1. leht 2-st

Õpetage mootorit ühendama

Postitatud: 06 Mai 2016, 16:26
Postitas pikk88
Sai täna ostetud endale elektrimootor ja kui ma siiamaani asjadest õigesti aru olen saanud siis peaks olema võimalik seda tööle panna nii ühefaasilisena kui ka kolmefaasilisena.
Eesmärk oleks esialgu seda siis tööle saada ühefaasilisena.

Selliselt oli masin ühendatud ostetuna:
Pilt

Küsimus siis selles, et kas kõik on nii nagu peab, või tuleb midagi ümber ühendada või olen ma asjadest üldse valesti aru saanud ja see aparaat töötab vaid kolme faasi pealt?

Mootori küljes oli veel selline poolkulunud silt ka:
Pilt

Re: Õpetage mootorit ühendama

Postitatud: 06 Mai 2016, 16:34
Postitas A.S.
Oled asjast veidikene valesti aru saanud. See, et sinna eelmise omaniku poolt mittesobilike värvidega kaablisooned on ühendatud, ei tähenda seda, et mootor eelnevalt ühe faasi peal töötanud on. On küll jah võimalik kondensaatorit kasuta, kaotad võimsuses, aga on käivitatav ühelt faasilt.

http://www.elfafoorum.ee/threads/49635- ... Chendamine
Kunagi ma skännisin sinna ühe lehe, kus on kondensaatori arvutus ja ühendamine olemas.
 

Re: Õpetage mootorit ühendama

Postitatud: 06 Mai 2016, 19:47
Postitas pikk88
Seda ma kahtlustasin ise ka, et asjast natuke valesti aru saanud. Niipalju on siit foorumist ikka kõrvade vahele pidama jäänud, et kindel saab olla vaid maksudes ja surmas. Kuid päris kindlasti ei maksa usaldada mõne külaivanovi koostatud elektrisüsteemi.
A.S. Sinu postitatud lingil on minu jaoks üks tühine miinus. See on (tehnilises?) vene keeles ja seda jagan ma veelgi vähem, kui mootori ühendust :)

Re: Õpetage mootorit ühendama

Postitatud: 06 Mai 2016, 21:33
Postitas Küülaline
pikk88 kirjutas:See on (tehnilises?) vene keeles
Seda venekeelset teksti ei ole sul vajagi. Postituses on ju kõik eesti keeles ära seletatud. Mahtuvuse valemisse paned mootori nimivoolu sildilt (pilt on ähmane, ei näe) ja faasipinge st 230 V.
Muide, mis pistik selle kummaliselt ühendatud kaabli otsas oli?

Re: Õpetage mootorit ühendama

Postitatud: 06 Mai 2016, 21:47
Postitas A.S.
Kontrollimata andmetel peaks vool olema 1.2A.

Re: Õpetage mootorit ühendama

Postitatud: 07 Mai 2016, 09:21
Postitas pikk88
Selles minujaoks esmane probleem oligi, et pole teises otsas pistikut ja silt on reaalselt ka kulunud, mitte pole asi kehva kvaliteediga fotos.

Re: Õpetage mootorit ühendama

Postitatud: 07 Mai 2016, 18:45
Postitas pikk88
Nonii, tänase päevaga jõudsin oma katsetustel nii kaugele, et käisin ostsin endale 20 mikrofaradilise kondeka ja ühendasin selle mootorisse. Mootori sain tööle allpool oleva skeemi järgi kuid midagi on ikkagi valesti sest pöörded on mootoril ülimadalad. Reaalset pöörete arvu ei oska öelda, kuid silma järgi pakkudes on ehk 150 pööret minutis, kuid sildi järgi võiks sellel mootoril olla pöördeid 1400 kanti. Seda ei saa ju ometigi põhjustada see, et asi tööle pandud valgusvoolu pealt?

https://lh3.googleusercontent.com/Uywdy ... 60-h560-no

Re: Õpetage mootorit ühendama

Postitatud: 07 Mai 2016, 18:59
Postitas A.S.
See sai nüüd küll veidikene valesti.

