2. leht 7-st
Re: rihmülekandega kompressor
Postitatud: 05 Juul 2025, 09:46
Postitas Urmas
Teema olemas, aga jätkaks enda murega(?). Mulle anti vaba voli teha selle veneaegse kompressoriga mida ise tahan. Kompressor teadja jutu järgi töökorras. Otsustasin siis asendustegevuse korras selle isendi puhtaks teha ja uuendada ja viia maale. Seni olen vajadusel maale tassinud oma 20l paagiga kompressorit. Uuriks teadjamatelt veidi selle isendi kohta. Vaatasin neid silte, aga kogu infot ei leidnud. Mootori andmesilt ikka väga kulunud, kuid teadja ütles selle olevat 3kW-se. On teine 3F ja toitekaabli koos uue lülitiga vahetan kindlasti välja.
Mis aga võiks olla isendi tootlikkus l/min? Kui palju on isendi rõhk paakides? Kas lülitab ennast ise välja kui paagi rõhk näiteks 10bar? Mingeid juhtmeid mootori automaatseks välja lülitamiseks ma ei tuvastanud.
Korrastamiseks lammutan ta algosadeks, kuid nii vähe kui võimalik. Silindreid tundub olevat kaks ja all õlipaak. Õli kavatsen välja vahetada, aga mis marki peaks olema uus õli?
Õhuvõtu kopsiku teen uue, et oleks vaiksem. Juba oli palju kasu kasutaja ifffff poolt antud märksõnast "compressor intake silencer". Aitäh, iffff!
Järgmised mured on isendi õhujaotusega. Olgu, kraanid vahetan välja ja paigaldan uued kiirliitmikud nagunii, aga mis numbreid näitab manomeeter? On teised komakohtadega. Vahetan välja paremaks arusaamiseks? Kas õhujaotuse karbi juures, manomeetri kõrval ja paagi teises otsas on mingid avariiklapid? Välja vahetada?
Kas üleüldse on mõtet selle isendiga edasi tegeleda? Panen kolm pilti ka isendist.
Tänud ette igatsugu arvamuste eest!
Re: rihmülekandega kompressor
Postitatud: 05 Juul 2025, 10:38
Postitas ping
Urmas kirjutas: 05 Juul 2025, 09:46
....
Järgmised mured on isendi õhujaotusega.
Olgu, kraanid vahetan välja ja paigaldan uued kiirliitmikud nagunii, aga mis numbreid näitab manomeeter? On teised komakohtadega. Vahetan välja paremaks arusaamiseks? Kas õhujaotuse karbi juures, manomeetri kõrval ja paagi teises otsas on mingid avariiklapid? Välja vahetada?
Kas üleüldse on mõtet selle isendiga edasi tegeleda? ...
Kui lihtsalt koduseks hobitegevuseks, siis majanduslikku mõtet ei ole.
Ainuüksi tööstusliku kompressori 3F rõhurelee maksab samas suurusjärgus kui 1F uus kompressor poes.
Kuna veremaa kiilrihmade nurk oli oma, siis ei sobi ka suvalised kiilrihmad vaid peab otsima sobivat tööstustehnika äridest.
Jne.
Muidugi hea on see, et seda varastavad ainult vanarauakratid, sest realiseerida saab sellist antiiki ainult kilo hinnaga.
Aeglasekäiguga 3kW mootor on sellel kompressoril vajalik ainult vasturõhuga käivituse pärast ja muud põhjendust sellele kolakale ei ole.

Re: rihmülekandega kompressor
Postitatud: 05 Juul 2025, 10:44
Postitas Alexy
Märksõna sulle info otsimiseks: компрессор со-7а характеристики
Re: rihmülekandega kompressor
Postitatud: 05 Juul 2025, 17:51
Postitas Urmas
ping kirjutas: 05 Juul 2025, 10:38
Kui lihtsalt koduseks hobitegevuseks, siis majanduslikku mõtet ei ole.
Ainuüksi tööstusliku kompressori 3F rõhurelee maksab samas suurusjärgus kui 1F uus kompressor poes.
