1. leht 2-st

Kuuri kilp el auto laadimise valmidusega

Postitatud: 25 Aug 2023, 10:17
Postitas eestimaa
Plaanis kuuri viia elekter ja tahaks teha kohe ka valmiduse elektriauto laadija jaoks.
Viiksin majast kuuri maakaabli 5x2,5 (umbes 10m) ja paigaldaks sinna eraldi kilbi.
Küsimus tekkis aga milliseid kaitsmeid peaks kasutama maja kilbis ja millist kuuris?
Elektriauto laadija (11kW) juhendis on kirjas 20A kaitse.
Liitumine 3x25A ja maja peakaitselüliti 40A.

Re: Kuuri kilp el auto laadimise valmidusega

Postitatud: 25 Aug 2023, 10:36
Postitas Küülaline
Pigem 5x4, kui laadijale läheb kaitse 20 A.

Re: Kuuri kilp el auto laadimise valmidusega

Postitatud: 25 Aug 2023, 10:38
Postitas trebla
See 40A on sul ilmselt pealüliti, mitte peaKAITSElüliti.
Vii kohe pigem aste või lausa kaks jämedam kaabel, sest tulevikus laadijate võimsused järjest suurenevad ja siis on töö ümbertegemine kordades kallim.
( ja kuuri katusele tulevad sul ükskord päikesepaneelid niikuinii.... :hello: )

Re: Kuuri kilp el auto laadimise valmidusega

Postitatud: 25 Aug 2023, 10:51
Postitas eestimaa
trebla kirjutas: 25 Aug 2023, 10:38 See 40A on sul ilmselt pealüliti, mitte peaKAITSElüliti.
Vii kohe pigem aste või lausa kaks jämedam kaabel, sest tulevikus laadijate võimsused järjest suurenevad ja siis on töö ümbertegemine kordades kallim.
( ja kuuri katusele tulevad sul ükskord päikesepaneelid niikuinii.... :hello: )
Jah pealüliti on õige aga kui jäme kui majja tuleb 4G16?
Paneelid on tegelikult juba maja ja saunamaja katusel olemas, kuuri peale neid ei ole plaanis paigaldada.

Re: Kuuri kilp el auto laadimise valmidusega

Postitatud: 25 Aug 2023, 21:07
Postitas rannamees
eestimaa kirjutas: 25 Aug 2023, 10:17 Plaanis kuuri viia elekter ja tahaks teha kohe ka valmiduse elektriauto laadija jaoks.
Viiksin majast kuuri maakaabli 5x2,5 (umbes 10m) ja paigaldaks sinna eraldi kilbi.
Küsimus tekkis aga milliseid kaitsmeid peaks kasutama maja kilbis ja millist kuuris?
Elektriauto laadija (11kW) juhendis on kirjas 20A kaitse.
Liitumine 3x25A ja maja peakaitselüliti 40A.
5x2,5 unusta ära.
Pane kohe 5x6mm2.
Aitäh võid hiljem öelda.

Re: Kuuri kilp el auto laadimise valmidusega

Postitatud: 25 Aug 2023, 21:14
Postitas Ac457765
eestimaa kirjutas: 25 Aug 2023, 10:17 Küsimus tekkis aga milliseid kaitsmeid peaks kasutama maja kilbis ja millist kuuris?
MIlle muu järgi siis kaitsmeid valitakse kui mitte kaabli järgi? :roll:

Re: Kuuri kilp el auto laadimise valmidusega

Postitatud: 25 Aug 2023, 23:00
Postitas kunn24
Sellisel juhul pole mingeid täiendavaid kaitsmeid vaja. 25 A PK on juba kaitse. Kaabli väljalülitamiseks sel juhul lülitid. D paigaldusviisiga (pinnases) on sellele (PVC) lubatud 57 A. Kui tähte närida, siis tuleb vähenduteguriga üle käia, kuid on ikkagi piisav 25 A kaitsme puhul.

Re: Kuuri kilp el auto laadimise valmidusega

Postitatud: 25 Aug 2023, 23:06
Postitas eestimaa
rannamees kirjutas: 25 Aug 2023, 21:07
eestimaa kirjutas: 25 Aug 2023, 10:17 Plaanis kuuri viia elekter ja tahaks teha kohe ka valmiduse elektriauto laadija jaoks.
Viiksin majast kuuri maakaabli 5x2,5 (umbes 10m) ja paigaldaks sinna eraldi kilbi.
Küsimus tekkis aga milliseid kaitsmeid peaks kasutama maja kilbis ja millist kuuris?
Elektriauto laadija (11kW) juhendis on kirjas 20A kaitse.
Liitumine 3x25A ja maja peakaitselüliti 40A.
5x2,5 unusta ära.
Pane kohe 5x6mm2.
Aitäh võid hiljem öelda.
Ehk tooksid ka mingi põhjenduse miks 5x6mm2?
Nagu ütlesin, et teen valmiduse 11kW laadija jaoks, kas seda üldse tuleb on teine asi.

Re: Kuuri kilp el auto laadimise valmidusega

Postitatud: 25 Aug 2023, 23:15
Postitas kunn24
Küsimus on pingelangudes ja rahalises kaos nendele. See 10 m kaablit hinnavahena on paari kaitselüliti hind, mille saada kokku hoida. CHINT-i tavaline 3f lüliti kuskil 6 €. Lühidalt, kas 6 paned, on maitseasi, kuid 4 võiks ikka olla, sest PK on 25 A ja kui on paneelid, siis need toodavad veel juurde. Pärast ärkad näiteks, et abihoones on vaja kasutada keevitust ja võiks olla isegi 5x32A pesa.
Näiteks mul oli vaja teha projekt, kus PK oli 32 A ja paneelidest (millel olid veel akud) tuli veel 20 A juurde. Ka oli vaja valida kaabel hoonest 1 hoonesse 2. Läks tuimalt 5G16 Al.
Laadimisstandardid on ka pidevas muutumises, kui tuleb pähe alalisvooluga laadida, siis on võimekus olemas (kui lisada alaldi).
3f laadijad on ka 22 kW.

Re: Kuuri kilp el auto laadimise valmidusega

Postitatud: 26 Aug 2023, 12:59
Postitas new1
alumiiniumi peaks saama sama raha eest juppmaad jämedama ja väiksema takistusega kui vase kokkuvõttes. Ühendada on tüütum, ent kokkuvõttes parem lahendus.

Re: Kuuri kilp el auto laadimise valmidusega

Postitatud: 26 Aug 2023, 14:25
Postitas kunn24
Maakaablite hinnad 1-s elektrikaupu müüvas firmas koos KM-ga:
XPK-HF C Pro 5G4 RE must HF jõukaabel 0,6/1kV Cca 4.75 €/m
XPK 5g6 must jõukaabel 0,6/1kV 6.95 €/m
AXPK-PE 5G16 0,6/1 kV jõukaabel 5.10 €/m

Hindu vaadates suurt mõtlemisruumi ei ole.

Re: Kuuri kilp el auto laadimise valmidusega

Postitatud: 27 Aug 2023, 12:31
Postitas eestimaa
Leidsin, et mul vedeleb AXPK-PE 4G16 kaablit aga seda on kahjuks nii palju, et saaks kuurist majja aga kilbini ei ulatu ning tuleks majas jätkata.
Kas tohib üldse jätkata ja kui jah siis millega või pigem ikka osta kohe õiges mõõdus kaabel?

Re: Kuuri kilp el auto laadimise valmidusega

Postitatud: 27 Aug 2023, 13:15
Postitas Küülaline
See on ju 4-sooneline kaabel või mida see PE tähendab? Ikka tohib jätkata, kodustes tingimustes ilmselt vastavate klemmidega ühenduskarbis.

Re: Kuuri kilp el auto laadimise valmidusega

Postitatud: 27 Aug 2023, 17:41
Postitas kunn24
4-sega saab ka, ainult siis tuleb kuuri kilbis teha uus PE-N lahutus. 16 mm2-sega seda võib. Kaabli pead ühendama maja sisendkaabliga samade jaotusklemmide alla, lisades lüliti kaabli ette. Kui sisendkaablil jaotusklemme pole, tuleks need lisada.
https://pood.esvika.ee/kilbidkapidkompo ... -400v-hall
https://pood.esvika.ee/kilbidkapidkompo ... 00v-sinine (vaja oleks tegelikult kolla-rohelist, aga otsing ei näidanud)

Jätkuklemm, kui harukarbi pistad (alumiiniumile peaks lisama vastavat pastat) https://pood.esvika.ee/installatsioonim ... x16mm-cual

Re: Kuuri kilp el auto laadimise valmidusega

Postitatud: 27 Aug 2023, 22:26
Postitas Küülaline
kunn24 kirjutas: 27 Aug 2023, 17:41tuleb kuuri kilbis teha uus PE-N lahutus
Nii muidugi saab teha, aga milleks ühe kinnistu piires sellist segadust korraldada, pigem osta see 10 m jupp 5-soonelist kaablit ja sellele kilbist väljuvale liinile (nagu igal teiselgi on) sobiv kaitselüliti.

Re: Kuuri kilp el auto laadimise valmidusega

Postitatud: 27 Aug 2023, 22:52
Postitas kunn24
Kuidas see segadus on, on mulle veidi segane? PEN-i lahutus on vaid formaalne lüke, sisult mingit vahet pole. Mul endal maal on EL-i mastist hargnemine õhuliinidega 3-e hoonesse, igas on PEN-i lahutus. Kusjuures 1 lahutus tuleb veel juurde, kui inverteri panen, sest abihoone jaotuskilp on sellises kohas ja vältimaks pikkadest liinidest pingelange, et lihtsam on õhuliinilt 4-s kaabel juurde vedada (EL õnnistas mind seal juba ilma inverterita 240 V faasipingetega ja iga liigne meeter on arvel).
PEN-i lahutus tähendab suures plaanis seda, et traadid on nüüd peenemad, kui 16 Al või 10 Cu, suurt muud midagi. Kui sinu segaduste jutt kehtiks, siis tuleks tiheasustuses kasutada ka TN-S võrku.
Õnneks pole ka sellist lolli reeglistikku, mis keelaks lahutusi teha täpselt nii palju, kui vaja ja tahtmist.
PEN-i lahutus tehniliselt tähendab 2 klemmliistu kõrvuti, mille vahel on eemaldatav või kruviga sild ja 1-l markeering PE ja teisel N. Sissetulev kollaroheline tuleb ühendada PE lati külge (see oli igaks juhuks teema autorile).
https://pood.esvika.ee/Catalog/Search?p ... 2Fpe++latt

Abihoone kaablit maja pealülitist läbi ei lase, abihoone kaabli lüliti jaoks tuleb teha jagamine enne seda.
Küsimus tekkis aga milliseid kaitsmeid peaks kasutama maja kilbis ja millist kuuris?
Nagu korduvalt öeldud, majja tuleb selle kaabli ette vaid lüliti (soovitav markeerida: ABIHOONE) ja kuuri jaotuskilbi sisendisse samuti (sellele tuleb kuuris silt: PEALÜLITI). Kaabli kaitselüliti ülesannet täidab maja peakaitse. Kuna selle kaabli lubatud vool tõenäoliselt ületab ka inverteri ja PK voolusid. Või kui tahad, siis pistad selle ette veidi kummalisena näiva B50 A, see ei ole tegelikult üldse kummaline, kui on teada, et inverter on teine vooluallikas ja asub majas, kui ma õigesti mõistsin. Siis on täidetud see formaalne kriteerium, et saab kalkuleerida, milline peab olema abihoone jaotuskilbi juhistik (antud juhul 6 või 10 mm2 vask) ja abihoone pealüliti vool (63 A). Nii, et me jõudsime su algsest tagasihidlikuna näivast soovist korraliku elektrivarustuseni.

Gruppide ette tulevad juba kaitselülitid kombikaitsetena.

Re: Kuuri kilp el auto laadimise valmidusega

Postitatud: 06 Sept 2023, 20:19
Postitas rannamees
eestimaa kirjutas: 25 Aug 2023, 23:06 Ehk tooksid ka mingi põhjenduse miks 5x6mm2?
Nagu ütlesin, et teen valmiduse 11kW laadija jaoks, kas seda üldse tuleb on teine asi.
Siin kehtib klassikaline reegel, et kõik kaabli aladimensioneerituse kulud lähevad otse tarbija rahakotist.
https://www.osta.ee/xpj-hf-c-pro-5g6-pr ... 01663.html
Ära pikalt mõtle, tegutse!

Re: Kuuri kilp el auto laadimise valmidusega

Postitatud: 08 Sept 2023, 12:39
Postitas kunn24
Just vaatasin bmw elektrikäru, sellele oli 3-f laadimiskaabel küsitava võimsusega 22 kW. Seega alla selle võimsuse pole mõtet seda ühendust üldse teha. Mida võimsam on ühendus, seda rohkem on võimalust lühikesel odava hinnaga ajaetapil käru akud täis panna. Mingi paari kW-ga sussutamine ei anna suurt võimalust odavat ajahetke lantida.

Lisan pildi eilse- tänase el hinnast.
El hind 8.sept.23.JPG

Re: Kuuri kilp el auto laadimise valmidusega

Postitatud: 08 Sept 2023, 14:53
Postitas trebla
jah... võtaks ikka kiruma küll, kui esivanemad oleksid omal ajal autogaraazhi täpselt ZAZ-965 mõõtude järgi ehitanud....

Re: Kuuri kilp el auto laadimise valmidusega

Postitatud: 08 Sept 2023, 22:37
Postitas A23
Kui väga kaugelt ei pea käima, siis päevas elektriautol kulu ca 15 ... 20 kWh , 22 kW laadijaga tunniga aku täis, hädaga saaks ka 10 kW hakkama. Pikalt reisilt tühja akuga tulles või kui on kombeks aku nulli lasta, siis muidugi teine teema. Riigi teise otsa sõites pead kuskil kiirlaadijas nagunii vahepeal laadima

Re: Kuuri kilp el auto laadimise valmidusega

Postitatud: 08 Sept 2023, 23:46
Postitas Urmas
A23 kirjutas: 08 Sept 2023, 22:37 Riigi teise otsa sõites pead kuskil kiirlaadijas nagunii vahepeal laadima
Omal ajal sai sõidetud objektidele oma autoga nii Saksamaale, Austriasse ja Šveitsi, siis Märjamaal sai paak täis pandud ja järgmine tankimine oli veidi enne Varssavit(ca 900km), kuigi riski peale minnes oleks ehk ka Varssavist läbi saanud, aga ei hakanud kiirteele seismajäämisega kütuse otsalõppemise tõttu riskima. Tänapäeval elektriautoga sama teed sõites mitu korda oleks pidanud "tankima" kui EV teise otsa sõites peab vahepeal kuskil kiirlaadias vahepeal nagunii laadima? :scratch:

Re: Kuuri kilp el auto laadimise valmidusega

Postitatud: 09 Sept 2023, 02:58
Postitas kunn24
Reklaamitud sõidu-ulatus 741 km ja ülikena ka: https://www.mercedes-benz.ee/passengerc ... odule.html
Lisaks 100+ kWh akupakk ratastel.

Re: Kuuri kilp el auto laadimise valmidusega

Postitatud: 09 Sept 2023, 12:07
Postitas Prill
kunn24 kirjutas: 08 Sept 2023, 12:39 Just vaatasin bmw elektrikäru, sellele oli 3-f laadimiskaabel küsitava võimsusega 22 kW. Seega alla selle võimsuse pole mõtet seda ühendust üldse teha. Mida võimsam on ühendus, seda rohkem on võimalust lühikesel odava hinnaga ajaetapil käru akud täis panna. Mingi paari kW-ga sussutamine ei anna suurt võimalust odavat ajahetke lantida.
Lisaks ei saa välistada, et tulevikus ei jää majapidamises sõidukeid vähemaks, kui juba täna on mitmetel peredel õue peal 2-3 sõidukit, vaevalt tulevikus 1-ga piirdutakse, ehk kui ainult üks "tankimisots", juba peretüli oht, kellel aku tühjem ja kelle sõidud prioriteetsemad, kes täna öösel laadida saab :D
Ja ei saa sedagi välistada, kuidas konkureeriv pereliige õhtul õue hiilib, kaabliotsa oma sõidukile ümber nihverdab ning hommikul varakult läinud on.

Re: Kuuri kilp el auto laadimise valmidusega

Postitatud: 09 Sept 2023, 13:40
Postitas ping
Prill kirjutas: 09 Sept 2023, 12:07
kunn24 kirjutas: 08 Sept 2023, 12:39 Just vaatasin bmw elektrikäru, sellele oli 3-f laadimiskaabel küsitava võimsusega 22 kW. Seega alla selle võimsuse pole mõtet seda ühendust üldse teha. Mida võimsam on ühendus, seda rohkem on võimalust lühikesel odava hinnaga ajaetapil käru akud täis panna. Mingi paari kW-ga sussutamine ei anna suurt võimalust odavat ajahetke lantida.
Lisaks ei saa välistada, et tulevikus ei jää majapidamises sõidukeid vähemaks, kui juba täna on mitmetel peredel õue peal 2-3 sõidukit, vaevalt tulevikus 1-ga piirdutakse, ehk kui ainult üks "tankimisots", juba peretüli oht, kellel aku tühjem ja kelle sõidud prioriteetsemad, kes täna öösel laadida saab :D
Ja ei saa sedagi välistada, kuidas konkureeriv pereliige õhtul õue hiilib, kaabliotsa oma sõidukile ümber nihverdab ning hommikul varakult läinud on.
Kodurahu huvides tuleb koormus jagada faaside vahel.
1. faas ühele ja 2. faas teisele autole ning kolmandast faasist peab jaguma maja öiseks kütmiseks.
Mina olen sedasi arvestanud, et maja peab öösel saama köetud ühe faasi pealt.
:hello:

Re: Kuuri kilp el auto laadimise valmidusega

Postitatud: 09 Sept 2023, 13:45
Postitas ping
kunn24 kirjutas: 09 Sept 2023, 02:58 Reklaamitud sõidu-ulatus 741 km ja ülikena ka: https://www.mercedes-benz.ee/passengerc ... odule.html
Lisaks 100+ kWh akupakk ratastel.
Noored tüdrukud on kenad aga kust koledad vanamutid tulevad?

Kõik autod on tänapäeval sarnase aerodünaamika programmiga ja samale füüsikale tuginedes tehtud ja kui erinevaid tulesid ei oleks, siis hämaras ei tee küll erineva firma autode kujul vahet.
Igasugu iluvolte ja jooni hakkame porise ilmaga eristama?
:hello: