Elektriautodest

Siin arutletakse naljakate juhtumite üle ehitusvaldkonnas
kaimagk
Ehitusveteran
Ehitusveteran
Postitusi: 1420
Liitunud: 02 Juun 2010, 17:53
On tänanud: 114 korda
On tänatud: 44 korda

Re: Elektriautodest

Postitus Postitas kaimagk »

Oot oot, soojustamise esimene nö pärl(eesmärk) ongi ju raha kokkuhoid( mõni kirjutab ka kwh, aga mõte ikkagi raha. Ja nüüd keegi ütleb et polegi nii 😔
Mina igatahes panin just selle eesmärgiga oma kuudi ümber soojustuse et raha kokku hoida, kui poleks pannud siis kütaks niisama veidi Rae valda…..

Soojustuse paneku peab lihtaslt välja arvutama, kas sellel on rahaline kasu sees, muud keerulist polegi.
EH.INS.
Ehituspenskar
Ehituspenskar
Postitusi: 3607
Liitunud: 29 Juul 2024, 10:56
On tänanud: 1 korda
On tänatud: 89 korda

Re: Elektriautodest

Postitus Postitas EH.INS. »

@ kaimagk

Kindlasti - Sinul eraisikuna...
Eelpool jutt vist kortermajadest, Kredex-st jms
Ma viitan sellele, et riiklikul / poliitisel suunal pole midagi pistmist RAHALISE TASUVUSEGA
Pigem tuleks tõdeda, et need on vastupidised
Energiamärgise teemas pikk jahumine sellest
Sellest ka viited, et kõikvõimalikud energiamärgised, energiaklassid jms on umbluu
Urmas
autodidakt
Postitusi: 12948
Liitunud: 17 Apr 2009, 23:51
On tänanud: 405 korda
On tänatud: 440 korda

Re: Elektriautodest

Postitus Postitas Urmas »

Uudiseid uhhuu agentuurilt kah;) Mis te ennustate, mis aastal meite valitsus kilomeetrimaksu kehtestab? https://uueduudised.ee/arvate-et-elektr ... raha-saab/
NB! Ei võta materiaalset vastutust oma kommentaarides soovitatu kasutamise eest! ;)
Prill
Ehitusveteran
Ehitusveteran
Postitusi: 1486
Liitunud: 27 Veebr 2017, 10:36
On tänanud: 7 korda
On tänatud: 85 korda

Re: Elektriautodest

Postitus Postitas Prill »

Urmas kirjutas: 07 Nov 2025, 14:32 Uudiseid uhhuu agentuurilt kah;) Mis te ennustate, mis aastal meite valitsus kilomeetrimaksu kehtestab? https://uueduudised.ee/arvate-et-elektr ... raha-saab/
Surm ja maksud - neist ei pääsevat keegi. Samas ICE auto pealt makstakse seal keksmiselt auto pealt aktsiisi 600naela aastas vs planeeritav EV maks tooks aastas 250naela riigikassasse.
Mölakad ikkagi tahavad EV-ga sõitjaid leebemalt kohelda.
Kuidas tehniliselt kilomeetreid mõõtma hakatakse (uhhuu agentuur väidab UK-s kilomeetrid olevat, eelmisel sajandil väisatud sai, olid nagu miilid..), arvatavalt ülevaatuspunktis fikseeritakse aasta jooksul läbitud vahemaad ja selle järgi maks. Aga kui sõite tehakse ka riigist väljas nt briti poissmehed tripivad Tallinasse jooma ja kusele - kas teises riigis läbitud km/miilid/valgusaastad lähevad ka maksu alla.. :roll:

Samas selline regulatsioon ja rahakotti rõhuv kulu innustaks seda meilgi tuntud läbisõidunäidu madalamaks kerimise halli ala.
EH.INS.
Ehituspenskar
Ehituspenskar
Postitusi: 3607
Liitunud: 29 Juul 2024, 10:56
On tänanud: 1 korda
On tänatud: 89 korda