Samade andmetega tänapäevased komproessorid on veidi teisest hinnaklassist. Kiikasin korraks ka sinu mainitud rõhurelee hindasid ja ausalt öeldes näeksin isegi majanduslikku mõtet. Kiikasin ka Alexey antud märksõnale, siis mind isegi väga ahvatles selle vana kompressori tootlikus(ca 500l/min). Saaks isegi liivapritsi vabalt kasutada.
Kas sa mõtlesid näiteks seda rõhureleed?
https://7x7.ee/product/reduktor-rohu-lu ... aoks-400v/
Re: rihmülekandega kompressor
Postitatud: 05 Juul 2025, 17:53
Postitas Urmas
Alexy kirjutas: 05 Juul 2025, 10:44
Märksõna sulle info otsimiseks: компрессор со-7а характеристики
Aitäh, leidsin andmed.
https://www.antikorpokraska.com.ua/product/17
Re: rihmülekandega kompressor
Postitatud: 05 Juul 2025, 22:39
Postitas Urmas
Ping, kuna sa oled minu jaoks mingil määral autoriteet DIY tegemistes ja elektrivärginduses minust targem, siis vaatamata su minus esialgu pessimismi tekitavale esimesele vastusele mu küsimustele uuriks ikkagi edasi. Kas sain tooteinfot ja pilte vaadates õigesti aru, et eelmise vastuse viites oleva rõhurelee ühendamiseks oleks mul vaja toitekaabel ühendada rõhureleesse ja sealt edasi mootori juhtmetele?
Olen veidi kodutööd teinud ja kalkuleerinud vahetamist vajavate asjade maksumust, kuid kohe kuidagi ei kipu need kulutused üle 100€ minema. Pigem sinna 60-80€ kanti. Selle raha eest sellise tootlikkusega isendi kohta ei tohiks olla eriti kallis.
Mis puutub rihmaratastesse, siis punnitasin oma silmi, mis ma punnitasin, kuid väsimuse märke ei tuvastanud ehk peaksid veel kestma. Ja kui lähevadki katki, siis kohe kindlasti ei maksa need niipalju kui mulle tehti Bosch esinduses hinnapakkumine survelüliti(plastikjulla) vahetuse eest peaagu või lausa pool survepesuri maksumusest. Selle tolleaegse pakkumise valguses tekkis mul küsimus, et palju maksab sel juhul survepesuri mootor ja kogu see vee surve alla ajamise metallist jubinate kupatus. Ikka väga odav pidi olema ja ei saa siiani aru, et millega mõtlesid Bosch insenerid kui tegid ettepaneku firma tootmisjuhile ettepaneku hakata kokku hoidma vastupidavust nõudvalt pisijubina materjali arvelt(ca 10x20m silindrikujuline jubin) ja teha see plastikust?
Re: rihmülekandega kompressor
Postitatud: 06 Juul 2025, 00:21
Postitas ping
Kui näed ette tulevikus liivapritsi kasutamise vajadust ja mingi töö juures suurt õhukulu, siis on muidugi mõtet masin taastada.
Pühi puhtaks ja kui ringi käib, siis võib töötamist katsetada.
Liivapritsimiseks on tõenäoliselt vaja lisada lisamahuti aga selleks saab leida taaskasutusest mõne boileri.
See relee paistab otsas olema aga mujalt ka leiab vajalikke juppe.
https://tooriistamarket.ee/et/catalogse ... %C3%BCliti
https://www.antehnika.ee/kategooria/71/ ... e-varuosad

Re: rihmülekandega kompressor
Postitatud: 06 Juul 2025, 00:46
Postitas ping
Urmas kirjutas: 05 Juul 2025, 22:39
... Kas sain tooteinfot ja pilte vaadates õigesti aru, et eelmise vastuse viites oleva rõhurelee ühendamiseks oleks mul vaja toitekaabel ühendada rõhureleesse ja sealt edasi mootori juhtmetele?
Olen veidi kodutööd teinud ja kalkuleerinud vahetamist vajavate asjade maksumust, kuid kohe kuidagi ei kipu need kulutused üle 100€ minema. Pigem sinna 60-80€ kanti. Selle raha eest sellise tootlikkusega isendi kohta ei tohiks olla eriti kallis. ...
