Kas üldse on võimalik adekvaatselt täna hinnata mis on õige või mis vale, rääkimata autotootjate ja nende müügi perspektiividest. USA-s laamendab Trump, alates globaalse majanduse lammutamisest, lõputud sanktsiooni- ja tollirallid ja ka USA-s sees muutused mis mõjutavad nii autotööstusi, -turgu, ja ka EV-de perspektiivi.
Euroopas pole samuti väljavaated paremad, kus euroopa riikide majandused seisakus, millest väljatuleku perspektiivi ei osata ennustada. Ka EL-i poliitiline stabiilsus on kannatanud, kus EL globaalse tegijana on kadunud, suuresti tegeletakse EL-i sisese protektsionismiga, lootuses juba pidevaks muutuvas konkurentsivõimetuses kaitsta enda firmasid ja tööstusi, lisaks üldine kurss muude- ja rohepoliitikate pealt panustada enam sõjatööstusele.
Ja Hiina on veel omaette nähtus, kus Hiina buumiv autotööstus, sealhulgas elektriautode tootjad, ei konkureeri enam niivõrd muu ilma tegijatega USA-st, Jaapanist, Lõuna-Koreast või euroopast, vaid kõige tihedam konkurents olevat Hiina sisene, kus pea iga suurem elektroonika- või muu tehnikatootja tahab siseneda ka sõidukite turule.
Osade hinnangute järgi on Hiina sisese konkurentsi probleem nii tõsine, mis võib lõppeda Hiina autosektorile tervikuna kollapsiga. Ületootmise tingimustes pakutavat toodetuid sõidukeid isegi alla omahinna, mis ei ole tervemõistuslik ega jätkusuutlik tegevus, ent mitmed autotootjad on suured firmad tuntud muu träni tootmise poolest ja seni kuni firmale mujalt raha peale tuleb, saab dumpinguga autosektorit püsti hoida.
Ent kardetakse kus sellises olukorras võivad kõik kaotada ja lõpuks võitjat ei olegi.
Ja mis see Hiina autobuum veel muu maailma kontekstis võiks tähendada, kus Hiinas võimatus konkurentsis olevad firmad võivad tunnetada tungi edu saavutamiseks panustada väljaspoole Hiinat.
Mitmed Hiina firmad plaanivad tootmise rajamist euroopasse, ikka EL-i tekitatud põhjustel, kus Hiinast EL-i imporditavatele pannakse tollid peale aga kui EL-is toota, saaks tolle vältida.
Ent ka see ei lähe päris muretult, kus Hiina tööstussektori võimekus nii suur, et nad tahaksid Hiinast toodud tööjõu ja tehnoloogia abil kiirkorras tehased püsti panna, aga EL-i bürokraatia rägastikus sedasi.. naiivsed ei tea mis neid siin ees ootab, kus kiiresti ja odavalt ei saa midagi
Suht ennustamatud või keeruliselt ennustamatud ajad, mina küll ei oskaks pakkuda, kus või kes on näiteks 10 aasta pärast autoturul tegijad. EV kadu pigem ei usu, usun EV-de seisu parendamisse, kus juba mitmed parendatud akutehnoloogiad raporteeritakse veel sellel kümnendil jõudvat masstootmisse.
Mis teisalt samuti pärsib EV-de müüki, kas täna on mõistlik osta endiselt suht kallivõitu EV, kui vbl 5-10 aasta pärast saab palju parema akutehnoloogiaga sõiduki, kus EV tänaseid puudusi (sõiduulatus, laadimine) on veelgi kahandatud.
Olen otsustanud, et järgmine sõiduk tuleb EV ja arvatavalt vist otsustan kasutusliisingu kasuks, a'la liisingu-garantiiaja sõita ja edasi jääb endiselt valikuvariant, kui kogemus osutus rahuldavaks, saab välja osta ja edasi tarbida, kui midagi ei meeldi või on paremaid arenguid silmapiiril saab muretult mujale liikuda.
Seda ka sellest vaatest, kus täna Eestis automaksu mõjuna ei ole uue auto soetamisel küsimus vaid uue valikus, vaid ka vana realiseerimine on isegi suurem probleem.
Jah, tean kuidas salongist uut ostes saab ka vana sissemaksuks jätta, väidetavalt 80% turuhinnast, mis reaalsetes pakkumistes pidavat olema kuskil 70-80% vahel ja kui sõiduki hindamisel ilmneb mistahes puudusi, vaja miski kriim-mõlk või midagi juppi vahetada, kärbitakse selle töö võrra veel hinda alla.
Enda viimane kogemus kui vana salongi andsin kahanes esialgu märgitud hind 1500€ pealt 500€ peale, kus 16 aasta vanal rahvaautol leiab vigu kõikjalt..
Ehk minna autosalongi kus suhtled automüügile spetsialiseerunud müügimeestega - sealt vist ei saagi "elu diiliga" välja astuda, hea meel, et peale ei pidanud maksma.
Vahemärkusena, oma 9 aastat vana Škoda Superbi peale olen sellel aastal esindusse jätnud hoolduse&remondi eest 6596€ (aasta ju veel ei ole läbi

), remondid siis sellised, et sõidukit ei olnud võimeline sõitma ja tuli varuosi&remonte oodata üle kuu.
Ehk plaan, et ostan uue sõiduki, hooldan ja remondin seda eeskujulikult, lausa tehase volitatud esinduses, saan sõidukit tarbida pikaajaliselt - see käib liiga kõvasti rahakoti pihta. Viimase 2 aastaga remondile, et sõiduk saaks üldse sõita olen kulutanud koos hooldustega üle 10k, sarnaste sõidukite turuhinnad on 12-17k vahel.
Ma ei taha enam midagi kuulda hooratastest, veepumpadest, mehhatroonika plokkidest, DSG siduritest, kus iga jupi hinnad on 1-2k ja teine samapalju tööde eest otsa.
Ka garantiikorras olen saanud DSG kasti remont, uus aku, tankimisluugi avamismehhanism, generaatori sidur, tagatiibade-luugi ennetav roostetöötlus ja tagatiibade-luugi värvimine rooste põhjusel.
Aga üldiselt ei taha tänapäeva ICE autost midagi teada, vaatab proovib EV-d vahelduseks (va Škoda

).