Re: Elektriautodest

Postitus Postitas EH.INS. »

Maksud...
Kui maksud oleks sihipärased ja neid kasutataks sihipäraselt ja need ei oleks ajuvabad siis oleks kõik OK
kunn24
Ehituspenskar
Ehituspenskar
Postitusi: 3993
Liitunud: 11 Veebr 2018, 14:45
On tänanud: 44 korda
On tänatud: 136 korda

Re: Elektriautodest

Postitus Postitas kunn24 »

Samas selline regulatsioon ja rahakotti rõhuv kulu innustaks seda meilgi tuntud läbisõidunäidu madalamaks kerimise halli ala.
On seadmeid, millega aeglustatakse hodomeetri lugemist, näiteks tavaline on 3x. Kuid sellega võivad mõned masina funktsioonid häiruda.
Juhe teab kõike.
Urmas
autodidakt
Postitusi: 12948
Liitunud: 17 Apr 2009, 23:51
On tänanud: 405 korda
On tänatud: 440 korda

Re: Elektriautodest

Postitus Postitas Urmas »

Prill kirjutas: 07 Nov 2025, 15:37 Samas ICE auto pealt makstakse seal keksmiselt auto pealt aktsiisi 600naela aastas vs planeeritav EV maks tooks aastas 250naela riigikassasse.
Mölakad ikkagi tahavad EV-ga sõitjaid leebemalt kohelda.
Ma kah ei saanud aru, et sel ajal kui ICE-d on nelja rattaga tee peal, siis kas EV-d ca 60% teekonnast hõljuvad tee kohal, et neilt vähem küsitakse? Kuidas on seotud tee kulumine ICE vs EV? :scratch:
NB! Ei võta materiaalset vastutust oma kommentaarides soovitatu kasutamise eest! ;)
kunn24
Ehituspenskar
Ehituspenskar
Postitusi: 3993
Liitunud: 11 Veebr 2018, 14:45
On tänanud: 44 korda
On tänatud: 136 korda

Re: Elektriautodest

Postitus Postitas kunn24 »

EV võib teekatet tugevamalt deformeerida, kuna kasutab kitsaid rehve ja on massiivsem.
Juhe teab kõike.
Vko
Ehitusspets
Ehitusspets
Postitusi: 526
Liitunud: 20 Veebr 2024, 13:15
On tänanud: 3 korda
On tänatud: 15 korda

Re: Elektriautodest

Postitus Postitas Vko »

ElektriVankrite omanikud siin ju kilkavad, et need on hirmsad kiirendusemasinad ja nad muidugi kasutavad seda "täie raha eest". Ei pea vist kõrgema taseme matemaatika/füüsika arvutusi tegema hakkama väitmiseks, et suurem kiirendus lisaks oma auto rehvidele kulutab ka teekatet rohkem. :scratch:
Urmas
autodidakt
Postitusi: 12948
Liitunud: 17 Apr 2009, 23:51
On tänanud: 405 korda
On tänatud: 440 korda

Re: Elektriautodest

Postitus Postitas Urmas »

Vko kirjutas: 07 Nov 2025, 23:21 ElektriVankrite omanikud siin ju kilkavad, et need on hirmsad kiirendusemasinad ja nad muidugi kasutavad seda "täie raha eest".
Ära ole kade! EV-de bussiradadel sõitmise õigust finantseeritakse tasuta bussisõidu tuludest ja nendest tuludest renoveeritakse ka bussiradasid. Tallinnas kindlasti jääb raha ülegi kastiratastele omatte sõiduradade tegemiseks. :)
NB! Ei võta materiaalset vastutust oma kommentaarides soovitatu kasutamise eest! ;)
kunn24
Ehituspenskar
Ehituspenskar
Postitusi: 3993
Liitunud: 11 Veebr 2018, 14:45
On tänanud: 44 korda
On tänatud: 136 korda

Re: Elektriautodest

Postitus Postitas kunn24 »

Ei usu, et lähitulevikus neid tehakse, PPP on võimult kinga saanud.