Kui see masin kaalub üle 100kg ja teda lusti pärast liigutada ei viitsita, siis on talle vaja pikka voolikut.
Et pika voolikuga liivaprits töötaks on vaja jämedat (min 13mm) voolikut.
Kuna tegu on õlikompressoriga, siis peaks see voolik olema õlikindel, mis kokku teeb sellise vooliku päris kalliks.
Soojal ajal omal vastutusel kõlbab ka selline max 10bar voolik (lõhkemisrõhk 30bar):
https://online.depo.ee/product/25516

Re: rihmülekandega kompressor
Postitatud: 06 Juul 2025, 07:57
Postitas Urmas
Aitäh ping julgustamast ja ikkagi vist võtan selle kompressori taastamise ette asendustegevuse korras. Olen seda sikutanud ja keerutanud ja on teine tõesti üpris raske ning läheb maal ühte garaazinurka statsionaarselt. Ka hooratast olen keerutanud paar korda, siis plumpsub küll.

Töötamiseks pikem voolik osta ei ole probleem. Probleemi tekitas esialgu üks sinu tähelepanek, mille peale ise kohe nagu ei tulnudki. Sa mainisid, et võib hakata õli pritsima ja voolik peaks olema õlikindel. Kuna plaanin kompressori asukoha jätta enam vähem statsionaarseks, siis peaks ju piisama ka paarist meetrist õlikindlast voolikust, vahele filter ja edasi võiks olla juba veidi soodsama hinnaga 10 meetrine voolik. Või mis sa arvad. Põgusal guugeldamisel
https://www.aliexpress.com/w/wholesale- ... pAEALw_wcB
Ei ole veel täpselt ja põhjalikult süvenenud, kuid kas sain õigesti aru, et minu viites oleval rõhureleel, mis hetkel laost otsas, on juba olemas ON-OFF nupp ja vaja ainult toitekaabel relee ühtede klemmide külge ja teistelt klemmidelt edasi mootorisse ja kõik? Minu relee viide-
https://7x7.ee/product/reduktor-rohu-lu ... aoks-400v/ Aga sinu antud viitest näiteks selle rõhurelee puhul oleks vist järjekord veidi teine: toitekaabel- lüliti- rõhurelee- mootor. Olen õigesti aru saanud? Sinu viitest näiteks see rõhurelee-
https://www.antehnika.ee/toode/1420/kom ... riga-400-v
Ka suurem paak on mõttes läbikäinud, aga see jääb hetkel hiljemaks.
Re: rihmülekandega kompressor
Postitatud: 06 Juul 2025, 09:02
Postitas pikk88
Kui rahakott kannatab siis osta näiteks kompressorikeskusest korralikud voolikud. Neid valmistatakse kohapeal sulle vajaliku pikkuse ja jämedusega. Ise otsin endale kaks kahekümnemeetrist voolikut ja nüüd on praktiliselt terve krundi ulatuses suruõhk olemas ilma kompressorit liigutamata. Kaks voolikut lasksin teha seepärast, et ei peaks pidevalt suurt kera kaenlas vedama. Vahetevahel vaja õhku ka lähema maa peale. Seda co-7 kompressorit kiidetakse kasutajate poolt taevani. Pidi olema hea tootlikusega, töökindel, odav ja kõik need muud ilusad sõnad. Ainus häda pidi olema paakide väike maht, kuid seda on tänapäeval lihtne kõrvaldada. Kui endale töökotta kompressorit otsisin siis vaatasin ka päris pikalt nende isendite järgi ringi, kuid kuna ühtegi silma ei hakanud siis otsustasin teise kasuks.
Re: rihmülekandega kompressor
Postitatud: 06 Juul 2025, 11:22
Postitas Metsakraav
Tagasilöögiklappi on ka vaja, muidu rõhureed panna ei saa.
Näeb välja selline
https://shop.cedo.ee/tagasil_u00f6_u00f ... t7784.html
Re: rihmülekandega kompressor
Postitatud: 06 Juul 2025, 11:35
Postitas ping
Urmas kirjutas: 06 Juul 2025, 07:57
... Ei ole veel täpselt ja põhjalikult süvenenud, kuid kas sain õigesti aru, et minu viites oleval rõhureleel, mis hetkel laost otsas, on juba olemas ON-OFF nupp ja vaja ainult toitekaabel relee ühtede klemmide külge ja teistelt klemmidelt edasi mootorisse ja kõik? Minu relee viide-
https://7x7.ee/product/reduktor-rohu-lu ... aoks-400v/ Aga sinu antud viitest näiteks selle rõhurelee puhul oleks vist järjekord veidi teine: toitekaabel- lüliti- rõhurelee- mootor. Olen õigesti aru saanud? Sinu viitest näiteks see rõhurelee-
https://www.antehnika.ee/toode/1420/kom ... riga-400-v
Ka suurem paak on mõttes läbikäinud, aga see jääb hetkel hiljemaks.
Kompressori lüliteid on erinevaid ja lihtsalt pildi järgi on ehitust raske määrata, on pealüliti ja rõhureleega seotud lüliti.
Kui kompressori paagis mootori käivitumise hetkel rõhku ei ole, siis mootor käivitub nagu ikka ilma koormuseta mootor.
Aga erinevus on töötamise ajal koormusega mootori käivitumisel, et kui paagis on juba rõhk sees, siis kompressori käivitamiseks tuleb kolvi pealt rõhk välja lasta (et mootori mähised käivitumisel ära ei põleks) ja seetõttu on rõhuregulaatoris olev lüliti seotud toru kaudu kompressori väljundiga ning rõhuregulaatori lülitis oleva klapi kaudu lastakse kolvil olev rõhk alla.
Näiteks sellise vaheklapi abil:
https://www.antehnika.ee/toode/973/ohuk ... ile-34-x-1
Et kompressorit saaks sihipäraselt kasutada peab veenduma kõigi klappide ja regulaatori toimimises aga suure üldise pildi pealt ei paista praegune olukord hästi välja.

Re: rihmülekandega kompressor
Postitatud: 06 Juul 2025, 19:30
Postitas Walter2
Re: rihmülekandega kompressor
Postitatud: 06 Juul 2025, 20:51
Postitas Urmas
Olen jõudnud Walter2 esimese viite 3 leheküljele ja üha enam mulle tundub, et asi ei olegi nii lootusetu nagu ping on esialgu kirjeldanud.
Täna võtsin pealt maha mootori ja rihmakaitsme, tegin puhtaks ja värvisin ära.
Re: rihmülekandega kompressor
Postitatud: 07 Juul 2025, 17:29
Postitas Urmas
Võtsin silindrilt kaane maha ja hämmastavalt korralikud olid klapid, vähemalt enda arvates ja silindrites ka ei olnud mittemingisuguseid kriipse-kraapse. Natuke teevad muret silindri kaant kinni hoidvad poldid, milledest mõni oli veidi roostene. Poldid on nn osakeermega, kus otstes on keermed, keskel ilma ja ühes otsas keeret ca 10mm ja teises otsas 25-30mm. Hea meelega paneks uued poldid, aga ei tea, kas leian täpselt samasuguseid. Kas võin uuteks kasutada samuti osakeermega polte, kuid milledel on keere ainult ühes otsas? Eks enne ikka mõõdaks ära ka silindris oleva keermestatud augu sügavuse, et teaks õige pikkusega osta.
Pilt kah klapikaanest.
Re: rihmülekandega kompressor
Postitatud: 07 Juul 2025, 18:48
Postitas Olaf
Urmas kirjutas: 07 Juul 2025, 17:29
Kas võin uuteks kasutada samuti osakeermega polte, kuid milledel on keere ainult ühes otsas? Eks enne ikka mõõdaks ära ka silindris oleva keermestatud augu sügavuse, et teaks õige pikkusega osta.
Ei soovita, mina jätaks vanad poldid. Pilt on väga hea, vaatasin veel suurendusega neid polte, pole asi nii hull ühti.
Muidugi, kui õnnestub leida neid polte, siis vahetaks välja, aga neid leida, ma kahtlen.
Re: rihmülekandega kompressor
Postitatud: 07 Juul 2025, 22:03
Postitas Urmas
Tänan, Olaf, kuid kas su soovitusel on ka mõni konkreetne põhjus originaalid taastada ja mitte asendada? Lihtsalt uudishimu pärast. Ma ju lihvin traatharjaga niigi roostetanud tsingikihi päris maha. Hakkab ju paremini edasi roostetema, sest soojades toatingimustes isend seisma ei hakka. Olgu võin ju tavotikihiga kokku määrida, aga kas see alati aitab.
Re: rihmülekandega kompressor
Postitatud: 07 Juul 2025, 22:37
Postitas ping
Urmas kirjutas: 07 Juul 2025, 17:29
... Poldid on nn osakeermega, kus otstes on keermed, keskel ilma ja ühes otsas keeret ca 10mm ja teises otsas 25-30mm.
Hea meelega paneks uued poldid, aga ei tea, kas leian täpselt samasuguseid.
Kas võin uuteks kasutada samuti osakeermega polte, kuid milledel on keere ainult ühes otsas? ...
Need tikkpoldid on vist kummagil otsal erineva keermega, et pingutamisel ei rikuks alumiinis olevaid keermeid?
Et pingutamisel polt ei keerleks alumiinis, vaid et pingutus toimuks ainult mutri pööramisega.

Re: rihmülekandega kompressor
Postitatud: 08 Juul 2025, 06:20
Postitas Urmas
Aitäh, ping, eks keeran kõik välja ja puhastan ära, ei ole raske teha. Visuaalselt vaatlusel küll ei tundunud olevat erinevad keermed kui keermestatud osa pikkus välja arvata.
Ahjaa, suutsin veel tuvastada kulunud andmesildi pealt, et mootor on siiski 4kW.
Huvi pärast kiikasin mõnda kompressori agregaati ja neil ma küll ei tuvastanud, et plokikaas oleks kinnitatud kahest otsast keermestatud tikkpoldiga, vaid on sisekuuskant poldiga. Saan äkki millestki valesti aru?
https://www.antehnika.ee/toode/263/komp ... pump-2065z
Re: rihmülekandega kompressor
Postitatud: 08 Juul 2025, 09:39
Postitas ping
Urmas kirjutas: 08 Juul 2025, 06:20
Aitäh, ping, eks keeran kõik välja ja puhastan ära, ei ole raske teha. Visuaalselt vaatlusel küll ei tundunud olevat erinevad keermed kui keermestatud osa pikkus välja arvata.
Ahjaa, suutsin veel tuvastada kulunud andmesildi pealt, et mootor on siiski 4kW.
Kas rõhurelee ka on olemas?
Mäletan, et kuna nõuka ajal ei olnud elekter "loetud", siis töötas objektil kompressoritel mootor pidevalt ning liigne rõhk lasti ülerõhu klapi kaudu susinal välja.
Sa vaata ka mida võrdled.
Sellel lingil on tänapäeval poest vabalt ostetav "odav" (156eur maksev, mida ei tasu teenusena remontida) agregaat aga sina taastad Ministeeriumi plaanikomitee kvootide alusel eraldatavat defitsiitset tehnilist seadet, mille õli pidi iga kuu vahetama aga defitsiitne õli ka eraldati fondide alusel, jne.
Tolleaegne seade pidi olema korduvalt remonditav ja remonditav ka pärast ekspluatatsiooniaja lõppu riigisektoris.

Re: rihmülekandega kompressor
Postitatud: 08 Juul 2025, 18:46
Postitas Urmas
Ei, rõhureleed veel ei ole ostnud, aga kirjutasin sinna 7x7-le, et millal võiks uuesti kaup tulla. Esialgu tegelen puhastamise ja värvimisega. Sai ostetud nii pidurite puhastuse vussi ja kuumakindlat värvi(hõbedast). Kui juba, siis juba põhjalikult.