Vaata enda esimest pilti, seal on karbi kaane sees skeem, sina valid selle vasakpoolse.
Ehk siis:
C1 + C6 kokku (sild peale), C2 + C4 kokku (sild peale), C3 + C5 kokku )sild peale).
Kondensaator C1 ja C2 külge/vahele.
230V pinge (valgustusvool sinu kõnepruugis) C2 ja C3 külge/vahele.
 

Re: Õpetage mootorit ühendama

Postitatud: 09 Mai 2016, 17:18
Postitas pikk88
Täna sai tehtud teine katse ja ühendatud mootor vasakpoolse skeemi järgi niinimetatud kolmnurka. Tulemus paraku sama. Pöörded ülimadalad. Oskab keegi veel midagi soovitada, mida proovida või milles võib olla konks? :scratch:

Re: Õpetage mootorit ühendama

Postitatud: 09 Mai 2016, 19:45
Postitas A.S.
Kondensaator sai ikka samuti ühendatud?

Kindel, et mootor enne sinu kätte sattumist probleemideta töötas? Kui jah, siis võib sul kas üleliia vale suurusega või defektne kondensaator olla. Või siis on mootorist väljuvad otsad mingil seletamatul põhjusel veidikene valede klemmide alla sattunud, kolme faasi peal tähes töötades probleemi pole, kolmnurgas aga on.

Mõnd tuttavat elektrikku pole?
 

Re: Õpetage mootorit ühendama

Postitatud: 09 Mai 2016, 23:56
Postitas pikk88
Ega ilmselt muud üle ei jää, kui peab selle kellegi targema juurde vedama. Oma mõistus sellest ilmselt üle ei käi ja ega ma nüüd 100% kindel ka pole, et ennem asi vigadeta töötas. Aga tänud kaasa mõtlemast :)

Re: Õpetage mootorit ühendama

Postitatud: 13 Mai 2016, 14:39
Postitas Thunder1
Võin nüüd küll täiesti puusse panna oma küsimusega, sest ei süvenenud hetkel eelnevatesse kommentaaridesse/skeemidesse, aga kas Sul mootori käivitamiseks sobiv lüliti on?

Pole küll kuigi palju kokkupuudet, aga minu mäletamist mööda on kondensaatoriga mootoril 3 "asendiga" lüliti käivitamiseks:
1) starterkäivitus kondensaatori jaoks
2) normaalne töö
3) seisab.

Ideeliselt Peaks sellele lülitil olema küll kaks nuppu, aga kolm klemmi lüliti sees, mida ära ühendatakse:
1) faas - jääb peale lülitamist ühendatuks
2) faas kondeka jaoks - ühendatakse ainult lüliti nuppu peal/all hoides, kui nupp lahti lasta, lahutatakse ka klemmid
3) null - jääb peale lülitamist ühendatuks.

Käivitamisel iseenesest tuleb siis käivitamise nuppu mõni hetk kauem peal hoida, et kondekas aitaks mootori käivitamiseks esimesed pöörded kätte saada ning kui nupp lahti lasta, võtab mootor juba normaalpöörded ülesse ning jääb normaalpööretel tööle.

Hetkel tundub justkui Sul mootor käikski ainult selle kondeka variandi pealt, sest minu mäletamist mööda, kui nuppu peal hoida, siis mootor tegi ka teist häält ja pöördeid ei aretanudki kuigi palju.

Re: Õpetage mootorit ühendama

Postitatud: 13 Mai 2016, 16:25
Postitas pikk88
Võimalik, et viga selles lülitis. Täna suhtlesin ühe vana tuttavaga, kes ütles, et viga võib olla selles, et kondeka asemel vaja sinna vahele hoopis mingit "kondekaplokki?" vms. Võimalik, et jutt käiski siis sellest lülitist mida sa silmas pead. Ma oletan, et jutt käib säärasest nõukaaegsest musta värvi plastmassist lülitist, millel kolm nuppu peal? Kui asi selles, siis puhas oma lollus, et seda ei taipanud kaasa võtta, sest säärane lüliti vedeles küll ühes kuurinurgas seal majapidamises, kuskohast mootori sain...