Hetkel on sõnum selline: Tallinna võimukõnelejad: autojuhte enam ei kiusata, Liivalaia tänavale trammiteed ei tule
https://www.delfi.ee/artikkel/120415692 ... ed-ei-tule
Juhe teab kõike.
kaimagk
Ehitusveteran
Ehitusveteran
Postitusi: 1420
Liitunud: 02 Juun 2010, 17:53
On tänanud: 114 korda
On tänatud: 44 korda

Re: Elektriautodest

Postitus Postitas kaimagk »

kunn24 kirjutas: 07 Nov 2025, 16:28 EV võib teekatet tugevamalt deformeerida, kuna kasutab kitsaid rehve ja on massiivsem.
EA’ l pigem laiem rehv , kuna mass suurem. Kust võtad et kitsam?
kaimagk
Ehitusveteran
Ehitusveteran
Postitusi: 1420
Liitunud: 02 Juun 2010, 17:53
On tänanud: 114 korda
On tänatud: 44 korda

Re: Elektriautodest

Postitus Postitas kaimagk »

Vko kirjutas: 07 Nov 2025, 23:21 ElektriVankrite omanikud siin ju kilkavad, et need on hirmsad kiirendusemasinad ja nad muidugi kasutavad seda "täie raha eest". Ei pea vist kõrgema taseme matemaatika/füüsika arvutusi tegema hakkama väitmiseks, et suurem kiirendus lisaks oma auto rehvidele kulutab ka teekatet rohkem. :scratch:
Jepp, mul ongi iga kord asfaldipuru pilv üleval kui stardin. Eks need fosiili omanikud parandavad teed ära oma maksudest.
Prill
Ehitusveteran
Ehitusveteran
Postitusi: 1486
Liitunud: 27 Veebr 2017, 10:36
On tänanud: 7 korda
On tänatud: 85 korda

Re: Elektriautodest

Postitus Postitas Prill »

kaimagk kirjutas: 09 Nov 2025, 01:58
kunn24 kirjutas: 07 Nov 2025, 16:28 EV võib teekatet tugevamalt deformeerida, kuna kasutab kitsaid rehve ja on massiivsem.
EA’ l pigem laiem rehv , kuna mass suurem. Kust võtad et kitsam?
Kitsama rehvi kontakt teepinnaga on väiksem, on väiksem ka veeretakistus. Väiksem veeretakistus on soodne energia/kütusekulule.
Osadel rehvidel nüüd juures eraldi märge, et "sobib elektriautole", samas kui pidada sobima ka paljud tavarehvid.
Ju seal miski nüanss, et eraldi vaja ära märkida, võibolla ongi rehv disainitud kitsam, väiksema veeretakistusega, ent samas kandma suuremat massi võrreldes tavaliste rehvidega, lisaks rehvidel kiirusindeksid, millel meil tavaliikluses liigeldes vist suuremat tähendust ei ole, a'la kas rehv kannatab kuni 180km/h või 240 km/h, kuskil piirkiiruseta saksa kiirteel ehk oleks iva kui pigistada autost niipalju kui tuleb.
kaimagk
Ehitusveteran
Ehitusveteran
Postitusi: 1420
Liitunud: 02 Juun 2010, 17:53
On tänanud: 114 korda
On tänatud: 44 korda

Re: Elektriautodest

Postitus Postitas kaimagk »

EA’l all 255/50 R20, kui need on kitsad rehvid siis olgu nii.
Seda ma ei teadmudki et kitsamatel rehvidel on maapinnaga väiksem kontakt.
kunn24
Ehituspenskar
Ehituspenskar
Postitusi: 3993
Liitunud: 11 Veebr 2018, 14:45
On tänanud: 44 korda
On tänatud: 136 korda