Mis puutub selle uue näitesse poltide osas, siis täna oli Tallinnasse asja ja käisin Tööriistamarketis ja küsisin sealsete remondimeeste käest, et kas võib neid tikkpolte asendada osakeermega poltidega, siis tema küll mingit takistust ei näinud. Soovitas ainult kindlasti kasutada natuke paremaid(mustad). Helistasin ka tuttavale Stokkeri remondimehele ja ka temal ei olnud vastuväiteid tikkpoltide asendamisel teiste poltidega.
Veel jõudsin hommikul kiigata ja veidi seedida, et mispidi ma teen katki selle toru, mis tuleb silindritest paakidesse, sest sinna vahele on vaja organiseerida tagsilöögiklapp.
Re: rihmülekandega kompressor
Postitatud: 08 Juul 2025, 19:04
Postitas madis64
Urmas kirjutas: 08 Juul 2025, 18:46
... kas võib neid tikkpolte asendada osakeermega poltidega,...
Tikkpoldi mõte on selles, et see keeratakse üks kord (pehmemasse) alumiiniumkorpusesse kinni ja edasisel hooldusel keeratakse mutreid lahti ja kinni silindripea ülemises osas.
Kui mutter juhtub valet vinti keerama, asendatakse tikkpolt.
Tehniliselt on loomulikult võimalik asendada tikkpolt tavalise pika poldiga, kuid antud juhul ma seda ei soovitaks.
Re: rihmülekandega kompressor
Postitatud: 09 Juul 2025, 06:35
Postitas Urmas
madis64 kirjutas: 08 Juul 2025, 19:04
Tikkpoldi mõte on selles, et see keeratakse üks kord (pehmemasse) alumiiniumkorpusesse kinni ja edasisel hooldusel keeratakse mutreid lahti ja kinni silindripea ülemises osas.
Kui mutter juhtub valet vinti keerama, asendatakse tikkpolt.
Tehniliselt on loomulikult võimalik asendada tikkpolt tavalise pika poldiga, kuid antud juhul ma seda ei soovitaks.
Ega ma ei seagi kahtluse alla tikkpoldi mõtet, kuid preagusel isendil silindri kaant lahti keerates jäid kolm polti silindri külge, milledest üks kindlasti üpris roostes. Kolm tikkpolti tulid välja koos mutriga ehk olid mutri külge roostetanud. Eks täna üritan need tikkpoldid traatharjaga puhtaks teha ja vaadata kui ussitanud on keermed. Kui kannatab veel kasutada, kas siis, et tikkpoldid täidaks oma ülesannet, oleks mul äkki mõtekas tagasi keeramisel panna keermele tilgake keermeliimi ja alles siis silindri korpusesse keerata?
Re: rihmülekandega kompressor
Postitatud: 09 Juul 2025, 08:36
Postitas madis64
Urmas kirjutas: 09 Juul 2025, 06:35
... oleks mul äkki mõtekas tagasi keeramisel panna keermele tilgake keermeliimi ja alles siis silindri korpusesse keerata?
Mõte on hea, räägi autotarvikute müüjatega, sobima peaks selline vahend, mida ka plokikaanepoltide puhul kasutatakse.
Re: rihmülekandega kompressor
Postitatud: 09 Juul 2025, 10:09
Postitas ping
Urmas kirjutas: 09 Juul 2025, 06:35
... Kui kannatab veel kasutada, kas siis, et tikkpoldid täidaks oma ülesannet, oleks mul äkki mõtekas tagasi keeramisel panna keermele tilgake keermeliimi ja alles siis silindri korpusesse keerata?
Kui keere on olemas ja kui poltliide vibratsiooni tõttu lahti ei loksu, siis ei ole keermeliimil antud kohas mingit mõtet, sest keermeliim ei ole ette nähtud polti kinni hoidma keermeta avas.
Enne suvaliste poltide kasutamist vastutusrikkas sõlmes kontrolli üle keermete välisläbimõõdud, sest võid avastada, et näiteks 10mm poldi keerme välisläbimõõt võib
tänapäeva odavtootel olla 9,5mm ja mutri siseläbimõõt ka ettenähtust suurem.
