132. leht 133-st

Re: Elektriautodest

Postitatud: 05 Aug 2025, 10:02
Postitas madis64
netmaster kirjutas: 05 Aug 2025, 08:56 Ma ei ole siiani aru saanud näiteks, et miks ei võiks EV’del olla vahetatavad akud. Ostad EV soodsa hinnaga ilma akuta. Sõlmid tanklaketiga kliendilepingu, mis annab sul võimaluse rentida akut ja selle millal tahes paari minutiga täis aku vastu vahetada.
Puudub regulatsioon ja turg käitub anarhiliselt nagu ikka ;)

See kõik on enne kordi olnud - helikandjad (kassetid, cd-d), mobiilide laadijad jne.

Ikka on vaja samasse ämbrisse astuda - kõigepealt lastakse turul loomaaiaks kujuneda ning siis hakatakse seda anarhiat korrastama, kandes maha suure osa tehtud investeeringutest ja kulutatud loodusressurssidest.

Re: Elektriautodest

Postitatud: 05 Aug 2025, 10:09
Postitas A23
EH.INS. kirjutas: 05 Aug 2025, 09:49 Loen seda laadijate tekkimise teksti ja mõtlen omaette, et selle rajamise turu vastu võteb ette kas väga loll või väga julge... Või väga julge loll...
Mind huvitab ainult, et mingit pikemat trippi tehes oleks avalik kiirlaadija kättesaadav. Lepin, et selle kWh hind on kallim, kui kodulaadijal. Eeldan, et kui kusagil järjekorrad hakkavad tekkima, siis esimene asi on teenusepakkujal hinda tõsta ja mingist hetkest võib ka laadimispunktide lisamine kasumlikuks muutuda. Ei pea korraga mingit mastaapset investeeringut tegema.

Re: Elektriautodest

Postitatud: 05 Aug 2025, 10:13
Postitas madis64
A23 kirjutas: 05 Aug 2025, 10:09 ... mingist hetkest võib ka laadimispunktide lisamine kasumlikuks muutuda.
Lisamine on võimalik ainult piisava võrguühenduse olemasolul, mida selle hetke saabudes ei pruugi vajalikus mahus eksisteerida.

Re: Elektriautodest

Postitatud: 05 Aug 2025, 10:20
Postitas A23
madis64 kirjutas: 05 Aug 2025, 10:13
A23 kirjutas: 05 Aug 2025, 10:09 ... mingist hetkest võib ka laadimispunktide lisamine kasumlikuks muutuda.
Lisamine on võimalik ainult piisava võrguühenduse olemasolul, mida selle hetke saabudes ei pruugi vajalikus mahus eksisteerida.
Loomulikult ... arvestades kõiki vajalikke kulutusi / pot tulu.

Re: Elektriautodest

Postitatud: 05 Aug 2025, 11:36
Postitas EH.INS.
...arvestades kõiki vajalikke kulutusi / pot tulu...
Just sellest ka:
Loen seda laadijate tekkimise teksti ja mõtlen omaette, et selle rajamise turu vastu võteb ette kas väga loll või väga julge... Või väga julge loll...
Sest lugedes kommentaare ma seda tulu ei näe kuskilt tulemas...

Re: Elektriautodest

Postitatud: 05 Aug 2025, 12:28
Postitas A23
EH.INS. kirjutas: 05 Aug 2025, 11:36
...arvestades kõiki vajalikke kulutusi / pot tulu...
Just sellest ka:
Loen seda laadijate tekkimise teksti ja mõtlen omaette, et selle rajamise turu vastu võteb ette kas väga loll või väga julge... Või väga julge loll...
Sest lugedes kommentaare ma seda tulu ei näe kuskilt tulemas...
Ma ka hetkel ei näe.
Minu kommentaar oli vastuseks hüpoteetilisele võimalusele, et kui mingil hetkel tekib massiliselt juurde, kordades rohkem, elektrikaid.

Re: Elektriautodest

Postitatud: 05 Aug 2025, 12:39
Postitas EH.INS.
Ei - ma ei räägi sellest so EV juurde tulemisest...
Mina vaatan "tarbija suhtumist" siinses keskkonnas...

Re: Elektriautodest

Postitatud: 05 Aug 2025, 12:58
Postitas tabarabarap
madis64 kirjutas: 05 Aug 2025, 10:13
A23 kirjutas: 05 Aug 2025, 10:09 ... mingist hetkest võib ka laadimispunktide lisamine kasumlikuks muutuda.
Lisamine on võimalik ainult piisava võrguühenduse olemasolul, mida selle hetke saabudes ei pruugi vajalikus mahus eksisteerida.
kuidas muidu ennustad tänase 1% EV turuosa pealt mis aastal süsteem kokku jookseb :) ilmselt oleme mõlemad ennem surnud

Re: Elektriautodest

Postitatud: 05 Aug 2025, 13:10
Postitas EH.INS.
tabarabarap...