Re: Elektriautodest

Postitus Postitas kunn24 »

kaimagk kirjutas: 09 Nov 2025, 01:58
kunn24 kirjutas: 07 Nov 2025, 16:28 EV võib teekatet tugevamalt deformeerida, kuna kasutab kitsaid rehve ja on massiivsem.
EA’ l pigem laiem rehv , kuna mass suurem. Kust võtad et kitsam?
Sul on siis erandlik EV, vabandust, kui solvasin. ;) Kuid massi aspekti sa kinnitasid üle, selle loeme õigeks.
Juhe teab kõike.
Prill
Ehitusveteran
Ehitusveteran
Postitusi: 1486
Liitunud: 27 Veebr 2017, 10:36
On tänanud: 7 korda
On tänatud: 85 korda

Re: Elektriautodest

Postitus Postitas Prill »

https://arileht.delfi.ee/artikkel/12041 ... u-tootmise
Võta nüüd kinni mida autodest tahetakse, küll on laadimine aeglane, küll sõiduulatusest ei piisa, tehakse kiired laadimised ja pika sõiduulatust võimaldav aku.. ikka ei sobi.. :D
Urmas
autodidakt
Postitusi: 12948
Liitunud: 17 Apr 2009, 23:51
On tänanud: 405 korda
On tänatud: 440 korda

Re: Elektriautodest

Postitus Postitas Urmas »

Prill kirjutas: 11 Nov 2025, 15:56 https://arileht.delfi.ee/artikkel/12041 ... u-tootmise
Võta nüüd kinni mida autodest tahetakse, küll on laadimine aeglane, küll sõiduulatusest ei piisa, tehakse kiired laadimised ja pika sõiduulatust võimaldav aku.. ikka ei sobi.. :D
Äkki hind? :scratch:
NB! Ei võta materiaalset vastutust oma kommentaarides soovitatu kasutamise eest! ;)
EH.INS.
Ehituspenskar
Ehituspenskar
Postitusi: 3607
Liitunud: 29 Juul 2024, 10:56
On tänanud: 1 korda
On tänatud: 89 korda

Re: Elektriautodest

Postitus Postitas EH.INS. »

Täiesti tavaline asi - tarbija määrab mida toodetakese / pakutakse / ostetakse
Idootne oleks midagi muud (nt regulatsioonid või direktiivid vms)
A23
Ehitusveteran
Ehitusveteran
Postitusi: 1586
Liitunud: 05 Mär 2023, 01:06
On tänanud: 22 korda
On tänatud: 53 korda

Re: Elektriautodest

Postitus Postitas A23 »

Mõtlen, et kui seda pushimist poleks, siis ehk oleks elektrikate hinnad ka soodsamad. Tehnika ju fossiiliga võrreldes põhimõtteliselt lihtsam.
võhik
Ehitusspets
Ehitusspets
Postitusi: 672
Liitunud: 01 Jaan 2010, 11:54
On tänanud: 2 korda
On tänatud: 16 korda

Re: Elektriautodest

Postitus Postitas võhik »

Elektriauto teeb kalliks aku. Akudel on täna jõutud rämeda ületootmiseni.
https://insideevs.com/news/778532/batte ... hatgpt.com
Samas see iseeneset peaks akude hinda alandama.
Teisalt tuleb järjest uusi akutehnoloogiaid peale.

Üksjagu sarnane PV ületootmisega, mis viis hinnad tasemele, mida 10 aastat tagasi ei usutud olema võimalik - alla 10 s/Wp

Akuelementidega on muidugi see eelis, et kui neid autodesse parasjagu pole vaja, siis saab neid elektrivõrku pista.
A23
Ehitusveteran
Ehitusveteran
Postitusi: 1586
Liitunud: 05 Mär 2023, 01:06
On tänanud: 22 korda
On tänatud: 53 korda

Re: Elektriautodest

Postitus Postitas A23 »

võhik kirjutas: 12 Nov 2025, 08:33 Elektriauto teeb kalliks aku. Akudel on täna jõutud rämeda ületootmiseni.
https://insideevs.com/news/778532/batte ... hatgpt.com
Samas see iseeneset peaks akude hinda alandama.
Teisalt tuleb järjest uusi akutehnoloogiaid peale.

