netmaster kirjutas: 22 Aug 2025, 17:58
Seade sai esimest korda elus GPS signaali ja internetiühenduse samaaegselt, ning arvas, et ta ei ole selles kohas kus peakontori meelest peaks olema. Selle peale tehti restart ja öeldi, et mine hangi endale nüüd unlock key. Üsna ebameeldiv, kui sellise asja pärast reede õhtul töö pooleli jääb.
See saab tänases geopoliitilistest pingetest tiines maailmas olema süvenev trend. Ka mitmed euroopa tootjad on saanud nahutada miks nende toodetud kombain või veoauto Venemaal toimetab ning sisuliselt nõutakse tootjatelt ehitada tõkendeid, kus füüsilise seadme jõudmine kõrvalteid pidi turgudele kuhu see ei ole mõeldud/lubatud, saaks muuta seadme kasutamatuks.
Lisaks on globaalsete tootjate vaatest regioonid, nii turu, kui regulatsioonide erisustega. On isegi Eesti meediast läbi käinud, kus inimesed on Eesti e-poest saanud soetada telefoni mis meie võrkudes töötab puudulikult või ei tööta üldse, lihtsalt kuidagi on suudetud nt aasia või USA regioonitarkvaraga seade meie turule müüa.
Suvalised e-poed võivad kaupa otsida globaalselt, ka vale regiooniga tooteid, millega võib kasutamisel tekkida probleem.
Samuti tarkvara puhul kus veel mitte väga ammu oli võimalik enamust tarkvara tootjalitsentsitasudest mööda minna, leida internetist installimiseks kood, selle koodi genereerimiseks häkk ja muid õpetusi. On tänapäeval tarkvara litsenseerimine viidud tootja reaalaja pilveserveri lahendusele, kus selleks et legaalselt installeerida, vajalik interneti- ja tootja pilve litsentsiserveri reaalaja ühendus.
Vahepeal nt ühel CAD tarkvaral installimeedia tuli internetist alla laadida aga kasutamiseks tuli osta lisaks tarkvara registreerimisele tootja serveris, ka USB lisajupp, mis võimaldas tarkvara arvutis kasutada.
Strateegilise tähtsusega seadmed mida nt sideseadmed võivad olla, nt Starlink seal riikide võimud lausa tootjale dikteerivad kellele tohib müüa ja et seadmed ei töötaks nendes kohtades ja kätes kuhu ei tohi müüa.
Nt USA oma sõjatehnika müügil väga rangelt jätab endale õiguse ka müügi järel dikteerida kas ja kus antud relvasüsteemi kasutada tohib, samuti järelturgu. Näiteks Soome tänaste sõjalennukite puhul, on lennukid justkui Soome omad ja ostetud, ent kohustusega lennuki kasutusea lõppedes utiliseerida lennuk ette kirjutatud viisil ja tagastada kõik lennukimootorid USA-le
Või kui ostad omale Windowsiga arvuti, ei ole sa ostnud Windowsi vaid ainult ostes Microsoftilt litsentsitasu eest Windowsi kasutusõiguse, sh litsentsitingimuste järgi võib MS teha Windowsiga mistahes muudatusi, kui sulle muudatused ei meeldi, ei koti see kedagi.. sest Windows pole sinu oma, vaid oled nõustunud MS-i kasutustingimustega.
Elektriautodest Teslaga oli hiljuti kuskil huvitav juhus kus ostja ostis ühelt tuntud kasutatud autodega tegelevalt firmalt kasutatud veel kehtiva tehasegarantiiga Tesla, ja oli vaja pöörduda garantiiasjus Tesla esindusse, lükati Tesla poolt garantiipöördumine tagasi põhjendusega, kus nende server näitab, et antud Tesla on läbinud arvatavalt avarii, sensorid on registreerinud sellele viitavad jõud-liikumised ning tingimuste järgi garantii ei kehti, kui juhtunu tagajärgi ei ole hinnatud Tesla ametlikult volitatud töökojas.
Ehk Tesla telemeetria on ühenduses Tesla tehaseserveriga ning kõik olulisemad parameetrid sõiduki kohta salvestatud.
Loomulikult ostja pöördus müüa poole, et viimane kompenseeriks kahjud või tagasi ostaks, ei võetud kuulda, sest müüa ei teadnud midagi võimalikust avariist, ega ka sellest, et Tesla arvates garantii ei kehti. Tema vahendas-müüs täiesti sõidukorras sõiduki, kus müüjal ei olnud kuidagi võimalik kontrollida tekkinud asjaolusid, ning tema endal süüd ei näe ja mistahes seotud kahjusid&kulusid enda kanda ei võta.
Hiljuti käis läbi uudis kus Euroopa Liit vist samuti seab sisse üleliidulise digitaalse hooldusraamatu sõidukitele, kus ühtses andmebaasis kajastuks kõik sõidukiga seotud oluline, hooldused, ülevaatused, avariid, remondid jm.