Re: Õpetage mootorit ühendama

Postitatud: 13 Mai 2016, 17:13
Postitas A.S.
Säherdune lüliti on mõeldud tegelikult käivitusmähisega mootorile, nagu näiteks koduse külmiku kompressor, millel polegi kondensaatorit. Seal tuleb käivitusmähis hetkepärast välja lülitada, muidu põleb käivismähis maha. Sinul võib aga olla probleem selles, et kondensaatori mahtuvus liiga väike (lihtsalt oletus). Sest liiga suure mahtuvuse korral peaks mootor ilusasti käima minema, paraku pikemalt töötades maha põlema.
pikk88 kirjutas:Ma oletan, et jutt käib säärasest nõukaaegsest musta värvi plastmassist lülitist, millel kolm nuppu peal?
Ei. 2 nuppu on.
https://www.google.ee/search?q=ПНВС-10&tbm=isch
Kui tahad lisaks töökondensaatorile panna ka veel käivituskondensaatori, et mootor ka suure koormuse all käima läheks, siis oleks selline lüliti vajalik.
 

Re: Õpetage mootorit ühendama

Postitatud: 13 Mai 2016, 19:48
Postitas pikk88
See käivitusmähise jutt kõlab küll kuidagi "tuttavalt" ja loogiliselt.

Kas see lüliti siis mõeldud käivitusmähisega mootorile või on sellel mingi hoopis kolmas otstarve?
https://24.img.avito.st/1280x960/963612324.jpg

Re: Õpetage mootorit ühendama

Postitatud: 13 Mai 2016, 19:55
Postitas A.S.
Tegin ühe kiire peastarvutuse ja sain vajalikuks mahtuvuseks ~43μF. Ehk siis teine 20μF konde veel juurde osta ja siis olemasolevaga paralleelselt ühendada.

Kuna arvutuseks algandmed praktiliselt täielikult puudusid, siis võib tulemus ka veidikene ebatäpne olla. Aga see selgub juba katsetuste käigus.
 
pikk88 kirjutas:Kas see lüliti siis mõeldud käivitusmähisega mootorile või on sellel mingi hoopis kolmas otstarve?
https://24.img.avito.st/1280x960/963612324.jpg
Pildil olev nupplüliti on mõeldud magnetkäivitite/kontaktorite lülitamiseks, sinul pole antud juhul sellega suurt midagi peale hakata.
 

Re: Õpetage mootorit ühendama

Postitatud: 13 Mai 2016, 20:57
Postitas pikk88
Siis langes kiva kohe südamelt, sest säärane kolmeklahviline endisel omanikul kuurinurgas vedeles. Kui nüüd oleks välja tulnud, et asi selle puudumises, siis seda vandumist ja ropendamist :)
Aga ideepoolest võib ju selle teise kondeka juurde osta ja siis proovida. Investeering polnud üle mõistuse kallis, et testida. Järgmise nädala lõpus lubas üks tuttav läbi tulla ja pilgu peale visata, kui tema midagi targemat välja ei paku siis tuleb see variant ka ilmselt ära testida :)

Re: Õpetage mootorit ühendama

Postitatud: 14 Mai 2016, 10:50
Postitas A.S.
Kui mootor on edukalt käima saadud, siis mahtuvuse suuruse sobilikkuse kontroll käib nii, et mootori koormuse all töötades mõõdetakse pinget kondensaatori otsal pealetulevate juhtmete suhtes.
http://www.upload.ee/image/5804498/Snap1.png
U1 peab olema võrdne U2 pingega. Pole küll kõige täpsem meetod, aga nii on kõige lihtsam ja mugavam.
 

Re: Õpetage mootorit ühendama

Postitatud: 14 Mai 2016, 11:05
Postitas siim514
Thunder1 kirjutas:Võin nüüd küll täiesti puusse panna oma küsimusega, sest ei süvenenud hetkel eelnevatesse kommentaaridesse/skeemidesse, aga kas Sul mootori käivitamiseks sobiv lüliti on?
Selles on sul küll õigus, et panid puusse, teemasse süveneda ei viitsi, ei taha, ei oska aga kommenteerida nagu ikka tahaks. Jah see jutt on õige ühefaasilise mootori käivitamise kohta aga niipalju kui mina aru sain (pildid esimesest postitusest on kadunud) siis teemaalgataja üritab saada kolmefaasilist mootorit käima ühefaasilises vooluvõrgus. Kaks täiesti erinevat olukorda ja ühendus skeemid erinevad. Praegusel juhul tundub küll, et tegu on vale mahtuvusega kondensaatoriga.

