4. leht 4-st

Re: Käivituskaabli ristlõige?

Postitatud: 18 Dets 2025, 19:05
Postitas kunn24
:good:
Diisli puhul hõõgküünaldele (väljas ligi 0 C) lisa:
100 A, 10 s, 11 V> 3 Wh või 10 kJ.
Igaks juhuks, kui keegi hakkab jaurama, et küünlad tal vaid sekund- paar, siis uuemates autodes lülitatakse need tööle juba ukseluku avamisel või juhiistmele istumisel.

Re: Käivituskaabli ristlõige?

Postitatud: 18 Dets 2025, 20:23
Postitas Urmas
kunn24 kirjutas: 18 Dets 2025, 19:05 Igaks juhuks, kui keegi hakkab jaurama, et küünlad tal vaid sekund- paar, siis uuemates autodes lülitatakse need tööle juba ukseluku avamisel.
Kui uuematel?
Ei ole hullu, et mu esialgne teema küsimus on läinud lappama, aga loen ikkagi, kuigi aru ei saa essugi ei valemitest ega numbritest. :blush: Arvatavasti vaatasid mu põhi- ja keskkooliaegsed füüsikaõpetajad mind kui lootusetut, panid nii veerandi kui ka aastalõpu hindeks 3. A´la, vaadaku ise, kuidas ta oma elus ilma nende kasvõi siinses teemas mainitud valemite teadmisteta oma elus hakkama saab. Siin ma olen ja veel täiesti elus. :)
Tegelikult tekkis mul teema arengut lugedes küsimus, et kas ja kui palju on siinse teema kommentaatoritel oma igapäevases reaalses elus vaja läinud teemas mainitud valemeid?

Re: Käivituskaabli ristlõige?

Postitatud: 18 Dets 2025, 20:47
Postitas kunn24
2017 a BMW G31 530xd remondijuhenist loen:
Up to a coolant temperature of 30 °C, preheating and start standby heating are activated as so-called concealed glow. Concealed glow is triggered by the following signals:

Driver's seat occupancy
Seat belt buckle, driver
Valid ignition key
Terminal R or residing PWF status
Brake operated
Clutch operated
----------
Nii, et veidi tuleks eelmist kirja muuta, kui just vaja. Erinevatel masinatel on erinevalt.
Valemeid otseselt ei lähe vaja, kuid on olnud juhtumeid, kus on vaja olnud paika panna tüüpe, kes jutustavad, et selle auto jaoks on aku väike. Siis olen öelnud, et reaalselt on 1 käivituse jaoks vaja 1 - 10 Wh, mis teeb 0,1 -1 Ah, siis on alanud ulgumine, et kuidas nii?

Kuid arvutused näitavad ka seda, et superkondedega võiks praktiliselt igasuguse mahtuvusnumbriga aku sättida autole sobilikuks, sest 1 suuri probleeme on vanade akude tunduvalt suurenenud sisetakistus. Arvutades sai ka selle selgeks, et iga kF superkondensaatoris pingel 2,7 V salvestab 1 Wh (3,6kJ).

Näiteks selline oma poolpidusele autoakule külge starteri lähedale https://www.aliexpress.com/item/1005009 ... in_prod%3A
-------------
Kas oma juhtmetega oled rahul? Veidi mõtlesin, et kui juhe on kinni pressimata, siis võib kuumenedes lahti sulada. Ole selles osas tähelepanelik ja kinnita juhe täiendavalt isolatsioonist kroku külge.

Re: Käivituskaabli ristlõige?

Postitatud: 19 Dets 2025, 10:25
Postitas Urmas
kunn24 kirjutas: 18 Dets 2025, 20:47 Kas oma juhtmetega oled rahul? Veidi mõtlesin, et kui juhe on kinni pressimata, siis võib kuumenedes lahti sulada. Ole selles osas tähelepanelik ja kinnita juhe täiendavalt isolatsioonist kroku külge.
Jah, olen rahul. Kaabli jootekohas on plaadil väikse kõrvad ja neid annab koomamale pressida. Mis puutub kaabli täiendavasse kinnitusse, siis pean krokud korraks lahti võtma, pistma läbi 3-4cm jupi termokahanevat, uuesti kokku panema ja siis kaabli kroku selle haarale termokahanevaga kokku soojendama. Peale seda ei tohiks kaabel enam kuhugi liikuda. Valmis saan, võin pildi panna(kui meeles). ;)

Re: Käivituskaabli ristlõige?

Postitatud: 19 Dets 2025, 10:45
Postitas optimist88
Termokahaneva rüüži mõte on seal esteetika ja kasutusmugavus. Kaabli ja krokodilli kontakti osas ära rüüžile looda.

Re: Käivituskaabli ristlõige?

