135. leht 135-st

Re: Elektriautodest

Postitatud: 13 Aug 2025, 00:17
Postitas Urmas
Prill kirjutas: 12 Aug 2025, 15:30 Suures pildis autotöösturid rõhuvad protektsionismile, kus peamiselt Hiina autotööstus trügib oma toodangu ja tehastega euroopasse ja nendega ei suudeta konkureerida, eriti uuemates tehnoloogiates nagu elektriautod ja hübriidid. Sisuliselt euroopa luksbrändid nagu MB, BMW, kes müüsid edukalt fossiilipõletajaid üle maailma edukalt, tahavad seda vana aega tagasi. Naftašeigid, oligarhid, sõjapealikud ostavad hea meelega seda lukskraami aga seda ei tasu toota ainult neile, vaid vaja on laiapõhjalisemat turgu, nt saada müüa neid V8, V12 mootoriga sõidukeid ka euroopa rikkamale sh riigi esindusklassile. Kui need saastenormidesse ei mahu, ei ole mõtet neid ka toota, raha jääb saamata ka naftašeigilt&oligarhilt ehk ei olegi neil väljavaadet autotööstusega jätkata.
Prill, kas sa ei arva, et ühel hetkel kasvab tavainimeste teadlikkus ja nad saadavad hiinlaste toodetud EV-d pikalt ehk inimesed hakkavad analüüsima mida nad oma raha eest saavad. Ise oman Jaapani firma Makita tööriistade valikust ca 15 või 16 toodet, mis on tootel oleva sildi info järgi tehtud vähmalt 9-s erinevas riigis, ka USA-s. Miks sa arvad, et hiinlased ei lase oma nime all teha midagi näiteks Põhja-Koreas, Indias, Vietnamis, Tais, Hong Kongis jnejne ...Ära ole nii lihtsameelne!
Prill, USA julmemalt ja tasapisi ka EU hakkab kaasa noogutama tõsifaktile, et rohepööret "Aurora paugaga" ikka ei tee. ;) Jah, hiinlased võivad küll hetkel planeeti Maa oma nn "roheliste autodega" üle ujutada, kuid kahtlustan, et hiinlaste "roheline entusiasm" saab mingi tagasilöögi. See "odavus" peab hakkab mingist õmblusest kärisema ega kesta igavesti. Ja kui keegi arvab, et ainult hiinlastel on mingid rohepöörde jaoks vajalikud strateegilised varud, siis te olete eksiteel. USA tegi aatompommi valmis vist ilma Hiina RV loodusvaradeta.

Re: Elektriautodest

Postitatud: 13 Aug 2025, 00:53
Postitas EH.INS.
Ja kui keegi arvab, et ainult hiinlastel on mingid rohepöörde jaoks vajalikud strateegilised varud, siis te olete eksiteel. USA tegi aatompommi valmis vist ilma Hiina RV loodusvaradeta.
Mina mitte ei arva, vaid tean
Ja mitte, et Hiinal oleks ainult endal globaalses mõistes piiramatud varud, vaid et need on nt ka Aafrikas Hiina kontrolli all
Ja mitte ainult rohepöörde, vaid kogu täppistehnoloogia jaoks
Ning mitte ainult maavarude varud, vaid ka kaevandamine, rafineerimine, töötlev tööstus ja tehnoloogia ise
Viide aatomipommile on hoopis teine kontekst...

Ükskõik mis otsast istub EL nii Hiina kui USA sõltuvuse otsas
Toorained, majandus, tehnoloogia, energia, kaitse jne
Ja ise oma lolluses on end sinna nurka värvinud ja aega on olnud lolli mängimine lõpetada kaua-kaua-kaua
Ainuke kes saab Hiinaga milleski tingida on USA (vt "tollide mängu") - ja seda ka ilmselt mitte kauaks
ELi-Hiina tippkohtumine pidi tähistama diplomaatiliste suhete 50. aastapäeva, kuid jäi sisuliselt lahjaks. Lahkhelid kriitiliste toorainete tarnetes ja kaubanduses varjutasid kogu kohtumise. Taustal kõlasid ka sügavad väärtus- ja julgeolekupõhised erimeelsused, sealhulgas Hiina otsene ja kaudne toetus Venemaale sõjas Ukrainaga.