Üksjagu sarnane PV ületootmisega, mis viis hinnad tasemele, mida 10 aastat tagasi ei usutud olema võimalik - alla 10 s/Wp
Üks tuttav tegeles varem akude hulgimüügiga. Külastas Hiinas ka tehast, seal nt määrab tootmise efektiivsus, mis tehnoloogiat kasutatakse. Kui otstarbekam on "tädidel" lasta elementidesse kiled rulli keerata, siis nii tehakse, kui automaadi kasutamine koos väljatöötamiskuludega on soodsam, siis võetakse automaadid kasutusele. Mõni aasta tagasi oli ikka ohtralt "tädisid" selle tegevusega haaratud, nüüd tõenäoliselt juba enamus automaatide töö.
Prill
Ehitusveteran
Ehitusveteran
Postitusi: 1486
Liitunud: 27 Veebr 2017, 10:36
On tänanud: 7 korda
On tänatud: 85 korda

Re: Elektriautodest

Postitus Postitas Prill »

A23 kirjutas: 12 Nov 2025, 08:13 Mõtlen, et kui seda pushimist poleks, siis ehk oleks elektrikate hinnad ka soodsamad. Tehnika ju fossiiliga võrreldes põhimõtteliselt lihtsam.
Elektrikate hinnad ongi soodsamad, aga ainult kellele ja kuskohas. Juba ammu käis läbi kui muljetavaldavalt palju Tesla iga sõidukipealt teenib, eriti võrreldes vanade fossiilitootjatega. Ent ka Tesla edu on hajumas kui hakkas teisi EV tootjaid turule trügima.
Täna on Hiina elektriautode tootmise liider, kus neil on kogu eeliste pagas alates tehnoloogia arendamise võimest, akude tootmise ahel kaevandusest-töötlemisest kuni logistikani ja tipuks kõrgtehnoloogiline skaleerimise võime.
Kus täna Hiinas on samad mudelid 2x odavamalt letis kui euroopas, kas meil 60 000€ müüdav auto 30 000€ eest oleks piisavalt soodsam..
Ent see kõik ei kehti sest Euroopa Liit on tolliliit, kes kaitseb oma turgu, sh ka oma autotootjaid. EL-i autotootjad on Hiina vastand, kus ei olda enam liidrid ei tehnoloogias, tootmises ega pea milleski, ei omata elektriautode tootmisahelas olulisi toorme kanaleid, ega midagi. Ent ebaefektiivsuse allaandmise asemel näeme bürokraatlik&formaalset kaitset tollide jm näol, kus argumenteeriakse julgeolekuaspektiga - Hiina autod on oht demokraatiale ja vabale maailmale. Sellest piisab ei olegi rohkem vaja, et ka meie maksame pädeva Hiina EV eest 2x rohkem, et hoida elus euroopa autobrände&tootmist.
Tegelikkus on arvatavalt veel hullem, kus euroopa autotööstuse mahajäämus EV tehnoloogiates ja akutootmises on niivõrd sügav, kus EV-de tootmine on äriliselt konkurentsivõimetu ja sellest on alguse saanud ahel kus euroopa tootjate elushoidmiseks oleks kasulik kogu EV-de ideoloogia maha kanda. Euroopa tootjatel on tung jätkata selles milles hea oldi, fossiilipõletajad ja eriti fossiile põletavad luksbrändid mida osteti globaalselt nii euroopa riigid oma esindusautoks kui naftašeigid oma kollektsiooni, ja ka suvalised diktaatorid üle ilma hellitasid end nii soomustatud kui soomustamata mercedestega.
Euroopal tuleb lihtsalt kuulutada EV-d ikaldunud suunaks ja keskenduda oma tugevustele.

