaks ka nafta Põhjamerest leidsid oli pigem õnnelik juhus Aga meil ei saa ilma protestita mitte midagi valmis, investeeringud lähevad pigem lätti ja me räägime miljarditest
Re: Elektriautodest
Postitatud: 10 Aug 2025, 15:25
Postitas EH.INS.
Prill kirjutas: 10 Aug 2025, 09:59
Mõnes teises kohas jälle tuuakse eeskujuks Israeli ja Šveitsi, et me peaks ka tegema nii nagu nemad - mis võtab samuti õlgu kehitama, et mis eeldused meil nendega ligilähedaseltki sarnased oleks..
Nii Iisraelist kui Šveitsist oleks kogu EL-l väga palju õppida
Esimesest nt tööjõu kohta ja teisest nt rahva arvamuse küsimise kohta...
Ja palju, palju veel...
EL-le võib eeskujuks olla palju riike, ehk mõned 3 maailma riigid välja jättes...
Re: Elektriautodest
Postitatud: 10 Aug 2025, 18:59
Postitas optimist88
RaJy kirjutas: 10 Aug 2025, 13:43
Ja see palju elektrit tekkis omal ajal lihtsalt niisama? Norra oli üks suur ja vaene kaluriküla eelmise sajandi keskpaigani. Nad panustasid toona energiatootmisse
1000 koske on kõvasti üle keskmise stardipositsioon selleks
Re: Elektriautodest
Postitatud: 10 Aug 2025, 19:44
Postitas Urmas
Norra hakkas hüdroenergiaga tegelema 19.sajandi lõpus ehk ligi 150 aastat tagasi. Praeguseks moodustab hüdroenergia Norra elektritootmisest ca 90+%. Pidid vist ainult paisud ehitama ja tasuta roheenergiat muudki tuleb. Nafta on neil ainult boonuseks ja millegipärast nad oma puurkaevusid kinni panna ei kavatse, et olla roheliseks olemises maailmale eeskujuks. Millised on Eesti võimalused nn rohelise hüdroenergia arendamiseks? Kinni pannakse meie veel viimased HEJ, sest mingid kalad ei pääse läbi. Ehe lolluse näide oli vist ühe kohaliku HEJ põhimõtteliselt sulgemine kalade rände tõttu, kuigi ülesvoolu oli looduslik takistus. Ei mäleta HEJ ja jõe nime.
Re: Elektriautodest
Postitatud: 10 Aug 2025, 20:04
Postitas madis64
Urmas kirjutas: 10 Aug 2025, 19:44
Millised on Eesti võimalused nn rohelise hüdroenergia arendamiseks?
Kaevame pool Eestimaad tühjaks ja ehitame kaevatud pinnasest mäed?
Re: Elektriautodest
Postitatud: 10 Aug 2025, 22:39
Postitas RaJy
madis64 kirjutas: 10 Aug 2025, 20:04
Urmas kirjutas: 10 Aug 2025, 19:44
Millised on Eesti võimalused nn rohelise hüdroenergia arendamiseks?
Kaevame pool Eestimaad tühjaks ja ehitame kaevatud pinnasest mäed?
Sa muidu Ida-Virumaal oled käinud? Ma mõtlen neid kaevanduspiirkondi - mina olen - nii kaugele kui silmapiirini on kõik läbi songitud juba aastakümneid tagasi. Ja vett pumbatakse sealt välja ehk kulutatakse energiat mitte vastupidi.
Re: Elektriautodest
Postitatud: 11 Aug 2025, 08:30
Postitas Prill
Ega hüdroenergia ainuke puhas energia ei ole, on ka teisi päike-, tuul ja ka tuumaenergia on nüüd otsapidi puhtama poole energiaks kuulutatud.
Samuti ei ole hüdroenergia päris keskkonnasõbralik, isegi Eestis lammutataks euroopa rahade eest vanu hüdroelektrijaama tammide jäänuseid ja/või rajatakse kalatreppe, et kalad saaks ülesjõge rännata nii nagu nad tuhandeid aastaid enne tammide rajamist tegid.
Ka tänapäeval riigid planeerivad suuremahulisi hüdroelektrijaama projekte, isegi kunagistelt eelmise sajandi jõgede ümberpööramise projektidelt on tolm pühitud ja vaadatakse ehk saab tänaste ressurssidega ära teha.
Hiina plaanid on nii kolossaalsed, kus nende hüdroelektri tarbeks ümberkujundusi süüdistatakse lausa maakera pöörlemiskiiruse aeglustamises, rääkimata tervete regioonide üleujutamisest ja sealsete kultuuride inimasustuse hävinemisest.
Moodsamad hüdrod kasutava ära ka tõusude-mõõnade energiat ja isegi lainete energiat püütakse ära kasutada, mis muudab hüdroenergia palju laiemalt kasututavaks kui täna on.
Eesti puhul on olnud ja oleks kõige murevabam ehk tuumaenergia, mida ka laialdaselt tarbiti (Venemaa, Valgevene) kuniks poliitiliselt otsustati sealsed energiamolekulid ebasobivaks kuulutada ning nüüd näeme pidevat probleemides püherdamist kus osa seltskonda tahaks jätkata saastava põlevkivienergeetikaga, teine osa pigistaks kivist vee välja, et saaks kuidagi oma rahvuslikke tuuleparke, tuumaenergeetikat kui keegi selle meile kinni/peale maksaks - vaatamata lubadustele tulevikus elektrihinna odavnemisele, näeme järjest tarbiale hinnatõuse, kus kuskil võib ju odav elekter olla ent selle meile toomine eeldab võrguinvesteeringuid ja kõiksugu sageduse hoidmise-võrguarenduse hinnatõusud on juba ette välja hõigatud.
Re: Elektriautodest
Postitatud: 11 Aug 2025, 08:44
Postitas A23
Prill kirjutas: 11 Aug 2025, 08:30
Ega hüdroenergia ainuke puhas energia ei ole, on ka teisi päike-, tuul ja ka tuumaenergia on nüüd otsapidi puhtama poole energiaks kuulutatud.
Samuti ei ole hüdroenergia päris keskkonnasõbralik, isegi Eestis lammutataks euroopa rahade eest vanu hüdroelektrijaama tammide jäänuseid ja/või rajatakse kalatreppe, et kalad saaks ülesjõge rännata nii nagu nad tuhandeid aastaid enne tammide rajamist tegid.
Ka tänapäeval riigid planeerivad suuremahulisi hüdroelektrijaama projekte, isegi kunagistelt eelmise sajandi jõgede ümberpööramise projektidelt on tolm pühitud ja vaadatakse ehk saab tänaste ressurssidega ära teha.
Hiina plaanid on nii kolossaalsed, kus nende hüdroelektri tarbeks ümberkujundusi süüdistatakse lausa maakera pöörlemiskiiruse aeglustamises, rääkimata tervete regioonide üleujutamisest ja sealsete kultuuride inimasustuse hävinemisest.
Moodsamad hüdrod kasutava ära ka tõusude-mõõnade energiat ja isegi lainete energiat püütakse ära kasutada, mis muudab hüdroenergia palju laiemalt kasututavaks kui täna on.
Eesti puhul on olnud ja oleks kõige murevabam ehk tuumaenergia, mida ka laialdaselt tarbiti (Venemaa, Valgevene) kuniks poliitiliselt otsustati sealsed energiamolekulid ebasobivaks kuulutada ning nüüd näeme pidevat probleemides püherdamist kus osa seltskonda tahaks jätkata saastava põlevkivienergeetikaga, teine osa pigistaks kivist vee välja, et saaks kuidagi oma rahvuslikke tuuleparke, tuumaenergeetikat kui keegi selle meile kinni/peale maksaks - vaatamata lubadustele tulevikus elektrihinna odavnemisele, näeme järjest tarbiale hinnatõuse, kus kuskil võib ju odav elekter olla ent selle meile toomine eeldab võrguinvesteeringuid ja kõiksugu sageduse hoidmise-võrguarenduse hinnatõusud on juba ette välja hõigatud.
Ka tuuleturbiinid aeglustavad maa pöörlemist

Re: Elektriautodest
Postitatud: 11 Aug 2025, 08:59
Postitas EH.INS.
@ Prill
Ei saa nüüd sellest "halinast" aru...
Mis vahet on sel mis on hind - peaasi, et "roheline"...