Loodan, et Sa päriselt nii loll pole...
Kontsentratsioon tundub tuttav termin?

Re: Elektriautodest

Postitatud: 05 Aug 2025, 13:23
Postitas tabarabarap
EH.INS. kirjutas: 05 Aug 2025, 13:10 tabarabarap...

Loodan, et Sa päriselt nii loll pole...
Kontsentratsioon tundub tuttav termin?
No sõber tunneb sõbra ära :) lootus ongi lollide lohutus :rotfl:

Võta oma parameetrite kaudu, kui palju on vaja EV -sid ja kui kiirelt, kui konsentreeritult, et võrk hätta jääks. Võid võtta samasuguse väljaimetud kriisitingimuse ICE valdkonda, et kui pikka tarnekatkestust kütuse tarnimisel oleks vaja, et 99% meie transpordist hätta jääks.

Re: Elektriautodest

Postitatud: 05 Aug 2025, 13:31
Postitas EH.INS.
Näib, et vist ikka...
Konteksti ja detaile tabada ei suuda...

Re: Elektriautodest

Postitatud: 05 Aug 2025, 13:43
Postitas kaimagk
‘tabarabarap’ ära rohkem postita sa (tegelt salaja võid) ei ole nii tark kui siinsed konnafoorumi reeglid ette näevad! Las targutavad ikka ‘tõelised’ spetsialistid😆

Re: Elektriautodest

Postitatud: 05 Aug 2025, 13:52
Postitas tabarabarap
Eeldades, et autot saab laadida ka kohvikannu võimsusel 1.4kW, kui kiirelt võrk maha kukub kui kiirelt see 1% sõidukeid mõttetuks muutub. Koomikud

Re: Elektriautodest

Postitatud: 05 Aug 2025, 14:04
Postitas EH.INS.
Ei tea jah...
Jutt käis minu arust kiirlaadijatest ja nende turu vastu tekkimisest
Eelnevast loen järjekordselt välja, et neid ei saa kuidagi tekkida
Mina vaatan "tarbija suhtumist" siinses keskkonnas...

Re: Elektriautodest

Postitatud: 05 Aug 2025, 14:14
Postitas kunn24
Kiirlaadijatega on tihti nii, et nende võimus on grupi peale ära jagatud. Kui grupi peale on 200 kW ja küljes 10 masinat, jaguneb see nende vahel. Kui mõnd elektriauto laadimisteemalist videot vaatad, siis nii ongi, et laadijal kirjas 1 number, aga reaalsus on teine ja palju väiksem. Iga kord on loterii.

Re: Elektriautodest

Postitatud: 05 Aug 2025, 14:50
Postitas rst
Lahjemate võrgu ühenduste jaoks on ka lahendused olemas, et saaks pakkuda ikkagi kiiret laadimist. Sellise lahendusega saab tipukoormusi edukalt vähendada võrgus. Kuigi eks selline lahendus kajastub ka hinnas.

https://comsys.se/wp-content/uploads/20 ... PDF_V3.pdf

Re: Elektriautodest

Postitatud: 05 Aug 2025, 15:13
Postitas Prill
See hirmus tulevik laadimisvõrgu puudumisest, ülekoormatusest ja järjekordadest võiks Norras olla täna reaalsus, kus seal neil sirka viiendik või isegi neljandik sõidukipargist EV-d ja igal aastal ületatakse EV-de müügirekordeid.
Ometi ei ole kuulda, või meie meediasse negatiivset rohekommunikatsiooni ei lubata, et seal elektrivõrk ei kannataks või laadimiskohates oleks vihased järjekorrad.
Kuidagi veider tundub, kus reaalne Norra EV-dega toimetab igapäevaselt ja rutiinselt aga meil olematud EV-d tekitavad hüpoteetilise kaose, kus ei ole kuskil laadida, kui laadimiskohti on, on neid vähe, vales kohas, katki või liiga kalli hinnaga :)
Tühjade akuautodega perekondlikud koosviibimised lõhuvad peresuhteid ja tekitavad tülisid sugulaste või külaliste vahel - kuskohast seda kõike võetakse..

Kiirlaadijates ja üldse elektrihind vist ei määra sõitmist, samamoodi kui ICE sõidukitel, olgu seal tanklapostil mis hind tahes kui sõita on vaja, tangitakse ja sõidetakse.
Sellest EV hinnateemast on kõvasti kinni hakatud, kus kunagi EV-sid propageeriti odavama sõidukuluga võrreldes ICE-dega, aga kuna meil suured reformid elektrivõrgus tehtud, mis ajanu elektrihinna ja elektrivõrgutasud kõrgustesse, on "kütuse" hinnaeelis lakanud või muutunud oluliselt väiksemaks.

Endiselt ei tasu unustada kus EV-de tulek ja tulevik on ikkagi nende vähemsaastavatus. Neid erinevaid uurimusi siingi läbi käinud, kus EV võrreldes fossiilipõletajatega kogu oma elutsüklis on 30-70% vähem just seda kriitilist CO2 saastet tekitav. Mõnda aega rünnati jõuliselt EV akude töökindlust, kus need riknevad on kallid vahetada/remontida ning tekitavad seeläbi lisasaastet, mis nullib EV vähemsaastamise täielikult - ka see ei ole realiseerunud, vastupidi esimesed tõsiseltvõetavad EV-d on tänaseks juba soliidse vanuse ja läbisõiduga ning endiselt tarbitavad.
On kuulda lausa hädaldamist, kus start-up-id kes panustasid vanade EV akude järelkasutusele või ümbertöötlemisele, on hädas, sest neid riknenud akusid ei ole kuskilt oodatud mahus võtta.

Lisaks EV-de turule on tekkinud tõsisem konkurents, kus tootjad üritavad üksteist üle trumbata nii laadimiskiiruse, sõiduulatuse, aku ohutuse, kui ka tulevaste uute akutehnoloogiatele pikema garantii lubadustega.
Ei paista see tulevik sugugi nii tume kui siin jutustatakse ja maalitakse.

Hinnad võiks veel alla tulla, kuigi omamoodi on tulnud, kui varem EV oli julgelt 30-40% sarnasest ICE-st kallim, siis täna on ICE hübriidid jõudsalt EV hindadele järgi võtnud.
Vaatad hinnakirju on ICE-d ka sinna 50k alla ja EV-d 55-60k - hinnavahe ei ole enam sugugi nii suur.
Lasknud skoda konfiguraatorist läbi, et s.tta kah teeb ühe satsi veel ICE-e perioodi, paned lisasid juurde ja skoda hübriid küünitab kenasti EV hinnani ära.
Lisaks tundub, et EV-d on parema varustusega, ehk ICE hinnad algavad justkui madalamalt aga valid nõks kõrgema varustusega või paar lisa juurde, ei jää madalast hinnast midagi alles.
Vägisi kisub sinna EV poole ka mõistlikuse poolest ära.. :roll:

Re: Elektriautodest

Postitatud: 05 Aug 2025, 15:25
Postitas EH.INS.
Milleks selline soust?
Poliitika, CO2 jms pläma?
Jutt on kiirlaadijatest turu vastu...

Re: Elektriautodest

Postitatud: 05 Aug 2025, 15:49
Postitas Prill
Mis häda selle kiirlaadijate võrgustikuga on, isegi EV tootjad ise rajavad neid, nt Tesla Superchargers laadimisvõrgustik, umbes 7000 laadijat, ~67 000 laadimisotsa üle maailma ja iga nädal tuleb neid juurde.
BYD on käinud välja lubaduse oma laadimisvõrgustiku rajamiseks, ka euroopas "400km sõiduulatust 5 minutiga",
https://www.belganewsagency.eu/byd-to-b ... -in-europe

See näitab kuidas EV-de tootjad ise panustavad ka laadimislahendustesse, kus laadimismure leevendamine aitab kaasa ka EV-de müügile. Ei imestaks kui tulevikus regulaatorid nt EL sekkub kuidas EV-de tootmine tuleb lahti siduda tootjapoolsest EV-de laadimisvõrgustikust, sest rikub ausat konkurentsi EV laadimistaristu turul. Või hakkab TTJA olukorda jälgima ja EV laadimishinna tõusud tuleb riiklike järelvalveorganitega kooskõlastada.
EL-il on kindlasti lahendus võtta mistahes olukorra puhuks :D

Ei näe põhjust muretsemiseks, samas endiselt arvan, et EV-d on kõige mugavam igapäeva sõitude juures laadida kodus. Samas Terminalil miskid peened paketid, peensustesse süveneda ei ole viitsinud, kus saad EV-d laadida vist nende laadijates, arvatavalt ka kiirlaadijates sama koduse elektrihinnaga.
https://terminalenergia.ee/energiapaketid/
Neid lahendusi on paistab turul olevat erinevaid, ka laadimisvõrgustiku "tasuvuse" vaatest, kus kinnisvaraarendajal on korteril EV laadimisvõimalus parklas lisandväärtus ja võimalik küsida kõrgemat hinda, kaubanduskeskused-kinod-muud lustikohad saavad samuti klientidele pakkuda lisandväärtust laadimiskohtade näol - külasta meid, viida aega, kuluta meie juures raha, su auto saab ka samal ajal laetud.
Või tanklaklassika a'la kui meie juures kuus 3 akutäit laed, saad 4-da akutäie tasuta, lisaks tasuta kohvid, autopesud, kliendikaardid jm mis tänagi kliente meelitamas ja toimivad.

Ja miks mitte tänased õnnetud päikesepargid keda tahetakse oma negatiivse hinnaga toodangut müüma sundida, sest võrk on nende tarbeks ju broneeritud, saaksid teha oma parkide juurde odavlaadimiskohti. Et suht laadimiskoht kus midagi teha ei ole, aga sõidad "levipiirkonda", laed paari sendi eest akut ja vaatad autos filmi või teed tööd :)

Re: Elektriautodest

Postitatud: 05 Aug 2025, 15:52
Postitas rs7
Seda Norra juttu on räägitud EV kontekstis nii, et paha hakkab. Halloo! Norra!? Energiasõltumatuse osas pole sellele riigile vastast. 90% hüdroelekter, oma nafta jne. Naftarahaga on neil tekitatud selline asi nagu “solidaarsusfond”, mis on ca 2 triljonit USD. Mis see per capita teeb, ma ei viitsi vaadata, eks vaata ise. Mis meil on? Üle mere tuleb elekter pikendusjuhtmega. Praegu tuleb midagi… vb jääbki tulema - ei tea. Hiljuti suleti UK-s sarnane arendusprojekt uk-maroko (xlinks), mis pidavat katma 8% uk vajadusest ja projekti maksumus oli 30 miljardit euri vms.
Selline “investeering” ei lähe kohe mette..
Aga nii neid investeeringuid tehaksegi.
Siin varem viidatud KIK-i poolt laiali jaotatud kriips alla 10M euri EV-de ostmiseks on siiski riigieelarveline rida. Eelarves on tulurida ka. Kui keegi siin selle peale ütles, et rahunege maha, see on CO2 müügist saadud, siis see õhumüütamine on riigieelarves tulurida. Kui need tulueurod jagada EV ostmiste peale ära, siis neid mujale enam jagada ei saa. Ja kui mujal haigutavad eelarvemiinused, mis siis üle jääb? Kas makse tõsta või laenu võtta. Kes selle asja kinni taob - eks ikka ettevõtjad/maksumaksjad.
Meil käib see rohe ja EV asjaajamine maksude ja laenudega, norras on fondid, seal on ka võimalik 10km tunnel läbi graniitkalju puurida.
Meil näed 50 km ohutut neljarealist tallinn-pärnu teed nagu oma kõrvu. Pangu need õhumüügi eurod sinna parem - aga ei. Iga jupi jaoks on vaja laenu võtta.

Re: Elektriautodest

Postitatud: 05 Aug 2025, 15:53
Postitas EH.INS.
Kas Sa Prill saad aru mida tähendab "turu vastu"???
Milleks selles kontekstis sousti ajada?
Norra näide on täielik absurd selles kontekstis...
Sama autotootjad...
Sama üleüldse KÕIK mis puudutab EV-d

Re: Elektriautodest

Postitatud: 05 Aug 2025, 16:50
Postitas EH.INS.
Teed: viewtopic.php?t=70116&start=6175 05 Aug 2025, 11:49

Re: Elektriautodest

Postitatud: 05 Aug 2025, 16:56
Postitas võhik
Mina kasutan oma auto laadimiseks umbes sihukest vidinat (aastatagusega võrreldes on hind 20% kukkunud).
https://www.amazon.de/Wallbox-Charging- ... 9hdGY&th=1
Nädalavahetusel maal keerasin selle hoopis 6 ampri (4 kW) peale - see tagas, et autolaadimiseks kasutati peamiselt PV paneelide toodangu seda osa, mis muidu oleks võrguühenduse piirangu tõttu üldse tootmata jäänud ja samas isegi kui pilv ette juhtus tulema või miskid pesumasinad ja pliidid korraga samal ajal tarbisid, ei läinud faasi kogutarbimine nii suureks, et oleks hakanud võrgust (võrgutasuga ) lisa võtma .

Re: Elektriautodest

Postitatud: 05 Aug 2025, 19:03
Postitas tabarabarap
Kas praegused lahendused mis täna ehitatakse ala alexela, terminal, circlek jne ei ole turu vastu? Elmo oli toetusega.

Re: Elektriautodest

Postitatud: 05 Aug 2025, 19:10
Postitas EH.INS.
tabarabarap kirjutas: 05 Aug 2025, 19:03 Kas praegused lahendused mis täna ehitatakse ala alexela, terminal, circlek jne ei ole turu vastu? Elmo oli toetusega.
EI OLE...
Kõik toetustega
Mine nüüd küsi kes oleks rajanud ilma
Täpselt sama kehtib igasuguse nn "taastuvenergia" kohta
Mitte kummalgi juhul pole tegemist turuloogikaga vaid poliitikaga / ideoloogiaga

Ja jutt läks lahti minu ja kaimagk vahel...
Vt leht tagasi...