118. leht 127-st

Re: Elektriautodest

Postitatud: 24 Juul 2025, 20:38
Postitas EH.INS.
füüsikaseaduste kohaselt kulub mingi massi kiirendamiseks teatud kiiruseni teatud kogus energiat. Kiirendamisel 0-50km/h kulub ligikaudu samapalju energiat kui 80-130km/h kiirendamiseks
Ei, ei ole nii...

Edit:
kunn jõudis ette
Ja kui ühiku järgi ei oska aru saada millega on tegu siis ei tasu füüsikat oma kommentaarides mainida

PS
Näib, et peale "suurepäraste" majandusalaste teadmiste on antud ka "suurepärased" füüsikaalased teadmised
Tõenäoliselt isegi sama õppejõud

Re: Elektriautodest

Postitatud: 24 Juul 2025, 21:29
Postitas netmaster
kunn24 kirjutas: 24 Juul 2025, 20:37 Näha on, et ei valda dünaamikat
jah, ilmselgelt. Ei tea mis mulle pähe lõi.
Sul on õigus, kuid mulle jäi segaseks see lause
Paigaltstart ja möödasõit on energeetiliselt täiesti erinevad asjad. Teine nõuab erivõimsust (kW/kg).
ma saan aru, et tegemist on mittefüüsikalise asjaga, ehk auto võimsuse ja kaalu suhtega. Mismoodi erineb paigaltstart energeetiliselt möödasõidust? Et siis kui möödasõit nõuab erivõimsust (midaiganes sa sellega mõtled), siis paigaltstardi puhul ei ole auto kaal ja võimsus (nende suhe) olulised? Või kulub paigaltstardil mingit “teistsugust” energiat?

Re: Elektriautodest

Postitatud: 24 Juul 2025, 21:47
Postitas Vko
netmaster kirjutas: 24 Juul 2025, 20:08
“suures plaanis” ja tehnoloogiliselt ühesugustel autodel küll, kuid elektrimootor, mille max. pöördemoment on saadaval kohe ja igasugustel pööretel teeb reaalses elus vahe sisse. Sel ajal, kui suure diisli turbo alles pöördeid kogub ja juht käikudega optimaalseid mootori pöördeid otsib, on hübriid elektrimootori abil 50m edasi sööstnud. Tõenäoliselt saab piisavalt suur diisel selle hübriidi suitsupilve saatel küll hiljem kätte, kuid reaalne elu ei ole kiirendusvõistlus. Paigaltstarte ja möödasõite saab elektrimootori abil palju äkilisemalt sooritada vaatamata sellele, et kW võib vähem olla.
Normaalse automaatkasti (ja selle normaalse seadistuse) korral lähevad pöörded kohe sobivasse vahemikku kui gaas põhja vajutatakse. Möödasõidud ja paigaltstardid üldiselt ei ole sellised asjad, mis täiesti ootamatult juhtuvad (?) ja näiteks enne möödasõitu saab manuaalkasti korral sobiva käigu sisse panna. Hui mingi 90 kW Leaf-pellar mu sarnase võimsusega (üle 90, aga alla 100) sisepõlemismootoriga autost maanteel paremini kiirendab (näiteks 80-120 km/h). :D Linnas paigaltstardist ka üsnagi sama (Leaf vs mu auto)- nähtud/kogetud. Paigaltstardi puhul lühikese distantsi puhul muidugi mõjutab rataste haarduvus teepinnaga vahel rohkemgi kui pöördemoment/võimsus ehk siis mitu ratast veab, kui laiad ja millised rehvid on (muster, rehvisegu pehmus/kõvadus...)...

Re: Elektriautodest

Postitatud: 24 Juul 2025, 21:48
Postitas Urmas
Einoh, ma saan aru ja aktsepteerin, et teil(EV omanikud) on suurem/pikem kui mul, kuid kas EV omanikud oskavad mulle selgitada selle meeletu kiirenduse efekti mõtet linnas, kus iga paarisaja meetri takka on foorid? Ja kiirendada saab juhul kui satutakse punase tule ees ootama esimesena. EV pidi olema ju rohkem nagu linnaauto lühikeste vahemaade läbimiseks.

Re: Elektriautodest

Postitatud: 24 Juul 2025, 21:59
Postitas kunn24
netmaster kirjutas: 24 Juul 2025, 21:29 Mismoodi erineb paigaltstart energeetiliselt möödasõidust? Et siis kui möödasõit nõuab erivõimsust (midaiganes sa sellega mõtled), siis paigaltstardi puhul ei ole auto kaal ja võimsus (nende suhe) olulised? Või kulub paigaltstardil mingit “teistsugust” energiat?
Kohalt võttes, liikumise päris alguses on võimsusvajadus >>0.
Ehk liikumise alguses on energiamuut ka >>0.
Arvuta näiteks sama ülesanne 0-st kiiruseni 0,00000000000000000 m/s.

