2. leht 2-st

Re: Käivituskaabli ristlõige?

Postitatud: 15 Dets 2025, 20:00
Postitas madis64
kunn24 kirjutas: 14 Dets 2025, 19:21 Igaks juhuks, mis on selle doonori mark ja mudel, mis ära kooles?
Ei hakka täpsustama, doonor pole ilmselt süüdi kui patsient maanteeäärses parklas täkku palub. Endal ei hakanud kellad helisema, et see maskiin peab ju katki olema kui ta vahepeatuses enam ei käivitu. Kooliraha...

Kuid toona olid 90-ndad, kõik me sõitsime erinevas seisundis rontidega ja olime märksa abivalmimad kui praeguste garantiiliste liisinguautodega. ;)

Re: Käivituskaabli ristlõige?

Postitatud: 15 Dets 2025, 20:03
Postitas kunn24
See vähemalt kõrvaldab selle eelduse, et olnuks tänapäevane, väidetavalt kapriisse elektroonikaga masin mida pidanuks hoidma, nagu essu pilpa peal. Ma isegi ei hakka sellele väitele kinnitust küsima, asi on ilmselge.

Re: Käivituskaabli ristlõige?

Postitatud: 15 Dets 2025, 20:12
Postitas madis64
kunn24 kirjutas: 15 Dets 2025, 20:03 See vähemalt kõrvaldab selle eelduse, et olnuks tänapäevane, väidetavalt kapriisse elektroonikaga masin mida pidanuks hoidma, nagu essu pilpa peal.
Paraku ma suhtun oma tänastesse liikuritesse täpselt sellise hoolega, et tee ääres "ära surnud" autole pakun telefoni teel autoabi kutsumist ja sõitjatele sooja transporti lähimasse tanklasee või asustatud punkti (kui autosse mahuvad).
Täku andmine tundmatule ilmselgelt pooletoobisele autole on välistatud.

Re: Käivituskaabli ristlõige?

Postitatud: 15 Dets 2025, 20:31
Postitas kunn24
Seal on kõige suurem jamade oht, kui ajad polaarsuse segi. Selles mõttes võiks käivituskaablis (mõne kroku ühenduse juures) olla 200- 300 A sulavkaitse.

Re: Käivituskaabli ristlõige?

Postitatud: 15 Dets 2025, 22:07
Postitas Urmas
Riio12 kirjutas: 15 Dets 2025, 19:51 "Ei olnud probleemi kohe start-funktsiooni naabrimehe Porsche Cayenni käima saada" see siis Märjamaa eliit korrusmaja parklas vahetult Datziate kõrval vä??
Ah, eliit või asi. Üks paras parsa oli tal see. Umbes aasta tagasi müüs maha. :) Mu vana Dacia on ühes garaažis olnud kõrvuti paar kuud ikka palju uhkemate autode ja mottorratta kõrval. Mitte küll Eestis.

Re: Käivituskaabli ristlõige?

Postitatud: 16 Dets 2025, 09:27
Postitas Prill
kunn24 kirjutas: 15 Dets 2025, 20:31 Seal on kõige suurem jamade oht, kui ajad polaarsuse segi.
Pluss NOCO-le kus klotsil on valestiühendamise kaitse sisse ehitatud.

See kuidas täkuandmine täkuandja sõidukit kahjustab on huvitav teema. Üheksakümnendatel vaese tundengina sai üks diisliront soetatud, millel aku ära kärvas ja uue diislikäivitusaku raha tundus võimatult kallis, sai suvaline aku peale istutatud, millega hakkas pakasega jant kus mitte igakord ei õnnestunud käivitada ja pidi tihti abi paluma - ei meenu, et kordagi oleks abiandja sõidukit kahjustanud.
Samuti meenub vastupidine soovitus, kus sellel hetkel kui "tühi" sõiduk üritab krokodillide pealt käivitada, annab abiandja gaasi, tõstab oma generaatori pöörded kõrgeks, kus genekas uhab akule süsteemi&akule maksimaalselt lisaks.
Samuti võiks autoelektrisüsteemis juba olla kaitsed võimalike lühiste, ülelaadimiste-tühjenemiste tarbeks. Tõsi otse aku klemmidelt voolu võttes võttes ei saa ületühjenemist ju ka kaitsme olemasolul vältida..

Üheksakümnendate lõpust meenub, kuidas tööautoks anti üks aasta vana corolla, siis küll ülemus luges sõnad peale, et ma ei hakkaks sellega kuskil kaablite ega köiega mülgastes abis käima :)
Mäletan ka jutte, kui "ajudega" autod hakkasid levima, ei soovitatud neil nende krokodillidega jännata, võivat kalliks minna..
Samas nagu mäletan juba selle sajandi sõidukiga kaasa tulnud juhendites on olnud juhised ka krokodillidega voolu andmiseks ja vastuvõtmiseks - kas siis ikkagi ei ole nii ohtlik teema, või ajaga on "ajude" kaitseks miskeid meetmeid juurde lisatud.

Re: Käivituskaabli ristlõige?

Postitatud: 16 Dets 2025, 11:23
Postitas ping
Prill kirjutas: 16 Dets 2025, 09:27
kunn24 kirjutas: 15 Dets 2025, 20:31 Seal on kõige suurem jamade oht, kui ajad polaarsuse segi.
Pluss NOCO-le kus klotsil on valestiühendamise kaitse sisse ehitatud. ...
Nii minu akupangal, kui teistel hiinlastel on "kaitsmeks" klotsi sees asuva relee kontaktid, sest selles kohas kasutatakse tavalist 80A releed vastava mõõduga kontaktidega.
Ülekoormusele peavad need kontaktid vastu ainult seepärast, et neid ei lahutata koormuse all.

Tegelikult, kui on peatähtis autonoomne käivitamine, isegi kui käivitusabi on aasta autos vedeledes tühjaks saanud ja ära külmunud, siis töökindlam lahendus on superkondensaatoriga käivitusabi.

Kuna enamus ei tea, et kuidas kondensaatoriga käivitusabi kasutatakse, siis siin üks video külmunud ja 9V akupingega auto käivitamisest 500F superkondensaatoriga, mille täis laadimine kasvõi -70C külmaga kestab kuni 3min.
https://www.youtube.com/watch?v=sTX-E-96UPg

Vaatasin, et Poola laos on hetkel veel 4 tükki 500F käivitit jõuluhinnaga 91eur.

Superkondensaatorite test, üks paljudest:
https://www.youtube.com/watch?v=8MpgumuI3SA
:hello:

Re: Käivituskaabli ristlõige?

Postitatud: 16 Dets 2025, 11:35
Postitas Vko
Prill kirjutas: 16 Dets 2025, 09:27 Samas nagu mäletan juba selle sajandi sõidukiga kaasa tulnud juhendites on olnud juhised ka krokodillidega voolu andmiseks ja vastuvõtmiseks - kas siis ikkagi ei ole nii ohtlik teema, või ajaga on "ajude" kaitseks miskeid meetmeid juurde lisatud.
Töötava mootoriga ohtlik igal juhul. Töötava mootoriga võib lasta abisaaja auto akut 10 min laadida, see on ka suureks abiks. Mul ongi kogemus, kus kohe peale juhtmeid külge pannes abisaaja auto starter jõudis liiga vaevaliselt ringi käia, aga kui oli mu auto pealt u. 10 min laadinud, siis käivitus kenasti.

Re: Käivituskaabli ristlõige?

Postitatud: 16 Dets 2025, 13:45
Postitas Prill
Vko kirjutas: 16 Dets 2025, 11:35 Töötava mootoriga ohtlik igal juhul.
Võimalik, või võis see töötava mootori skeem olla põhjusel kus vaesemal ajal sõideti rohkem malts akudega, ja seisatud mootoriga sõidukiga abi andes võis lõpetada olukorras, kus on kaks autot mis vajavad käima aitamist.. :)

Re: Käivituskaabli ristlõige?

Postitatud: 16 Dets 2025, 14:50
Postitas ping
Prill kirjutas: 16 Dets 2025, 13:45
Vko kirjutas: 16 Dets 2025, 11:35 Töötava mootoriga ohtlik igal juhul.
Võimalik, või võis see töötava mootori skeem olla põhjusel kus vaesemal (?) ajal sõideti rohkem malts akudega, ja seisatud mootoriga sõidukiga abi andes võis lõpetada olukorras, kus on kaks autot mis vajavad käima aitamist.. :)
Kas "vaesemal" või "vanemal" ajal?

Vanematel autodel, millede elektritarve oli praeguste autode tarbest palju väiksem olid generaatorid väiksema võimsusega.

Kui auto generaatoril oli vanasti märgitud väljunvooluks 55A, siis see tähendas, et 5000rpm ja koormusvoolu 55A juures on selle generaatori väljundpinge vähemalt 12,8V.
Vanasti oli autogeneraatorite magnetahela pilu staatori ja rootori vahel suurem, mis tekitas generaatorile pehmemalt langeva väljundgraafiku ja võimaldas ohutumalt töötava mootoriga teisele autole voolu anda.

Uuematel autodel on generaatorid võimsamad, väiksema õhupiluga ja jäiga väljundgraafikuga, mistõttu on neid kergem üle koormata stardivoolu andmisel.

Ei maksa ka unustada, et "veel hea" aga tühjaks käiatud autoaku võib kohe peale mootori käivitumist tarbida laadimisvoolu isegi 100A, mis omakorda lisab generaatorile koormust.
:hello:

Re: Käivituskaabli ristlõige?

Postitatud: 16 Dets 2025, 15:13
Postitas Prill
ping kirjutas: 16 Dets 2025, 14:50 Kas "vaesemal" või "vanemal" ajal?
ju mõlemat, üheksakümnendaid pidasin silmas, kui ise krokodillidega sai mässatud ja talviti akut tuppa laadima tassitud, et hommikul tagasi tassida, et käivitumine kindlustada :)
Lisaks toonasel ajal oli sõidukil miski olulise detaili eemaldamine, olgu rool, aku, jagajakaas vm omamoodi turvameede, et hommikul üldse oleks mida käivitada :D

Ei ole generaatorite ega autoelektri asjatundja aga kas osadel generaatoritel pingeregulaator lausa külge ei olnud ehitatud. Lisaks mu "uuel" 2016 skodal on nüüdseks juba 3x vahetatud generaatori siduri nimelist juppi..