Postitatud: 19 Dets 2025, 11:04
Postitas ping
Walter2 kirjutas: 18 Dets 2025, 17:48 ... Minupärast võiks mootor vabalt käima minna alles siis, kui õlirõhu tuli armatuuris on kustunud. Toimub see tavaliselt sek.-paari jooksul. Jutt siis klassikalisest SP mootoriga liikurist.
Autotootjat huvitab see, et juht ei käiks remondikodasid tüütamas erinevate vilkuvate tulukestega ja seepärast juba ammu ei toimi hoiatuste märgutuled nii nagu eelmise sajandi 70'datel aastatel.

Juba mõnikümmend aastat enam ei ole sõiduautodel õlirõhu andur otse ühendatud märgutulega ja see, et õli märgutuli kustus ei tähenda, et õlirõhk mootoris on olemas.
Minu ca 10 aastat tagasi konstrueeritud autol oli tarkvaraliselt piiratud, nii et alla 1200rpm õlituld üldse ei näidatagi aga arvuti abiga taastasin klassikalise toimimise.
:hello:

Re: Käivituskaabli ristlõige?

Postitatud: 19 Dets 2025, 11:13
Postitas ping
kunn24 kirjutas: 18 Dets 2025, 20:47 2017 a BMW G31 530xd remondijuhenist loen:
Up to a coolant temperature of 30 °C, ....
Ära vaeva ennast tühjaga, sest bemmi- ja mersuostja nagunii surakat ei kasuta, tellivad treilaveo esindusse ja ise sõidavad taksoga edasi.
;)

Re: Käivituskaabli ristlõige?

Postitatud: 19 Dets 2025, 11:51
Postitas Urmas
optimist88 kirjutas: 19 Dets 2025, 10:45 Termokahaneva rüüži mõte on seal esteetika ja kasutusmugavus. Kaabli ja krokodilli kontakti osas ära rüüžile looda.
Selline välja tuli. Ise rahul. ;)
Selline ta välja tuli.jpg

Re: Käivituskaabli ristlõige?

Postitatud: 19 Dets 2025, 13:09
Postitas Metsakraav
Kahjuks krokud on väga halvad, sulavad kohe kokku.
Mis kasu on siis korralikest juhtmetest.

Re: Käivituskaabli ristlõige?

Postitatud: 19 Dets 2025, 13:15
Postitas Urmas
Metsakraav kirjutas: 19 Dets 2025, 13:09 Kahjuks krokud on väga halvad, sulavad kohe kokku.
Miks peaks?

Re: Käivituskaabli ristlõige?

Postitatud: 19 Dets 2025, 13:34
Postitas kunn24
Ma väitsin juba eespool, et on odavatest parimad. Paigaldasin sellised Telwini Dr Chargele (40A), siiani on ok ja nendega võrreldes Telwini or krokud ei kannata kriitikat. Kuna laadija on töös pidevrezhiimil auto diagnostikal, programmeerimisel (supply rezhiimil), siis ma ei kahtle, et lühiajaline 200 A ei sobi. Mingit märgatavat kuumenemist ma ei täheldanud. Ühendusjuhtmed (arvatav 10 mm2) veidi soojenesid.
pro:
-isoleeritud (ei tekita lühiseid, mis on laialt saadaolevate suur miinus)
-voolujuhtivad detailid massiivsed
-juhe on viidud kontaktpinna juurde, vool ei jookse pikalt läbi õhukese pleki.
-püsivad korralikult küljes
-tugev vedru
-suht korralik kvaliteet

contra:
-juhtme ühendamiseks tuleb lammutada laiali
-juhtme isolatsiooni kinnitamiseks jaoks pole tehase lahendust, tuleb ise nuputada.

Ma ühendasin veel painduvast juhtmest silla 2 kontaktplaadi vahele.

Metsakraav, igaks juhuks, kas sul oli praktiline kinnitus või ehteestlaslikult lahmisid? Kui oli kinnitus, kas juhtme ühendus kontaktpinnaga oli korralik?
Ja nagu ennist ütlesin, Urmasel on veel võimalus tuunida ja ühendada teisele plaadile painduvast 6- 10 mm2-sest juhtmejupist või vasksukast sild. Kuid tinajäägid tuleb eemaldada, kaablid krimpida, pärast seda otstest läbi joota (kiiresti ja võimsa kolviga nii, et kiududesse ei imbuks).

Re: Käivituskaabli ristlõige?

Postitatud: 19 Dets 2025, 14:12
Postitas Metsakraav
Urmas kirjutas: 19 Dets 2025, 13:15
Metsakraav kirjutas: 19 Dets 2025, 13:09 Kahjuks krokud on väga halvad, sulavad kohe kokku.
Miks peaks?
Olen näinud selliseid sulanuid.
Näiteks võtate kinni mitte kõige puhtamast akuga ühendatud juhtmeklemmist, võibolla ainult üks kroku väike hammas saab mingit kontakti.
Voolu tõttu kuumeneb hammas kiiresti sulatades plastiku.