Re: Elektriautodest
Postitatud: 11 Aug 2025, 19:41
Postitas madis64
RaJy kirjutas: 10 Aug 2025, 22:39
Sa muidu Ida-Virumaal oled käinud? Ma mõtlen neid kaevanduspiirkondi - mina olen - nii kaugele kui silmapiirini on kõik läbi songitud juba aastakümneid tagasi.
Olen, elu jooksul on seal viibinud oluliselt sagedamini kui keskmisele eestlasele kohane.
Kukruse tuhamäe värsket suitsu on hingatud, sugulased on kaevandustes töötanud.
Sa ikka adusid, et mu tekst oli irooniavõtmes postitatud?
Re: Elektriautodest
Postitatud: 12 Aug 2025, 11:03
Postitas EH.INS.
Norra...
Norway’s sovereign wealth fund enjoyed its best quarter since late 2023, returning 6.4% in the second quarter, propelled by stock-market gains.
Equities drove the results for the $1.9 trillion fund, at 8.45%, with unlisted infrastructure investments generating 8.1%, Norges Bank Investment Management said in a report on Tuesday. Fixed income and unlisted real estate had a small positive contribution.
Norway’s wealth fund, the world’s largest, owns about 1.5% of listed stocks globally. More than two thirds of the fund is in equities, all outside of Norway. A big chunk of its holdings are in the US, including tech companies such as Apple Inc, Microsoft Corp, Nvidia Corp., Alphabet Inc, Amazon.com Inc and Meta Platforms.
Nüüd arvutage palju see 6,4% on Norra eelarvest...
Re: Elektriautodest
Postitatud: 12 Aug 2025, 15:00
Postitas EH.INS.
Lihtsalt järjekordne näide mida räägivad suurtöösturid
Ja mitte ainult autotöösturid
https://www.err.ee/1609768728/mercedese ... u-variseda
Re: Elektriautodest
Postitatud: 12 Aug 2025, 15:30
Postitas Prill
ei kõla veenvalt see jutt seal, klassikaline töösturite, antud juhul autotööstuse nutulaul, kus euroopa autotööstus on rohepöördes konkurentsis kaotanud nii Hiinale, kui USA Teslale. Isegi kui euroopa autotööstust tabab pankrotilaine ja kollaps, ei pea see tähendama autoturu kokkukukkumist, sest tühimiku täidavad konkurentsivõimelisemad brändid mujalt L-Koreast, Jaapanist ja Hiinast.
USA autotööstus, ala meka Detroit on sellise kollapsit näinud, ometi ei päädinud see olukorraga, kus USA autoturg oleks autodeta jäänud. Täpsemalt USA autoturu häda oligi konkurentsivõimetus, peamiselt Jaapani autotoodanguga.
Euroopa autotööstuse konkurentsivõime probleemid on julgelt juba vähemalt kümnend+ vanad, kus nt koroonaaegu euroopa automüük samuti langes ning kollapsist päästsid vaid välisturud kus nende tarbeks tehased olid regiooni nõudluse teenindamiseks. Piltlikult Aasia automüügist hoiti elus euroopa autotööstust ja kontoreid.
Suures pildis autotöösturid rõhuvad protektsionismile, kus peamiselt Hiina autotööstus trügib oma toodangu ja tehastega euroopasse ja nendega ei suudeta konkureerida, eriti uuemates tehnoloogiates nagu elektriautod ja hübriidid. Sisuliselt euroopa luksbrändid nagu MB, BMW, kes müüsid edukalt fossiilipõletajaid üle maailma edukalt, tahavad seda vana aega tagasi. Naftašeigid, oligarhid, sõjapealikud ostavad hea meelega seda lukskraami aga seda ei tasu toota ainult neile, vaid vaja on laiapõhjalisemat turgu, nt saada müüa neid V8, V12 mootoriga sõidukeid ka euroopa rikkamale sh riigi esindusklassile. Kui need saastenormidesse ei mahu, ei ole mõtet neid ka toota, raha jääb saamata ka naftašeigilt&oligarhilt ehk ei olegi neil väljavaadet autotööstusega jätkata.
Elektriautode häda euroopa tootjatel on suurema ahela puudumine, eriti akutehnoloogiates, kus Hiina tootjatel on kogu strateegilise ahela eelis, alates kaevandusest kuni sõidukini tehaseliinilt, lisaks Hiina on haaranud liidrirolli ka tööstustehnoloogias, kus nad ei pea enam ostma läänest sisse tööstusseadmeid ja robotiseeritud liine, vaid neil on enda arendatud tööstusrobootika, täielikult automatiseeritud tootmisliinid, AI abil juhitud.
Lisaks Hiina tootmine omab skaleeritavust ja mastaabiefekti, samale panustas ka Tesla oma gigatehastega maailma eri regioonidesse, just teadmise pealt kuidas USA-s oli mitmeid elektriauto tootjaid kes lähenesid ääriveeri, saada investoritelt natuke rahastust 200-1000 sõiduki poolkäsitöönduslikuks tootmiseks ja kui sõiduk end õigustab, saab tekitada huvi suurinvestorite hulgas - kõik need lõpetasid pankrotiga, ei omanud tähtsust kui eesrindlik akusõiduk neil oli välja arendatud.
Rohepööre võib olla ainult mugav patuoinas millega konkurentsivõimetu euroopa tööstus üritab süüd veeretada ja enda ebaefektiivset eksistentsi pikendada.
Niigi Euroopa Liit kaitseb enda autoturgu Hiina odavamate elektriautode eest tollidega, kus EL-is võiks "roheautod" olla palju odavamad ja kättesaadavamad rohkematele kui autoturgu/konkurentsi kunstlike meetmetega euroopa autotööstuse kaitsmiseks poliitiliselt ei manipuleeritaks.
Re: Elektriautodest
Postitatud: 12 Aug 2025, 16:39
Postitas EH.INS.
Ei, muidugi - las EU tööstus kukub kokku...
Meil tuleb raha ju seinast...
Ja selle eest ostame kõik koos kõike mida vaja...
Ja tööd ka kellelgi vaja pole - seinast tuleb nagu putru
Kui loll saab olla???
Re: Elektriautodest
Postitatud: 12 Aug 2025, 17:29
Postitas optimist88
Prill kirjutas: 12 Aug 2025, 15:30
Suures pildis autotöösturid rõhuvad protektsionismile, kus peamiselt Hiina autotööstus trügib oma toodangu ja tehastega euroopasse ja nendega ei suudeta konkureerida, eriti uuemates tehnoloogiates nagu elektriautod ja hübriidid. Sisuliselt euroopa luksbrändid nagu MB, BMW, kes müüsid edukalt fossiilipõletajaid üle maailma edukalt, tahavad seda vana aega tagasi. Naftašeigid, oligarhid, sõjapealikud ostavad hea meelega seda lukskraami aga seda ei tasu toota ainult neile, vaid vaja on laiapõhjalisemat turgu, nt saada müüa neid V8, V12 mootoriga sõidukeid ka euroopa rikkamale sh riigi esindusklassile.
Sa lähed liiale selle luks-jutuga. Lisaks Audi, Porge, Alfa, Jag, Rover need kõik ei ole luks vaid PREMIUMbrändid. Üle keskmise s.t. (Luksus = Aston Martin, Bentley, Rolls jne.) Premium segmendis on vastavalt kere suurusele 3-6 silindrit valdavalt. ~4L töömahu juures muidugi V8 aga seda selgelt vähem kui näiteks R6/V6. Euroopat pean silmas.
Re: Elektriautodest
Postitatud: 12 Aug 2025, 17:30
Postitas madis64
Prill kirjutas: 12 Aug 2025, 15:30
Niigi Euroopa Liit kaitseb enda autoturgu Hiina odavamate elektriautode eest tollidega,...
Õigesti teeb, kuid vähe teeb.
Hiina subsideerib oma tootjate eksporti riiklikul tasemel.
EL kägistab oma tootjaid CO2 kvootidega läbi kogu energia- ja tarneahela.
Ainult ajupuudeline arvab, et praegused Hiina impordile kehtivad tollid on adekvaatsed.
Re: Elektriautodest
Postitatud: 12 Aug 2025, 17:37
Postitas EH.INS.
Tõmmake oma debiilsed "roheregulatsioonid" millest nagunii midagi tolku pole 99% maha ja on üle poole tee käidud
Järgmiseks tõmmeke min 50% kõiki teisi regulatsioone koomale ja juba on OK