Re: Õpetage mootorit ühendama

Postitatud: 20 Mai 2016, 17:25
Postitas pikk88
Mission accomplished ! Aparaat hakkas tööle ja käis nagu kellavärk. Eila õhtu konsulteerisin veel ühe targema inimesega ja tema väitis, et sellest kondekast on säärasele mootorile küllalt. Arvas esialgu pimesi veel, et ehk tuleb midagi kusagilt teisiti ümber sillata(näiteks C1-C5ga vms) kuid hakkasin siis ise mõtlema, et niiviisi pole veel proovinud ühendada, et jätaks need sillatud juhtmeotsad täiesti rahule ja ühendaks faasi C1 külge, neutraali C2 külge ja C2 ning C3 "sildaks" läbi kondeka. Hetk hiljem sattus googlest nina alla täpselt samamoodi ühendatud mootori pilt, mis kinnitas mu veendumust, et asi just nii peabki käima. Hommikul tõusin siis koos kanadega üles ja hakkasin katsetusi läbi viima. Kohe esimesel katsel hakkas asi tööle just nii nagu minu ettekujutust mööda säärane mootor töötama peaks.
Tänud kõigile kaasamõtlejatele. Ehk saab mõni teine huviline tulevikus sellest teemast endale abi :hello:

Pilt

Re: Õpetage mootorit ühendama

Postitatud: 20 Mai 2016, 18:24
Postitas A.S.
See sai nüüd kahjuks jällegi natukene valesti ühendatud. Päris nii lihtne asi paraku pole, et ühendad aga suvalise kondensaatori suvalise koha peale ja ongi korras. Käima võib mootor niiviisi tõesti minna, koormust kahjuks eriti ei kannata, sest kõik mähised saavad nimipingest oluliselt väiksema pinge peale. Korrektselt ühendades oleksid heal juhul aga lausa 2/3 mootori nimivõimsusest kasutada saanud. Kuid kui sulle sobib, pole probleemi, ära nüüd vaid teistele sarnast käitumist soovita.
 
 

Re: Õpetage mootorit ühendama

Postitatud: 20 Mai 2016, 20:02
Postitas A.S.
Vahepeal oli siin korraks üks postitus, vastan sellele.
Ideaalsel juhul saad niiviisi ühendades kätte vaid veidi üle kolmandiku võimsusest, seda siis juhul kui kondensaator tõesti kogemata kombel sobiliku mahtuvusega juhtus olema. Tühikäigupöörete järgi ei õnnestu sul nüüd küll mitte kuidagi ennustada seda kättesaadavat võimsust. Millal koormamise piir kätte jõuab, seda näed paraku vaid ampertangide abil. Sest kui mootorist suitsu tulema hakkab, siis on juba natukene hilja reageerida.
 

Re: Õpetage mootorit ühendama

Postitatud: 20 Mai 2016, 20:09
Postitas pikk88
Võrreldes varasemate kordadega muutusid mootori pöörded kiiremaks ja ka hääl selliseks nagu ühel mootoril olema peaks. Seega eeldasingi, et nüüd on kõik ok. Saan aru küll, millele sa vihjad. Agregaadi oleks pidanud kolmnurka ühendama. Koormata ma seda asja veel üritanud pole, seega ei oska tõesti öelda, kuidas siis käitub. Mingit meeletut võimsust ei saagi ju sellest mootorist oodata...
P.S. Postitust saigi muudetud, sest jõudis kohale küll, mida silmas pidasid :)

Re: Õpetage mootorit ühendama

Postitatud: 20 Mai 2016, 21:04
Postitas pikk88
Niipalju siis tänaõhtusest molutamisest ja filmivahtimisest.
Selle asemel tegelen nüüd "eneseharimisega" mootorite alal, sest ei saa ju ometigi surra nii lollina, et ühte mootorit ka ei suuda tööle panna :)

Re: Õpetage mootorit ühendama

Postitatud: 22 Mai 2016, 17:30
Postitas pikk88
Kuuekümnendal katsel. Nüüd peaks asi olema ühendatud kolmnurka ja tööle hakkas nagu kah. :blush:
Pilt