Garaazi katuse konstruktsioon

Tumba
Uus kasutaja
Uus kasutaja
Postitusi: 5
Liitunud: 26 Mai 2020, 10:23

Garaazi katuse konstruktsioon

Lugemata postitus Postitas Tumba »

Tere!

Plaanis garaazi katus vahetada ja sellega seonduvalt kogu konstruktsioon ringi ehitada, et vaheseinad ja vahelagi ära kaotada. Nüüd vaja teada, mis materjal oleks õige valida katuse taladeks nii, et katus jääks maksimaalselt kõrge. Fermid välistaks, sest plaanis on sisse panna ka tõstuk. Kandvate seinte kaugus üksteisest on 5m. Kalde tõttu jääks sille 5.5m. Seinte kõrgused on 4.8m ja 2.9m.

Visuaalselt siis selline katus:
Pilt
Pilt

Hetkel olen kasutanud FINNWOOD2.4.3 Programmi sobiva materjali valimiseks aga täpselt seda kasutada ei oska. Selleks, et kõik näitajad "rohelised" oleks, olen optimaalseima materjalina tuvastanud 39x300 LVL mis tundub endale nagu kergelt üle võlli. Programm näitab, et 45x200 LVL justkui ei sobi. Vähemalt mitte 0.6m sammuga.

Pilt
Pilt

Neid nn OSB I-tala ma eestist üldse ei leidnud ja metallpuittala tundub, et läheks veelgi kallimaks.
Siit foorumist leidsin veel ühe pildi konstruktsioonist, mis pakuks huvi. Ehk oskab sellise lahenduse kohta keegi infot anda, et kuidas kalkuleerida või on mingi programm selleks kuskil?

Pilt:
download/file.php?id=13364&mode=view
Äärenurk
Ehitusguru
Ehitusguru
Postitusi: 717
Liitunud: 22 Veebr 2016, 15:46
On tänanud: 1 kord
On tänatud: 28 korda

Re: Garaazi katuse konstruktsioon

Lugemata postitus Postitas Äärenurk »

Punasega näidatu tähendab justkui oleks läbipaine liiga suur. Programmi ja lähteandmeid ei kommenteeri, läbipainde kriteeriumi võid enda jaoks ise seada. Kandevõime arvutusega on lihtne: kannab või ei kanna. Läbipainde puhul oleneb kõik sellest kui suurt läbipainet sa nõus vaatama oled. Kui oled nõus, et tala vajub keskelt 70mm läbi ja seejuures kandevõime säilib, siis anna minna. Kui arvad, et seda on inetu vaadata, siis pane materjali juurde või vähenda talade sammu.
Äärenurk
Ehitusguru
Ehitusguru
Postitusi: 717
Liitunud: 22 Veebr 2016, 15:46
On tänanud: 1 kord
On tänatud: 28 korda

Re: Garaazi katuse konstruktsioon

Lugemata postitus Postitas Äärenurk »

Kas oled arvestanud ka taladelt seintele mõjuva horisontaalkoormusega?
Kas talade külge tuleb lisakoormust (nt mootori vms tõstmiseks konks)?
kunn24
Ehituspenskar
Ehituspenskar
Postitusi: 2047
Liitunud: 11 Veebr 2018, 14:45
On tänanud: 32 korda
On tänatud: 68 korda

Re: Garaazi katuse konstruktsioon

Lugemata postitus Postitas kunn24 »

Tõstuki jaoks kipub madalam sein olema liiga madal. Sõiduauto kõrgus 1,6 m, tõsta tuleb teda kuni 1,9 m põrandast. Siit võib 0,1 m kere ja põranda vahet maha võtta, aga suurt ei päästa. Tõst-uks tahab ülevalt lisaks vähemalt 0,3 m saada ja auto katuse ning lae vahele on vaja ka ohutusvaru. Hoone väliskõrgusele tuleb veel lisada lae paksus. Sain madalam sein seest vähemalt 3,5 m.
Sellise katuse puhul on oluline ka, mis materjalist on katus, mis ilmakaarde on suunatud katusepaneel- kas lumi tuleb kergelt maha ja kas sulab kiiresti. Tume pleki värvus soodustab sulamist. Tulistan puusalt, 75x275 (lased saeveskis lõigata) s=600 puittalad sobivad küll. XXX kritiseerib, :).
Classic plekkatus lepib vist 7 kraadi kaldega. sin 7 deg korda 5,5 m annab seinte kõrguse erinevuseks 0,67 m. 4,8 m - 0,7 m =4,1 m annab teise seina kõrguseks. Miks see 2,9 m vajalik on? Et endale rohkem probleeme tekitada?
Roovituse samm tuleb panna tihedamaks, kui pildil. Koormus on katuse keskel, ülemises otsas pole tihedat roovitust üldse vaja, sest katuselt vajub lumi vaikselt allapoole. Sellisele katusele (7 deg) lumetõket pole tarvis.
xxx111
Ehituspenskar
Ehituspenskar
Postitusi: 5331
Liitunud: 17 Veebr 2020, 21:47
On tänanud: 4 korda
On tänatud: 134 korda

Re: Garaazi katuse konstruktsioon

Lugemata postitus Postitas xxx111 »

Kui ei saada aru "tala töötamisest" so vaadatakse ainult "kas roheline või punane" siis pole ise mõtet asjaga tegeleda
So kui ei saada aru mis on ULS ja mis on SLS, mis ja kas on BUCKLING, mis ja kas tuleb kasutada FIRE DESIGN, mis on SERVICE CLASS, RELIABILITY CLASS jne

Pildi kohta küsiks, et mis on see mis tagab horisontaaljõudude vastuvõtmise (nt tuul)
Kirjas on, et seinad ja vahelagi maha - ehk need ongi mõeldud selleks mis eelpool mainitud
Puudub ülevaade mis koormustega arvutatakse
Kirjas on sille 5,5m kuid programmi pildil on tala pikkus 6429
Kas räästaid pole?
Kui on siis see vähendab läbipainet
JNE

Kui arvutada lihttala lumekoormusele (lumekotte pole) ja sildega 5,5m ja sammuga 600 ja arvestada omakaaluks 0,5 kN/m2 ja C24 siis saaks hakkama talaga 50x200 (lõplik läbipaine koos roomega oleks 35mm / lumekoormuse komb tegur 0,5)
xxx111
Ehituspenskar
Ehituspenskar
Postitusi: 5331
Liitunud: 17 Veebr 2020, 21:47
On tänanud: 4 korda
On tänatud: 134 korda

Re: Garaazi katuse konstruktsioon

Lugemata postitus Postitas xxx111 »

Mina saan sellised tulemused...
kunn24
Ehituspenskar
Ehituspenskar
Postitusi: 2047
Liitunud: 11 Veebr 2018, 14:45
On tänanud: 32 korda
On tänatud: 68 korda

Re: Garaazi katuse konstruktsioon

Lugemata postitus Postitas kunn24 »

Las korrigeerib madalama seina kõrguse õigeks, siis läheb tala rohkem horisontaali ja koormus talal kasvab. Seega jään korrigeeritud seina puhul enda pakutud talade juurde. Sellise kõrgusega talade puhul saab lae peale teha puistevillaga soojustuse, mida on kiire lahendada. Eeldusel, et enne on alt lakke kruvitud näiteks vähemalt 12 mm paksune OSB, mis kannatab peal käimist. Ülevalt saab lae peale ka juhtmed kähku sisse loopida, kui elektrilahendus enne paberil valmis ja taladesse enne paikatõstmist augud puuritud.
Viimati muutis kunn24, 17 Jaan 2023, 00:20, muudetud 1 kord kokku.
xxx111
Ehituspenskar
Ehituspenskar
Postitusi: 5331
Liitunud: 17 Veebr 2020, 21:47
On tänanud: 4 korda
On tänatud: 134 korda

Re: Garaazi katuse konstruktsioon

Lugemata postitus Postitas xxx111 »

Korrigeerida võib igat moodi
Ma võtsin aluseks selle geomeetria mis esialgu antud oli...
Ja programmis panin tähele, et nö "vaikimisi" koormused on valed

Igal juhul tuleb kogu selle teema juures tähelepanu pöörata ka jäikusele, et see "kaardimaja" lihtsalt "ümber ei läheks"
Tumba
Uus kasutaja
Uus kasutaja
Postitusi: 5
Liitunud: 26 Mai 2020, 10:23

Re: Garaazi katuse konstruktsioon

Lugemata postitus Postitas Tumba »

Tänud erinevate vastuste eest. Igasugune kriitika ja kaasarääkimine on äärmiselt tere-tulnud. Sedasi saan targemaks minagi.

Horisontaalkoormust kalkuleerinud hetkel pole aga ideetasandil käis peast läbi midagi sellist, nägu pildil:
Pilt
Keskmised talad siis piisava vahega, et mahub autot tõstma.

Kandvate seinte kõrgus on selline juba praegu ja muutmisele ei ole mõelnud, sest üks otsasein on majaga ühine ja katus jookseb kohe akna alt läbi. Küll aga tekkis tänu teile idee, et kõrgem sein veidi madalamaks teha ja madalam kõrgemaks. Ehk siis kõrgem sein 4.3m ja madalam 3.5m. Siis jääks veel 9° kallet. Sellisel juhul vist enam eelmainitud lisatugesid horisontaalkoormuse lahendamiseks vaja pole ?

Ja siis see põhiteema miks ma postituse üldse tegin.
Sellest ULS'st ja SLS'st saan eesmärgist aru aga kalkuleerima pädev ei ole. Selletõttu kasutasin programmi ja lootsin jõuda sedasi sobiva lahenduseni.

Tänud xxx111, et ka sedasi läbi kalkuleerisid. Saan aru, et täheldasid just seda mida ma kahtlustasin. Programmis on koormuste lähteandmed valed?

Minul näitab koormuseid hetkel selliselt:
Pilt

Ma ei tea millised meie regiooni standardid on. Millised need koormused olla võiks?
xxx111
Ehituspenskar
Ehituspenskar
Postitusi: 5331
Liitunud: 17 Veebr 2020, 21:47
On tänanud: 4 korda
On tänatud: 134 korda

Re: Garaazi katuse konstruktsioon

Lugemata postitus Postitas xxx111 »

Koormused on sellised nagu minu antud skeemil
Tuul üles pole vaja arvesse võtta kuna omakaalukoormus ületab selle
Programmis on VAIKIMISI koormused, need tuleb kohaldada vastavalt olukorrale
See 2,0 on elamute vahelagede kasuskoormus (koormusklass A)

PS
Sellised horisontaalsidemed ei taga jäikust ega stabiilsust
Kas on olemas otsaseinad / mis materjalist on seinad (kõik seinad) / kui suured avad seintes on / mis on hoone pikkus...
Äärenurk
Ehitusguru
Ehitusguru
Postitusi: 717
Liitunud: 22 Veebr 2016, 15:46
On tänanud: 1 kord
On tänatud: 28 korda

Re: Garaazi katuse konstruktsioon

Lugemata postitus Postitas Äärenurk »

xxx111 kirjutas: 17 Jaan 2023, 14:14 PS
Sellised horisontaalsidemed ei taga jäikust ega stabiilsust
Kas on olemas otsaseinad / mis materjalist on seinad (kõik seinad) / kui suured avad seintes on / mis on hoone pikkus...
Saan aru, et see kõrgem sein on olemasoleva hoone sein, mis võiks olla (aga ei pruugi) osa jäigastatud karbist. Nende sidemetega ühendataks madalam sein süsteemi külge.
Mis erinevus on siin kontekstis jäikusel ja stabiilsusel?
xxx111
Ehituspenskar
Ehituspenskar
Postitusi: 5331
Liitunud: 17 Veebr 2020, 21:47
On tänanud: 4 korda
On tänatud: 134 korda

Re: Garaazi katuse konstruktsioon

Lugemata postitus Postitas xxx111 »

Äärenurk kirjutas: 17 Jaan 2023, 14:47
xxx111 kirjutas: 17 Jaan 2023, 14:14 PS
Sellised horisontaalsidemed ei taga jäikust ega stabiilsust
Kas on olemas otsaseinad / mis materjalist on seinad (kõik seinad) / kui suured avad seintes on / mis on hoone pikkus...
Saan aru, et see kõrgem sein on olemasoleva hoone sein, mis võiks olla (aga ei pruugi) osa jäigastatud karbist. Nende sidemetega ühendataks madalam sein süsteemi külge.
Mis erinevus on siin kontekstis jäikusel ja stabiilsusel?
Kui kõrgem sein on olemasoleva hoone sein siis ilmselt saab seda kasutada jäikuseks
Ja kui madalam sein selliselt horisontaalsidemetaga ühedada siis OK - tingimusel, et nende horisontaalsidemete otses jookseb piki seina kogu seina pikkuses seina külge kinnitatud profiil ja on vastavad arvutuslikud ühendused
Aga siit tekib omakorda küsimus lumekottide kohta so lumekoormuse kohta - so kas olemasoleva hoone katus võib tekitada lumekoti ehitatavale katusele

Jäikusel ja stabiilsusel selles kontekstis vahet pole - minu viga, õigemini ebatäpsus (kiiruga juhtub)...
Tumba
Uus kasutaja
Uus kasutaja
Postitusi: 5
Liitunud: 26 Mai 2020, 10:23

Re: Garaazi katuse konstruktsioon

Lugemata postitus Postitas Tumba »

xxx111 kirjutas: 17 Jaan 2023, 14:14 Koormused on sellised nagu minu antud skeemil
Tuul üles pole vaja arvesse võtta kuna omakaalukoormus ületab selle
Programmis on VAIKIMISI koormused, need tuleb kohaldada vastavalt olukorrale
See 2,0 on elamute vahelagede kasuskoormus (koormusklass A)

PS
Sellised horisontaalsidemed ei taga jäikust ega stabiilsust
Kas on olemas otsaseinad / mis materjalist on seinad (kõik seinad) / kui suured avad seintes on / mis on hoone pikkus...
Korrigeerisin ka programmis koormused ära ja tulemus on ahvatlev. Suur aitäh selle info eest.

Seinad on mingisugusest saepuru-tsement plokist (selle kohta just vägapalju infot leidnud pole) vooderdatiud columbia kiviga.

Pilt
Sellel pildil puuduolev sein on maja sein ja ja teise otsa tahaks 2.5m kõrget ja 3m laia garaazi ust. Garaazi uksega sein tuleb nullist uus laduda ja selles osas olen materjalide valikute soovitustele avatud. Garaazi sügavuseks tuleb 8m (Pildi peal on 10m).
xxx111
Ehituspenskar
Ehituspenskar
Postitusi: 5331
Liitunud: 17 Veebr 2020, 21:47
On tänanud: 4 korda
On tänatud: 134 korda

Re: Garaazi katuse konstruktsioon

Lugemata postitus Postitas xxx111 »

Hea kui korrigeerisid
Nüüd vaata "kriitilise pilguga" üle eelpool mainitud lumekoti - lumekoormuse teema
Ja sama jäikuse kohta
Ja kui endale kipub "keeruliseks minema" siis võta spetsialist appi - kasvõi konsultatsiooniks...
Vasta