Viimaste kuude arengud kinnitavad, et EL-Hiina suhete pinged ei tulene pelgalt isiksuste sobimatusest või poliitilistest meeleoludest, vaid peegeldavad globaalse konkurentsi pikemaajalisi muutusi.

Kohtumise eel näitas Peking oma mõjuvõimu, kehtestades piirangud haruldaste muldmetallide ja magnetite ekspordile, mis on hädavajalikud ELi kõrgtehnoloogia-, taastuvenergia- ja meditsiinisektori jaoks. See samm oli selge meeldetuletus, kui suur on Euroopa sõltuvus strateegilistes tarneahelates.

Samas jätkavad Euroopa ettevõtted, eriti Saksamaa autotööstus, investeeringuid Hiinasse. Volkswageni uus teadus- ja arenduskeskus Hefei linnas, mille külastus tippkohtumise teisel päeval tühistati, sümboliseerib ebamugavat reaalsust: Hiina jääb paljudele ELi tööstussektoritele asendamatuks turuks, isegi kui poliitiline õhkkond muutub järjest pingelisemaks.

Euroopa kriitiliste toorainete sõltuvus Hiinast ei piirdu ainult haruldaste muldmetallidega. Peking kontrollib üle 80 protsenti globaalsest galliumi ja germaaniumi tootmisest, mis on hädavajalikud nii pooljuhtide kui ka satelliitoptika valmistamisel. Samuti on Hiina juhtiv rafineeritud liitiumi ja koobalti töötleja – metallid, mille nappus võib pidurdada ELi elektrisõidukite tootmist ja energiasalvestuse arengut. Need sõltuvused muudavad Euroopa rohe- ja digipöörde strateegiliselt haavatavaks ning annavad Pekingile võimaluse neid valdkondi geopoliitilise survevahendina kasutada.
Korduvalt mainitud:
EL-l pole peale sõnade / retoorika mitte midagi
Ei majanduslikult ega kaitseliselt ega strateegiliselt ega taktikaliselt
Kaldud USA poole - saad paugu Hiinalt
Kaldud Hiina poole - saad paugu USA-lt
Ja nende vahelt sõidavad venelased ka rahulikult üle
Tühi koht...
Reedel plaanis olev USA-Venemaa kohtumine Anchorage’is tekitab spekulatsioone.
Kuid võitjad ja kaotajad on juba teada. Kõige enam kasu lõikab Hiina Kommunistlik Partei.
Hiina Kommunistlik Partei on ühelt poolt kindlustanud oma kõigutamatu üleoleku Hiina-Venemaa suhetes, teisalt aga tõusnud ka kogu Euraasia mandril jõuvahendajaks viisil, mis olnuks kümme aastat tagasi mõeldamatu.
Miks peaks keegi võtma Euroopa Liitu tõsiselt? Või NATO-t?
Ukraina võib tippkohtumisel pääseda ametlikust tükeldamisest.
Kuid juba ainuüksi asjaolu, et arutatakse okupeeritud ja okupeerimata territooriumi vahetamist, paljastab ilmekalt Brüsseli läikivates peakorterites pesitsevate üleolevate organisatsioonide läbikukkumise.
Läänel oli juba 1990. aastate algusest ja igal hetkel korduvalt võimalusi Venemaale vastu astuda – perioodil, mil Atlandi-ülene ühtsus oli palju tugevam kui praegu. Me põrusime.
Mitte sellepärast, et keegi oleks meid sundinud põruma, vaid seetõttu, et me tüdinesime, väsisime ja hakkasime kartma. Meil oli võimalus seista silmitsi Venemaaga koos tugeva, ühtse Ukrainaga meie poolel.
Selle jätsime samuti kasutamata.
Me ei olnud valmis andma ukrainlastele relvi ja raha ajal, mil neil oli võimalus võita, ega riskima, et lüüa saadud Venemaa kas variseb kokku või reageerib kontrollimatult.
Euroopa liidritele ei pruugi president Trumpi viimane sekkumine meeldida.
Aga kuhu jäi nende sekkumine?
PS
Allikad on teadlikult viitamata...