Need juhtmed mis on mõeldud käivitamiseks on messingust valatud krokudega, vedru on ka selline mida väga raske on kokku suruda.
Ostsin sellised kunagi ei kahetse.
Kahjuks pole need tavaliselt isoleeritud.

Re: Käivituskaabli ristlõige?

Postitatud: 19 Dets 2025, 14:17
Postitas kunn24
Messingist massiivsed on kallimad variandid.

Näiteks enam vähem sellised rauaplekikäkid olid Telwini laadijal tehasest https://www.hlautoosad.ee/?page_id=10&m ... 53532&aid=

Nendele on lubatud kuni 400 A https://www.autodoc.ee/amio/22985764 Arvatavalt sellised on ka Urmasel ja mul.
400 A tegin punaseks.

Kui seda lehte kerida, siis peale eelviidatute, ülejäänud on kõik kas rämps või sobimatud põhjusel, et isoleerimata. https://www.autodoc.ee/autotarvikud/aku ... emmid-2768
Kuskil tagapool lõpuks vb olla midagi leiab, kuid hind; nõue, et isoleeritud ja korralikud vaskklemmid- kooskõla eriti ei ole.

Re: Käivituskaabli ristlõige?

Postitatud: 19 Dets 2025, 14:58
Postitas Urmas
Metsakraav kirjutas: 19 Dets 2025, 14:12 Olen näinud selliseid sulanuid.
Näiteks võtate kinni mitte kõige puhtamast akuga ühendatud juhtmeklemmist, võibolla ainult üks kroku väike hammas saab mingit kontakti.
Voolu tõttu kuumeneb hammas kiiresti sulatades plastiku.
Kiikasin huvi pärast staabis oma laadija-stradiabi küljes olevaid originaalkrokusid. Jah, need olid mõõtmetelt veidi suuremad, kuid samas hammastus praktiliselt puudus ja kontaktosa on tunduvalt õhemast vaskplekist. Stardiabi on mõned korrad ikka kasutatud- naabrimehe Porschet ja enda vana Daciat mitu korda enne romulasse sõitmist. Vastu on pidanud nii kaablid kui ka krokud ise. Kusjuures nende krokude juures on vaskosad läbi pisikese augu plastiku külge sulatatud, mitte nagu uutel kruvidega.
Uued krokud tundvad olevat sarnased, mis kunn24 viites- https://www.autodoc.ee/amio/22985764

Re: Käivituskaabli ristlõige?

Postitatud: 19 Dets 2025, 15:21
Postitas Metsakraav
kunn24 kirjutas: 19 Dets 2025, 14:17 Messingist massiivsed on kallimad variandid.

Näiteks enam vähem sellised rauaplekikäkid olid Telwini laadijal tehasest https://www.hlautoosad.ee/?page_id=10&m ... 53532&aid=

Nendele on lubatud kuni 400 A https://www.autodoc.ee/amio/22985764 Arvatavalt sellised on ka Urmasel ja mul.
400 A tegin punaseks.
Need pole päris amprid, vähemalt üks null on ülearu.
Tuntud tootja omad on valatud pronksist ja ainult 200 A
https://www.gys.fr/prods-C422/BATTERY_C ... en?lang=en

Re: Käivituskaabli ristlõige?

Postitatud: 19 Dets 2025, 15:22
Postitas kunn24
EAN-i 5903293035252 järgi otsides leiab ka meilt - see puudutas Urmase ja minu klemme. 40 A on mul testitud kestvalt ja probleemivabalt. Lühiajaliselt (kuni minut) võib sealt 100- 200 A läbi lasta eeldusel, et juhe on korralikult ühendatud ja soovitav, koos sillaga.
Metsakraav võiks anda sobilikud isoleeritud koos hindadega. Siis teab valida.

Re: Käivituskaabli ristlõige?

Postitatud: 20 Dets 2025, 00:36
Postitas Scott
Urmas kirjutas: 19 Dets 2025, 11:51 Selline ta välja tuli.jpg
Nende krokude oht on see, et külmaga paigaldades hüppab hingekoht lahti ja teine pool ning vedru maanduvad etteteadmata kohas, üldjuhul gravitatsiooni kaasabil mootori vahel. Ühe juhtmepaari musta poolik kukkus mootori põhjaplaadile ja võib olla on seal siiani, punase sain kätte ning vedrut püüdsin magnetpulgaga. Sidusin tugeva nailonnööriga kinni, et kui jälle lahti tuleb, siis ei lenda minema.
Võib ka keskkohast 3 mm pika poldi ja suured seibid panna, et hing hoiaks.