A23 kirjutas: 08 Nov 2024, 08:05
rs7 kirjutas: 07 Nov 2024, 14:38
... The motors were not very powerful. The ergonomics of electric cars were awful for reasons not related to their electrification.
See sama jahumine, mis sada aastat tagasi.
...
Need 2 probleemi täna enam ei ole aktuaalsed, aga ülejäänu osas, jah, võib paralleele tõmmata küll.
Kokkuvõtteks võiks tõdeda, et ainuke parendamist vajav koht elektrikal on aku, igas muus osas juba praegu fossiilist üle.

"Normaalses" igapäevakasutuses saab hakkama, aga pühapäevatiirudel eelistaks pigem mitte laadimisi "planeerida"
Jah, siit võib möödustega kogu maa elektrifitseerimise maha võtta, kuigi jah… eks see nõuab ka juurdeehitusi, lisainvesteeringuid, et oleks olemas.
Poweri osas… teatavas mõttes on see siiski akuutne. Kui ice tarbib teataval määral rohkem, kui on täislastis auto + järelhaagis jne, siis seda akuutsem on see power elektrika juures. Iga väiksemgi lisatarbija ev juures annab märgatavalt vähem sõiduulatust. Isegi mõnikümmend kmh üle tavalise 90 oli minu meelest langus märgatav. Eks keegi võib täpsustada, kellel pikem sõidukogemus kiiretel teedel.
Aga minu viidatud ekskurss kaugesse-kaugesse minevikku oli pmst selle mõttega, et kui tullakse selle jutuga lagedale, et vaata, millise arengu on 10 aastaga see-ja-see teinud, aga ice on ikka veel x liitrit sajale. See on tõesti see, et “eile nägin ma eestimaad. Nägin akupankasid! Oo, ilus aeg, pole varjusid!”
Akude arendus on ikka tubli sada aastat käinud. Viimane mõni kümnend tõi muutuse kuivakudes, liitium eriti. Siinkohal ei erine nende arenduse välp küll mitte millegi pooles kogu muust tehnika arendusest. Keemilised puhastamiseprotsessid jms areneb kõige muuga paralleelselt. Tööriistad, nutiseadmed jms. Eeldan, et Apple’l ja Samsungil on mega motivatsioon arendada välja kõige pikema kasutusajaga aku. Ressursid on piiramatud.
Pagan, ma siiani vinnan 20 kilost akut endale auto peale nagu 20 aastat tagasi.
Kusagil on vist siiski piir ees ka nendel “duracelli patareidel”, mis ev all on.
Jah, pmst nõus, et ainus asi, mis vajab arendamist, on aku. Aga aku ongi suuremas osas selle auto erinevus ice autost. Eks näis, mis lahendused välja pakutakse. Kilomeetreid saaks vb juurde selle pealt, kui pakkida kogu vaba ruum lisaakusid täis, nii pagass kui kaotada tagumised istmed ja saada umbes 200kwh akumahtu. Samas oleks ka tonn kaalus juures.
Aga kellel siis pagassi vaja on või tagumist istet? Sest kasutades seda varem viidatud 90% auto kasutamise statistikat, siis enamasti pagass täis ei ole ja sõidetakse kas üksi-kaksi.
Nagu ma olen aru saanud, siis suur arendus käibki just laadimiste kiha pealt, et kuidas laadida pmst 1mwh laadijaga nii, et aku põlema ei lahvataks. Kas olemasolevast akust saab veel 10% juurde mingite vahenditega ja kui rentaabel see lisapingutus masstootmise mõttes on, eks seda vb saab ka näha. Kindlasti igasuguseid prototüüpe laborites hulgim nii ev kui ice vallas.
Aga ma kunagi nägin huvitavat dokkfilmi autotööstuse ajaloost, sh oli eriline tähelepanu elektriautodel. Uskumatult keeruline on leida selle teema kohta head ja neutraalse sisuga dokumentaali. Teatavasti tänaseks päevaks on dokkfilm PR ja lobiosakondade töövahend. Aga seal kirjeldati esimesi prototüüpe ja käis usin fordi-edisoni punnitus, et elektriautot saaks odavalt liinil toota. Ei saanud. Need mis tehti, jäid kõiges eelnevas alla isegi tollajal tehniliselt problemaatilisemale ice-le. Aga tarbija tegi selle valiku vabatahtlikult. Täna on suund sinna poole, et varsti võime “vabatahtlikult” oma ice-st loobuda.