Küll aga suudab Euroopa nõrgamõistuslik poliitika toota tohututes kogustes sõna otseses mõttes paska
Ja seda toodab meeletuks paisunud poolearuline avalik sektor ja veel suurem hunnik kontrollib selle täitmist
Ja maksumaksjad lõbusalt maksavad

https://haridus.postimees.ee/8302788/ri ... 0#cxrecs_s

Re: Elektriautodest

Postitatud: 13 Aug 2025, 07:09
Postitas Prill
madis64 kirjutas: 12 Aug 2025, 17:30 Hiina subsideerib oma tootjate eksporti riiklikul tasemel.
Oleks see nii lihtne.. Euroopa Liit rohepöörde eestvedajana oli aktiivne nõudleja ja manitseja teistele riikidele, et need ei tee piisavalt planeedi kliimaprobleemiga tegelemiseks, nn kurikuulus Pariisi kliimalepe jm kus lõpuks oli saavutus seegi kui riigid selle arutamiseks kohale tulid ja kui mõni riik ka miskid eesmärgid omale seadis, oli see juba rohepoliitika võidu vääriline tegu.
Hiinat materdati eriti, sest Hiina maailma varustava tööstus- ja suurriigina oli ja on üks suurim saastaja. Nõuti, et ka Hiina peab seadma roheeesmärgid ning nagu rohepoliitikatele tavalpärane riigid toetavad meetmeid mitmeti sh rahastusega.
Hiina autotööstuse "subsideerimine" on samuti rohetehnoloogia toetamine, täpelt samasugune nagu euroopa riigid enda akuautosid sh Eesti EV autoostu toetustega toetasid elektriautosid.
Hiina edu ka rohetehnoloogiate levikuga viis euroopalt rohepoliitikate liidrirolli ja asus ohustama euroopa tootjaid. Kuna EL on regulatsioonide tolli-majandusliit, on EL-is üks reegel, kus liikmesriigid ei tohi enda ettevõtteid toetustega aidata, solkides-rikkudes sedasi liidusisest turgu ja võrdset konkurentsi.
EL-kasutas seda endale kehtestatud reeglit ära Hiina vastu, projetseerides enda reegli ka Hiinale kehtivaks, kus Hiina riigi toetatud ettevõtted nagu solgiks EL-i turgu ja kuna EL-il puudub õigus ja mõju Hiinal keelata enda viisil rohepoliitikat ja majandust edendamast, kasutati EL-s teemat õigustusena kehtestada Hiina rohesõidukitele tollid.
Sisulisel ei ole ju vahet kas Hiina maksab tehasele, et see saaks müüa odavamat EV-d või euroopa riik maksab auto ostjale osa auto hinnast kinni, et see saaks osta EV-d.

Re: Elektriautodest

Postitatud: 13 Aug 2025, 07:40
Postitas EH.INS.
Prill - Sa oled täiesti valel teel...
Hiina ja EL võrdlus selles kontekstis on nagu venelased ütlevad: Не cравняй хуй с пальцем
Üks on strateegia / teine on ideoloogia
Kui oskad (ilmselt mitte) selle "pulkadeks" lahti võtta siis hakkab (ehk) midagi koitma ka