Re: Elektriautodest

Postitatud: 24 Juul 2025, 22:13
Postitas netmaster
Normaalse automaatkasti (ja selle normaalse seadistuse) korral lähevad pöörded kohe sobivasse vahemikku kui gaas põhja vajutatakse.
võibolla, kuid max pöördemomendi säilitamine on keeruline ja selle saavutamine võtab siiski aega. Eelkõige turbo pöörete üleskerimiseks. Vabalthingavaid diisleid praktiliselt pole enam vist.
Ma küsiks pigem, et oled sa igapäevaselt sõitnud elektrimootoriga? Ma ei suuda uskuda, et on keegi, kes tõsimeeli väidab, et samaväärne diisel kiirendab paigalt kiiremini. Kindlasti on diisel võimalik peaaegu samasuguseks tuunida, või kasutada mingeid erilisi sõiduvõtteid, kuid need on siiski erijuhud.
kas EV omanikud oskavad mulle selgitada selle meeletu kiirenduse efekti mõtet linnas
noh, eks ta on selline nokatõstmise teema, aga üldiselt on näiteks julgem kuskile autodevoolu vahele startida, sest sa tead, et 50km/h on võimalik saavutada paari sekundiga. Kui ma istun naise hübriidi seest oma diisli rooli, on esialgu ikka üsna frustreeruv kui uimane kõik on.

Re: Elektriautodest

Postitatud: 24 Juul 2025, 22:15
Postitas Vko
netmaster kirjutas: 24 Juul 2025, 22:13

võibolla, kuid max pöördemomendi saavutamine võtab siiski aega. Eelkõige turbo pöörete saavutamiseks. Vabalthingavaid diisleid praktiliselt pole enam vist.
Ma küsiks pigem, et oled sa igapäevaselt sõitnud elektrimootoriga? Ma ei suuda uskuda, et on keegi, kes tõsimeeli väidab, et samaväärne diisel kiirendab paigalt kiiremini. Kindlasti on diisel võimalik peaaegu samasuguseks tuunida, või kasutada mingeid erilisi sõiduvõtteid, kuid need on siiski erijuhud.
Kes diislist ja turbost rääkis, mina mitte. :roll: :lol:

Re: Elektriautodest

Postitatud: 24 Juul 2025, 22:21
Postitas netmaster
no ega erilist vahet pole, bensiinimootorile kehtivad üsna sarnased piirangud.
Ma unustasin hetkeks, et vabalthingavaid bensiinimootoreid olemas on. Väga levinud need ilmselt ei ole.

Re: Elektriautodest

Postitatud: 24 Juul 2025, 22:25
Postitas Vko
"Piirangud"? Et nagu turbo viivitus (ja üldse selle olemasolu) peab olema ja enne möödasõitu ei saa mootori pöörded sobivasse vahemikku sättida?

Re: Elektriautodest

Postitatud: 24 Juul 2025, 22:34
Postitas new1
Urmas kirjutas: 24 Juul 2025, 21:48 Einoh, ma saan aru ja aktsepteerin, et teil(EV omanikud) on suurem/pikem kui mul, kuid kas EV omanikud oskavad mulle selgitada selle meeletu kiirenduse efekti mõtet linnas, kus iga paarisaja meetri takka on foorid? Ja kiirendada saab juhul kui satutakse punase tule ees ootama esimesena. EV pidi olema ju rohkem nagu linnaauto lühikeste vahemaade läbimiseks.
Foori taga ei näegi nagu pointi, mida seal ikka kiirendada ja mille jaoks, ent põhiteema on need krdi ringid, kõik kohad neid täis siin lõunasuunas ja seal on küll ülihea vahele hüpata. Ma töökuudiga olengi aegajalt ära unustanud, et teo seljas istun ja on ette tulnud mitmeid kordi, kus olen niiöelda ette keeranud/jalgu jäänud. isegi nullist 50-ni poleks seda ergast starti vajagi vaid 0-st 30ni ka täiesti piisav ringil vahele hüppamiseks. Teine oluline asi veel see hästi toimiv ja kiire veojõukontroll. Mu kunagisel fossiilikal ms maha müüdud sai oli 200+kW ja sellega oli veel see jant, et kohapealt piisavalt teravalt minema tahtsid saada(lisaks mootorist ja automaatkastist tulenev lag), siis kakkus ratta ringi ja ikka ei liikunud nagu nii kuis vaja ja kaapis seal kohapeal või kui veojõukontroll peal oli ja mingi kehvema haarduvusega koht, siis peale poolt rehvipööret veojõukontroll andis käsu, et mootoril võimsus maha ja see asi oli nii selline kipakas ja uimerdis, et ei saanud kunagi kindel olla, kui hästi see terav kohaltstart kujuneda võiks. Elektril see veojõukontroll kuidagi hoopis teine tera, isegi kui stardi ajal satub kehvema haarduvusega pinnas ratta alla, siis tõmbab korraks rehvi ringi ja hakkab veojõukontroll tööle ja rehv sedasi poole võhmaga kergelt kaabib, ent nii kui rehv hea haarduvusega pinnasele uuesti satub või kivid jms rehvi alt minema saavad kaabitud, siis hetkega kohe ilma läägamiseta saavutab normaalse tõmbe uuesti ja saab ikkagi palju paremini minema sealt stardipunktist ja olen kiirelt ringi peal vahel. Võimsust polekski suurt vaja selleks, et saaks selle paarkümmend meetrit kiirelt kohapealt minema hüpatud, ent peaasi, et saaks selle edasiviiva energia otsekoheselt ja hea veojõukontrolli kaasabil maha suunatud.

Re: Elektriautodest

Postitatud: 24 Juul 2025, 22:36
Postitas netmaster
Vko kirjutas: 24 Juul 2025, 22:25 "Piirangud"? Et nagu turbo viivitus (ja üldse selle olemasolu) peab olema ja enne möödasõitu ei saa mootori pöörded sobivasse vahemikku sättida?
Ma ei tea, kas on olemas ilma viivituseta turbot? Väga levinud need ilmselt pole, nagu ka vabalthingavad mootorid.
Elektrimootoriga ei pea midagi sättima. Lihtsalt kui vôimalus tekib, annad gaasi ja lähed, ning võid enamvähem kindel olla, et saad seda mida soovid. Nagu ma ütlesin, siis ilmselt on mistahes sisepõlemismootoriga teatud sõiduvõtteid kasutades võimalik sarnane tulemus saavutada, kuid enamus inimesi ei viitsi sellega tegeleda. Lisaks muidugi on suurel kiirusel möödasõidul vahe suht väike. Paigaltvõtul ja aeglastel kiirustel on elektrimootoril suuremad eelised.

Ma küsin veelkord, oled sa igpäevaselt EV või hübriidiga sõitnud?

Re: Elektriautodest

Postitatud: 24 Juul 2025, 22:51
Postitas madis64
netmaster kirjutas: 24 Juul 2025, 22:36 Ma ei tea, kas on olemas ilma viivituseta turbot? Väga levinud need ilmselt pole, ...
Viimased viis aastat sõitnud turbodiisli ja automaatkastiga "pirukaga" - see, millest sa kirjutad, on pseudoprobleem (Miljarditel on ka üsna hea teemakohane laul). ;)

Re: Elektriautodest

Postitatud: 24 Juul 2025, 22:53
Postitas Vko
netmaster kirjutas: 24 Juul 2025, 22:36
Ma ei tea, kas on olemas ilma viivituseta turbot? Väga levinud need ilmselt pole, nagu ka vabalthingavad mootorid.
Elektrimootoriga ei pea midagi sättima. Lihtsalt kui vôimalus tekib, annad gaasi ja lähed, ning võid enamvähem kindel olla, et saad seda mida soovid. Nagu ma ütlesin, siis ilmselt on mistahes sisepõlemismootoriga teatud sõiduvõtteid kasutades võimalik sarnane tulemus saavutada, kuid enamus inimesi ei viitsi sellega tegeleda. Lisaks muidugi on suurel kiirusel möödasõidul vahe suht väike. Paigaltvõtul ja aeglastel kiirustel on elektrimootoril suuremad eelised.