Samas suure pildi majandusanalüütikud väidavad euroopa protektsionistliku enda konkurentsivõimetu tööstusharu kaitsepoliitika lugema läbikukkunuks, kus sellised poliitikad töötavad vastupidiselt, pidurdavad arengut ja toetavad ebaefektiivsust.
Aga ka majandusloogikad peavad alla vanduma kui argumentatsiooni tuuakse sisse geo- ja julgeolekupoliitilised argumendid, kus turu&majandusloogika ei ole oluline, vaid meie otsused on eksistentsiaalsed, kaitseotstarbelised, kus edasi kasutatakse sõjalist sõnavara, kuidas teiste toodang tuleb meid "vallutama", "alistama", meid anastatakse&okupeeritakse majanduslike vahenditega.

Ehk kõik see mida "kollektiivne lääs" globaalses majandusmudelis aastakümneid õigeks pidas ja ülistas, lammutatakse iseenda poolt kiiresti põhjusel, kus meie tehnoloogia&raha enam ei valluta maailma, vaid teiste nt Hiina teeb sama mida lääs kümnendeid ise viljeles.
Ehk kõik meie poliitikad, majandus&rahandusteooriad ja maailmanägemus kehtivad vaid seni kui meie dikteerime reegleid ja teised mängivad toimetavad meie reeglite järgi. Niipea kui hakkame enda kehtestatud reeglitega mängus kaotama, tekib tung reegleid muuta või muuta kogu mäng kehtetuks.
See ei ole midagi erilist, läänele läbivalt heidetud ette ülimat silmakirjalikkust, pea kõiges alates inimõigustest, sõdade algatamisest kuni globaalse kauplemise ja rahanduseni.
võhik
Ehitusspets
Ehitusspets
Postitusi: 672
Liitunud: 01 Jaan 2010, 11:54
On tänanud: 2 korda
On tänatud: 16 korda

Re: Elektriautodest

Postitus Postitas võhik »

....Tegelikkus on arvatavalt veel hullem, kus euroopa autotööstuse mahajäämus EV tehnoloogiates ja akutootmises on niivõrd sügav, kus EV-de tootmine on äriliselt konkurentsivõimetu ja sellest on alguse saanud ahel kus euroopa tootjate elushoidmiseks oleks kasulik kogu EV-de ideoloogia maha kanda. Euroopa tootjatel on tung jätkata selles milles hea oldi, fossiilipõletajad ja eriti fossiile põletavad luksbrändid mida osteti globaalselt nii euroopa riigid oma esindusautoks kui naftašeigid oma kollektsiooni, ja ka suvalised diktaatorid üle ilma hellitasid end nii soomustatud kui soomustamata mercedestega.
Euroopal tuleb lihtsalt kuulutada EV-d ikaldunud suunaks ja keskenduda oma tugevustele....
Soohoh... vägev mõttearendus, eriti selle järeldus.
Ma arvan, et 100-150 aastat tagasi oli vast mõni riik/kultuur kes vastustas samamoodi autot kui sellist üldse ja keskendus oma tugevusele - kaeramootoritele... või kaamelitele.
Milline see täpselt oli, ei viitsi otsida, aga küll ta olemas oli.. (türgi traavlid olid kuuldavasti kunagi hinnatud...)
.. Mõni aasta tagasi oli ikka ohtralt "tädisid" selle tegevusega haaratud, nüüd tõenäoliselt juba enamus automaatide töö...
Väheneva rahvaarvuga Hiinal ei jää muud üle, kui automatiseerida. Nagu ka väheneva rahvaarvuga Jaapan on mitu põlvkonda juba teinud.
Ja loomulikult ka Lääs peab tegema. Ja peagi ka India.
Inimjõudu kasvab juurde ainult Aafrikas.. iseasi kas nad tööd tahavad teha.
Viimati muutis võhik, 12 Nov 2025, 11:30, muudetud 1 kord kokku.
Prill
Ehitusveteran
Ehitusveteran
Postitusi: 1486
Liitunud: 27 Veebr 2017, 10:36
On tänanud: 7 korda
On tänatud: 85 korda

Re: Elektriautodest

Postitus Postitas Prill »

Selgituseks, antud lõiguga ei väitnud enda seisukohta vaid kirjeldasin euroopa tänast reageeringut ja poliitikat. Euroopa poliitikud on mitmes mõõtmes plindris, peaks toetama oma autotööstust aga samas see tööstus on EV suunal konkurentsivõimetu, eks siis toetatakse seda mida saab ja on võimalik toetada oludes. Hiina EV-dele tollid, euroopa keskkonna normide leevendamine ja edasilükkamine, isegi heitmenormide tühistamisest juba räägitakse. EV turul ei olda konkurentsivõimelised, on tung klammerduda sisepõlemismootoriga tehnoloogiate juurde tagasi. Sõda rohepoliitikate suunas võib olla selle äri osa, ei imestaks kui tulevikus ilmneb kuidas euroopa tööstused on teadlikult rahastanud poliitilisi jõude ja propagandat, mis rohetemaatikat nurjaks, sest roheteema segab äri.
See kõik on vastupidine sellele mida mahajäänud riigid tavaliselt enda järeleaitamiseks teevad. Näiteks Hiina aga ja Venemaa jt kui neil on tehnoloogiline mahajäämus, hakatakse tehnoloogiat ligi meelitama, ühisfirmad, regulatsioonid, kus tehase rajamine kohapeale on soodsam kui lihtsalt vajalikku sisseimportida.
Tegelikult peaks euroopa pakkuma Hiinale partnerlust ja koostööd, saades ka nii ise järjele.
Tegelikult vist Hiina BYD juba peab euroopas läbirääkimisi tehas(t)e rajamiseks. Ungari olevat huviline aga juba said Eestilt ja teistelt hagu alla kuidas mistahes Hiina investeeringud ja koostöö on oht..

Samuti pidada eriti autotööstuses tehastel ja "tehastel" suuri erinevusi olema, kus osad tollidest pääsemiseks teevad koostetehase, ehk kõik toodetakse mujal aga kokku pannakse kohapeal ja saab juba "made in xxx" märgi külge panna.
Isegi huvitaks kusmaalt piir läheb, kui tood üle piiri ratasteta sõiduki ja kruvid kohapealses tehases rattad külge ja VIN tähises on kohaliku tehase tunnus - kas on siis on kohalik toode või pigem mitte..

Tegelikkus on veel keerulisem kus kõik autotööstused olevat globaalse tarneahela toodang, kus piisab ühe pisikiibi tarnetõrkest ja üle maailma autotehased raporteerivad võimalikest viivitustest ja alternatiivsete lahenduste otsimisest.
USA puhul samuti, ühe uuringu järgi kõige rohkem "made in USA" auto olevat Tesla, kõik teised on moel või teisel oluliste sõlmede osas hübriidi kus kasutataks terveid mootoreid, käigukaste või põhjasid, rääkimata elektriosast globaalsetelt tootjatelt.

Eesti ei ole ka selles vaates erand, kus meediast läbi käinud nii "omamaine" digikaamera mis osutus hiina masstoodanguks, kes võib neid kaameraid väljastada mis logo alt parasjagu vaja.
Paar aastat tagasi üks Estonian Business Schooli punt turundas robottolmuimejat, USA&Eesti koostöö imeja, paraku osutus seegi Hiina toondanguks, kus antud USA&Eesti bränd ei suutnud toimivat äppigi tagada mis antud robotimejaga ilma tõrgeteta töötaks.
Isegi see kui patriootiliselt turundatakse, ei tähenda, et sisus seal midagi kohalikku oleks..
Vasta