Re: Elektriautodest

Postitatud: 13 Aug 2025, 08:22
Postitas Prill
Ei erine see EL selles vaates teistest, ka teised on osade teemade suhtes tundlikud kui tekib oht "omadele", kus vohama hakkab protektsionism, silmakirjalikkus jm.
USA on terve viimane kümnend selle ehe näide, kus USA&lääs terve eelmine sajand ehitasid globaalset majandusmudelit, rõhudes globaalsele kaubandusele, kapitalismi alustalad - vaba kapitali, tööjõu, teadmiste liikumine. Kus Hiina ja laiemalt aasial oli kandev roll lääne firmade ahelas, toota odavalt odavates regioonides ja müüa kallimates regioonides.
Kui Hiinast kasvas välja selle globaalse mudeli osaline, kes suudab kõike omada ise brände, arendada tehnoloogiat kuni globaalse tootmisahela ja logistikani enda toodetud kaubad oma laevadega üle maailma laiali vedada, on see viinud olukorrani kus USA aktiivselt lammutab seda globaalset majandusmudeli. Lammutab sest ei oma enam ahelas juhtrolli ja globaalne mudel ei tööta enam USA&lääne kasuks vaid Hiina kasuks.
Ehk need lääne jutustatud kapitalismi ja globaalse vabaduse reeglid kehtisid ainult seni kuni kogu süsteem toimis lääne, peamiselt USA huvides nende rikkust ja mõjuvõimu kasvatades. Niipea kui juhtroll lääne enda kehtestatud reeglite järgi toimetades libises Hiina kätte, lammutab lääs kogu süsteemi - ehe näide silmakirjalikkusest. Ja nagu läänes tavaks, oma agressioonipoliitikaid kuni otsese sõjalise tegevuseni õigustatakse ohuga, isegi kui ei ole osutada otsesele ohule, on alati võtta hüpoteetiline oht, nagu strateegiline ja geopoliitiline oht, miks korraldus kus lääs ei oma juhtrolli, ei ole enam võimalik ja see on iseenesest oht, ent see loogika ei kehti kunagi kui lääs omab juhtrolli ja teised peavad alluma ja leppima lääne ohuga.
Ja vähemalt USA ei piirdu vaikse taandumisega globaalsest liidrirollist vaid valmistub ka sõjaliselt enda rolli säilitamiseks, nt Austraaliast tehakse täna aktiivselt sõjalist platsdarmi just Hiina piiramiseks.
Lisaks sisuliselt USA ühepoolselt keelustab kõike mis USA positsioone takistab, alates Hiina globaalset edu saavutanud brändidest (Huawei, TikTok, DIJ jt) kuni alternatiivsete kauplemisplatvormide-süsteemideni nagu BRIC-s, millega liituvaid riike ähvardas Trump karistada eraldi tollide ja sanktsioonidega, sest BRIC-si olemus USA jaoks dollari globaalse positsiooni nõrgestamine ehk "vaba maailma juhtraha" kahjustamine :)

Ei oska ennustada millega need pinged lahenevad kas suure sõjapauguga või uue külma sõja hingusega, kus USA sunnib valima riike pooli - oled sõber või vaenlane, muid variante ei anta.
Igaljuhul Hiina võidab täna oma tasakaalukusega enam poolehoidjaid kui laamendav Trump, tõsi paljudele riikidele kes end USA-st julgeolekuliselt ja muidu sõltlasriigi seisu asetanud, ei ole valikut, nt Eesti kus Trumpi poliitikaid paljudes suundades kritiseeritakse ent ametlik välispoliitika on vait. Ka Eesti on nende hulgas kus meedias ollakse Trumpi poliitikate suhtes ülikriitilised ei kajastu meie meelsus kuidagi meie välispoliitikas, kus vist panustatakse Trumpi presidentuuri lõpule, vaikida need aastad ja loota kuidas Trumpi järglane tuleb mõistlik mees ja kõik jätkub nagu vanasti.
Teised hääled jälle väidavad kuidas USA laamendamine on pelgalt loomulik impeeriumi kahanemise tõmblus, kus vaatamata kuidas maailm pandi "õigesti" käima USA dikteeritud reeglite järgi, ei suuda USA ise enam enda reeglitega maailmas konkurentsis püsida - reeglid kaovad aga ei ole pakkuda asemele võluvitsa mis aitaks juhtpositsiooni taastada, välja arvatud sõjaline aga ka see olevat Hiina alistamiseks üliriskantne samm, mis ei tule kaotusteta.
Nii, et Hiina vaenamisel tuleks ausalt vaadelda kas teeme seda õigetel põhjustel või lihtsalt ainult seepärast, et USA ootab meilt seda või Eesti puhul - püüame USA-le iga hinna eest meeldida ja meelepärane olla.

Re: Elektriautodest

Postitatud: 13 Aug 2025, 08:30
Postitas A23
EH.INS. kirjutas: 12 Aug 2025, 15:00 Lihtsalt järjekordne näide mida räägivad suurtöösturid
Ja mitte ainult autotöösturid

https://www.err.ee/1609768728/mercedese ... u-variseda
Tundub kohaliku "delfisti" kompilatsioon olema. Pealkiri just - ebausutav, et Källenius end nii väljendas nagu pealkirjast leiab. Aga üldiselt jah, palju sellest juba aastaid teada. Üks idee asjast ülesaamiseks oli nt e-kütus, mis aitaks ICEV'd ikka legaalsetena hoida.

Re: Elektriautodest

Postitatud: 13 Aug 2025, 08:53
Postitas kunn24
EH.INS. kirjutas: 13 Aug 2025, 07:40 Не cравняй хуй с пальцем
Lisasin puuduva s-i. Vastasel korral tähendanuks see lause midagi muud.

Re: Elektriautodest

Postitatud: 13 Aug 2025, 09:00
Postitas EH.INS.
kunn24 kirjutas: 13 Aug 2025, 08:53
EH.INS. kirjutas: 13 Aug 2025, 07:40 Не cравняй хуй с пальцем
Lisasin puuduva s-i. Vastasel korral tähendanuks see lause midagi muud.
Tänud!
Ikka juhtub...

Re: Elektriautodest

Postitatud: 13 Aug 2025, 09:04
Postitas EH.INS.
Ei erine see EL selles vaates teistest...
Selles vaates erineb, et koht pole sama kaardilaua taga...

Re: Elektriautodest

Postitatud: 13 Aug 2025, 11:32
Postitas ping
A23 kirjutas: 13 Aug 2025, 08:30
EH.INS. kirjutas: 12 Aug 2025, 15:00 Lihtsalt järjekordne näide mida räägivad suurtöösturid
Ja mitte ainult autotöösturid

https://www.err.ee/1609768728/mercedese ... u-variseda
Tundub kohaliku "delfisti" kompilatsioon olema. Pealkiri just - ebausutav, et Källenius end nii väljendas nagu pealkirjast leiab. Aga üldiselt jah, palju sellest juba aastaid teada. Üks idee asjast ülesaamiseks oli nt e-kütus, mis aitaks ICEV'd ikka legaalsetena hoida.
Tuleb müüa sellise hinnaga kaupa, mida ostja osta suudab aga kui vähestele rikastele müüdavate toodete hind liiga kõrgele tõsta, siis see masstootmist ei suuda päästa.
Samal ajal tunnistas ta, et Mercedese pakkumine elektriautode osas, näiteks keskklassi segmendis, on seni olnud ebapiisav.
Ettevõte täidab nüüd seda lõhet, alustades elektrilise GLC ja elektrilise C-klassiga.
"Sellega läheme pealetungile," lubas ta.

Sellel hetkel, kui massostjad saavad aru, et ka "odavtooted" teenivad kenasti (isegi paremini) liisingu lõpuni, jääb alles ainult emotsionaalne uhkustunne naabrite ees eputamiseks, et "MINA sõidan kalli Saksa autoga".

Juba praegu, kui autode välisdisaini kujundatakse samale füüsikale tugineva programmiga (aerodünaamika) ei suuda Saksa autod "hallist massist" väliselt mitte kuidagi eristuda (kui ägedat velge all ei ole?) ja ei tekita enam (naabris) mitte mingit emotsionaalset kadedust.
Moodsad naabrid pigem osatavad, et "näe, see konservatiiv eputab oma käruga".
(Täpselt sammuti nagu kes kordki on öösel Lasnamäe majade vahelt läbi sõitnud saab aru, et miks BMW X5 nimetatakse "lasnamäelase unistuseks".)
:hello:

Re: Elektriautodest

Postitatud: 13 Aug 2025, 13:24
Postitas Prill
See on tõsi küll, kus autode disaini tellitakse ka väljast sisse, näiteks ka Hiina tootja BYD-i disaini kallal olla tööd teinud Wolfgang Egger isiklikult, kes on varasemalt kujundanud euroopa brändide sõidukeid VAG grupi autodest kuni Alfa Romeoni.
Rääkimata tavaautode puhul kus väga keeruline on leida sõidukit mis oleks täielikult ühe tehase toodang, seal kokku miksitud ühiseid platvorme, mootoreid&käigukaste kuni nt sisspritsesüsteem võib pärineda Bosch-ilt nii Ladal kui Mercedesel.
Samamoodi globaalne äri, kus kered euroopast, plastdetailid kurat teab kellelt, kes odavamalt teeb, mootor ja käigukast kuskilt kolmandast kontserni tehasest jne.

Vale ei ole elektriautostumisel võrdlus ka kodutehnikaga, kus me ei vaeva end kas meie külmik või mikrolaineahi on "USA raud", "peen itaallane", "saksa insenerikunst" või "stiilne prantslane". Kui Appled ja Xiaomid tahavad oma arvutitele lisaks ka rattaid alla ja saaks globaalsele autoturule siseneda - on see juba tänapäev.

Kuidas need turundusgurud ja brändiehitajad räägivad, kuidas eduka brändi ehitamine ei tähenda ainult head toodet vaid toode tuleb siduda lugudega. Vanade autobrändide puhul me sedasi neid suuresti näeme, kus teatud brändil on teatud lugu ja kuulsus. Me arvame selle olevat objektiivse ajaloo ja tõe, ent tegelikkus võib olla, et seda ajaloolist tõde on raske raha eest teadlikult kujundatud ja ehitatud.

Kasvõi meie oma aktuaalne: https://www.err.ee/1609768026/sonades-k ... -miljoneid
kus oluline ei ole see kuidas asjad tegelikult on, vaid oluline on kuidas neid tuleb lasta välja paista ja teadlikult oma huvides kujundada - rahvale propagandistlikult ajusse triikida :D

Re: Elektriautodest

Postitatud: 13 Aug 2025, 18:47
Postitas tabarabarap
Hahaha te nii targad, kas teil üldse aega autoga sõita .o0

Re: Elektriautodest

Postitatud: 13 Aug 2025, 19:41
Postitas aero
ping kirjutas: 13 Aug 2025, 11:32 Sellel hetkel, kui massostjad saavad aru, et ka "odavtooted" teenivad kenasti (isegi paremini) liisingu lõpuni, jääb alles ainult emotsionaalne uhkustunne naabrite ees eputamiseks, et "MINA sõidan kalli Saksa autoga".

Juba praegu, kui autode välisdisaini kujundatakse samale füüsikale tugineva programmiga (aerodünaamika) ei suuda Saksa autod "hallist massist" väliselt mitte kuidagi eristuda (kui ägedat velge all ei ole?) ja ei tekita enam (naabris) mitte mingit emotsionaalset kadedust.
ping, sa jagad matsu! Mis ma pean tegema kui kõik naabrid sõidavad saksa preemiumitega ja enamikel uuemad kui mul :). Keegi ei tuuni, ei vaheta velgi ega eputa, ei räägi autodest. Tavaline tarbimine. Kas ma võin selle halli (premium)massi sees rahulikult oma preemiumiga edasi sõita, kartmata eputamise süüdistusi? :oops:
ping kirjutas: 13 Aug 2025, 11:32 (Täpselt sammuti nagu kes kordki on öösel Lasnamäe majade vahelt läbi sõitnud saab aru, et miks BMW X5 nimetatakse "lasnamäelase unistuseks".)
:hello:
Ma ka imestan, et autod on seal nii tähtsad. Kõigepealt auto ja siis alles paistab, kas ELUtingimusi ka õnnestub parandada (ära kolida). Mul käis vastupidi. Ju nad on seal ära harjunud, ei tahagi mujale.