Ma küsin veelkord, oled sa igpäevaselt EV või hübriidiga sõitnud?
Mul on kõik autod olnud vabalthingavad, aga muidu- muutuva geomeetriaga turbod, (mersudel) hoopis turbo asemel kompressor... need ei ole nagu eelmise sajandi turbod. :D Kui selline mootor on asjaliku automaatkasti küljes, ei ole samuti juhil vaja ise midagi muud mõelda kui gaas põhja vajutada.
Reaalne kiirenduse vajadus ongi maanteel (möödasõidul), mitte paigaltstardist ühest foorist teise alla kiiremini seisma jõudmine. :thumbsup:
EV-ga/EV hübriidiga igapäevaselt ise sõitnud? Mulle täiesti piisab nende rõveduste nägemisest tänavapildis, see veel puuduks et ise sõidaks. :bye:

Re: Elektriautodest

Postitatud: 24 Juul 2025, 22:59
Postitas netmaster
Viimased viis aastat sõitnud turbodiisli ja automaatkastiga "pirukaga" - see, millest sa kirjutad, on pseudoprobleem
ma olen viimased 20+ aastat sõitnud erinevate diislitega ja absoluutselt kõigil on olnud see probleem, et äkilisel paigaltvõtul ei juhtu esimese paar sekundi jooksul peaaegu mittemidagi. Auto on jõuetu. Mida suurem mootor ja turbo, seda suurem effekt. Eriti hull oli näiteks 3L mootoriga Hilux, kus see häiris ikka väga.
Mulle täiesti piisab nende rõveduste nägemisest tänavapildis
seda ma arvasin. Sa räägid asjadest, millest sa midagi ei tea ja võrdlusmoment puudub täielikult.
Vaata kasvõi meelelahutuslikul eesmärgil kolmandast minutist alates
https://www.youtube.com/watch?v=-LYhjPqcxUw

Re: Elektriautodest

Postitatud: 24 Juul 2025, 23:10
Postitas madis64
netmaster kirjutas: 24 Juul 2025, 22:59 ma olen viimased 20+ aastat sõitnud erinevate diislitega ja absoluutselt kõigil on olnud see probleem, et äkilisel paigaltvõtul ei juhtu esimese paar sekundi jooksul peaaegu mittemidagi. Auto on jõuetu.
Kuna endal vastav kogemus puudub, siis ilmselgelt on esimeseks põhjuseks puuduv vajadus "äkilisi paigaltvõtte" harrastada.

Kerides oma aastakümnete sõiduprakitikat mälus tagasi - mitte ei saa aru, miks ma peaksin "äkiliselt paigalt võtma" - kui tõesti on mingil hetkel vajalik suurem kiirendus, tuleb mootori pöörded vastavalt ette üles tõsta (gaasijalg peab kiirem olema).

Re: Elektriautodest

Postitatud: 24 Juul 2025, 23:35
Postitas ping
madis64 kirjutas: 24 Juul 2025, 23:10
netmaster kirjutas: 24 Juul 2025, 22:59 ma olen viimased 20+ aastat sõitnud erinevate diislitega ja absoluutselt kõigil on olnud see probleem, et äkilisel paigaltvõtul ei juhtu esimese paar sekundi jooksul peaaegu mittemidagi. Auto on jõuetu.
Kuna endal vastav kogemus puudub, siis ilmselgelt on esimeseks põhjuseks puuduv vajadus "äkilisi paigaltvõtte" harrastada.

Kerides oma aastakümnete sõiduprakitikat mälus tagasi - mitte ei saa aru, miks ma peaksin "äkiliselt paigalt võtma" - kui tõesti on mingil hetkel vajalik suurem kiirendus, tuleb mootori pöörded vastavalt ette üles tõsta (gaasijalg peab kiirem olema).
Linnavahel on fooritagant vaja kiirendada, kui järgmisele ristile jõudes on vajalik rada valida ja kui kõrval on ka kiirendaja, siis lased ta mööda ning ikka saab "vabas vees" rida vahetada, seni kui telonäppijad ärkavad.

Jah, tõstad pöörded, manuaalil käik sisse ja vabastad siduripedaali.
Automaadil on sama aga stardil tõstad jala pidurilt. (Peab oskama automaadiga sõita kasutades kahte jalaga.)

Fooritaga on hästi näha, kui teised juhid oma telosid näpivad ja selliste läheduses on ohtlik sõita.
:hello:

Re: Elektriautodest

Postitatud: 24 Juul 2025, 23:54
Postitas netmaster
Kuna endal vastav kogemus puudub, siis ilmselgelt on esimeseks põhjuseks puuduv vajadus "äkilisi paigaltvõtte" harrastada
ma tahaks uskuda, et ükski normaalne inimene ei “harrasta” äkilisi paigaltvõtte. Samas, kui eelpool nimetatud põhjustel tekib vajadus, siis on see võimalus olemas suhteliselt lihtsalt, ilma koordinatsiooniharjutusi tegemata. Minu subjektiivse arvamuse kohaselt on äkilisema autoga lihtsalt julgem ja mugavam sõita. Ega sellepärast ei pea kogu aeg pedaali põhja vajutama. Kuna mu igapäevane trajektoor eeldab metsateelt maanteele pööramist, siis neid äkilisi paigaltvõtte ikka esineb, eriti hommikuse tipptunni ajal. Nagu ma eelnevalt mainisin, oli Hiluxiga ikka üsna piin seal ristmikul passida oodates millal suurem vahe tekib.

Re: Elektriautodest

Postitatud: 24 Juul 2025, 23:56
Postitas madis64
netmaster kirjutas: 24 Juul 2025, 23:54 Minu subjektiivse arvamuse kohaselt on äkilisema autoga lihtsalt julgem ja mugavam sõita.
Elad veel natuke ja mõistad, et selline tõmblemine on mõttetu. Liigu vooluga kaasa ja ära stressa.

Re: Elektriautodest

Postitatud: 24 Juul 2025, 23:59
Postitas madis64
ping kirjutas: 24 Juul 2025, 23:35 Linnavahel on fooritagant vaja kiirendada, kui järgmisele ristile jõudes on vajalik rada valida ja kui kõrval on ka kiirendaja, siis lased ta mööda ning ikka saab "vabas vees" rida vahetada, seni kui telonäppijad ärkavad.
On inimestel ikka probleemid, millele oma närve kulutada...

Kui aga tõesti on vaja kiirendada, tuleb jalgade tööd pedaaliel vastavalt korrigeerida vastavalt olukorrale ja vastavalt sõidukile.

Re: Elektriautodest

Postitatud: 25 Juul 2025, 00:06
Postitas netmaster
Liigu vooluga kaasa ja ära stressa.
kui ma tahan stressi vältida, siis lähengi poodi naise hübriidiga.

Re: Elektriautodest

Postitatud: 25 Juul 2025, 00:13
Postitas madis64
netmaster kirjutas: 25 Juul 2025, 00:06 kui ma tahan stressi vältida, siis lähengi poodi naise hübriidiga.
Miks sa siis ikkagi sõidad stressava autoga?

Stress tapab, meesterahvaid südameveresoonkonna haiguste kaudu esmaselt...

Re: Elektriautodes

Postitatud: 25 Juul 2025, 00:17
Postitas netmaster
Miks sa siis ikkagi sõidad stressava autoga?
sest naine tahab üldiselt ise oma autoga sõita ja tööjuures jagatakse seni veel ainult diislitega N1 masinaid.
Ma arvasin, et neil pole niiväga häda midagi, kuid see hübriid on mind ära rikkunud.

Re: Elektriautodes

Postitatud: 25 Juul 2025, 00:25
Postitas madis64
netmaster kirjutas: 25 Juul 2025, 00:17 ... tööjuures jagatakse seni veel ainult diislitega N1 masinaid.
Tööandjatel rakenduvad autode valikul mitmesugused poliitikad, mistap need ei pruugi enam kasutaja erasõiduki ootuste tasemele vastata.

Osta endale isiklik auto, mis meele järgi on ning siis on mõtet teemat edasi arendada.

Tööandja vahetamine ei pruugi ka lahendus olla - neil kõigil on samad "labidad tagumikus", hea kui jalgratast aastaringseks tööalaseks liiklusvahendiks veel ei pakuta.

Re: Elektriautodest

Postitatud: 25 Juul 2025, 06:47
Postitas Urmas
new1 kirjutas: 24 Juul 2025, 22:34 Foori taga ei näegi nagu pointi, mida seal ikka kiirendada ja mille jaoks, ent põhiteema on need krdi ringid, kõik kohad neid täis siin lõunasuunas ja seal on küll ülihea vahele hüpata. ....
No see su kirjeldatu on juba reaalsed liiklussituatsioonid, kus EV kiirendus annab ehk tõesti eelise. Kogen sarnaseid olukordi üpris tihti kui vaja kodust Tallinna poole keerata või Rapla poolt kodu poole. Ikka eriline passimine augu leidmiseks suvel ilusa ilmaga reede pärastlõunast Pärnu suunal ja pühapäeviti poolest päevast Tallinna suunal.

Re: Elektriautodest

Postitatud: 25 Juul 2025, 08:42
Postitas Vko
netmaster kirjutas: 24 Juul 2025, 22:59
seda ma arvasin. Sa räägid asjadest, millest sa midagi ei tea ja võrdlusmoment puudub täielikult.
Vaata kasvõi meelelahutuslikul eesmärgil kolmandast minutist alates
https://www.youtube.com/watch?v=-LYhjPqcxUw
Teadmiseks, kas mingi asi on halb või hea, ei pea seda omal nahal järgi proovima. Näiteks s*tt ei ole söögiks hea, selleks ei pea seda järgi proovima. :lol: