Pragunenud kandepost ukse kõrval -- mida teha?
Postitatud: 27 Apr 2020, 15:05
1940ndatel ehitatud, algselt savi- ja püstpalkseintega laut tehti 1980ndatel ümber tellisseintega garaažiks ja külmaks kõrvalruumiks. Praegu on garaaži ukse kõrval asuvad postid katki pragunenud. Pilte:




Kõige laiemad praod on 3-4 cm. Väikest "auku" -- lae all, mõlemal pool ust -- mäletan justkui juba aastatuhande vahetuse ajast, kui olin ise teismeline. Aga nähtavalt on kahjustus süvenenud viimase 5-10 aastaga, kui katusel polnud vihmaveerenni (hiljuti panin selle tagasi). Garaažiukse lähedal on ka kõrval asuva, kunagi pikemaks ehitatud aidahoone vihmaveerenni ots. Drenaaži ei ole, aidahoone vihmavett on alati ära tassitud kogumisanumatega. 90ndate algusest on hoonete vahel maas asfalt, kuhu garaaži vihmavesi 5-10 aastat seega lihtsalt peale jooksis.
Ca 2m kaugusel garaažiukse postidest kasvas suur kaheharuline kask (istutatud 20-30 aastat pärast hoone ehitamist), mille paari aasta eest maha võtsime.
Garaaži kõrvalruumiks on teine, betoneeritud põrandaga külmruum. Ruumide vahel on silikaattellistest kandevsein. Külmruumis on tugiposti ja seina vahel maast laeni pragu, samuti max 3-4 cm laiune:


Seega on mõlemal pool garaažiust postid seina küljest lahti pragunenud. Mingi kunagise prao kinnimörtimist on näha ka kõrvalruumi teises seinas (ei saa pildistamiseks kahjuks ligi, aga tundub, et see pragu pole viimasel kümnekonnal aastal edasi läinud). Ehk: hoone kolm ühel küljel asuvat järjestikust tellisposti on moel või teisel pragunenud.
Pragusid kipsiga täitnud või muul moel nende muutumist jälginud ma kahjuks ei ole.
Garaažil on raske uks, mis "kukub" ise lahti, st hakkaks nagu koos piidaga eest ära vajuma. Garaažiosa vundament on selgete vihmaveekahjustustega ning viimasel viiel aastal on need kahjustused kindlasti süvenenud -- nt maakividele 1980ndail lisatud betoonosa on vähehaaval lahti kukkunud. Pilt:

Räästapärlin ja sarikad tunduvad normaalses seisus (loodan, et varsti tuleb vanamaja-asjatundja ka vaatama). Kogu 18 meetri pikkuse hoone (lisaks laudale on seal ka heinaküün) katus on mõlemast otsast siiski pisut madalamale vajunud ning mõned sarikad ka kergelt "paremale väändunud" (näevad välja nagu n-ö propelleris prussid). Hoone teine külg on ilus, suuremalt jaolt olnud aastakümneid väga hästi vee eest kaitstud. Seetõttu on plaanis kogu hoone korda teha, alustades vundamendist.
Pööningul on ka eluruum, mida suviti lastega kasutame. Kuna ma ise ehitaja ei ole, ajab garaažiposti seisund hirmu nahka. Seetõttu küsimused:
1. Kas garaažipostide olukord tundub varisemisohtlik ning pere tuleks suvetoast evakueerida?
2. Missugune on üldse sellise kivipostidega toestuse konstruktsioon? (Hoone oli algupäraselt püstpalkidest ja savist -- kas silikaattellised on seega ka uksepostile ainult voodriks, või on ka post ise tellistest laotud?)
3. Kuidas kõrvalruumi/külmruumi tugipost (see, millel on "sirge pragu") kandevseinaga seotud tundub olevat? Tellisseotist ma nagu ei näe, see ülalt alla pragu on täiesti sirge -- kas nii peabki, st post peabki saama liikuda?
4. Vundamenti lõhkus kindlasti ca 10a ära juhtimata vihmavesi, aga kas garaažiposte võis lõhkuda ka miski muu?
5. Kuidas poste toestada/parandada ning milline võiks olla tööde järjekord? (Või siis: kuidas postid ohutuks teha, kui sel suvel põhjalikult remontida ei jõua?)
Lisan veel, et garaaži ehitas (vanasse muldpõrandaga, osalt pehkinud püstpalkidest ja savist lauta) 1980ndatel minu isa, tol ajal noor, mõne aasta eest TPI lõpetanud ehitusinsener. Hoolikas ja põhjalik mees, hilisem projekteerija ja ehitusjärelvalvaja. Diplomitöö oli tal betoonpaneelide pragunemisest, seega võiks eeldada, et ta juba noorena ehituskivi tundis ja mõtles enne, kui tegi. Kahjuks suri isa varakult, mistõttu enam nõu küsida ei saa. (NB! Küll aga mäletan seda, et isa aeg-ajalt rääkis, et garaaži uks sai "siia kohta liiga raske").
Garaaži kõrval asuva külmruumi ehitas aga ilmselt vanaisa, kes ehitaja ei olnud. Ta oli hästi tore, aga, noh, pigem lohakas -- viimistlemisele, korralikult ja "õigesti" tegemisele ta pigem rõhku ei pannud, otsis alati kiireid lahendusi. Seetõttu on külmruumi ehituskvaliteet tõenäoliselt hulga kehvem kui garaažil.
Seega, veelkord, kuidas sellises seisus hoone (garaažiukse postid) kõigepealt ohutuks teha -- ideaalis nii, et ülakorruse eluruumi kasutusvõimalus alles jääks?
Aitäh neile, kes selle kirjandi lõpuni lugesid.
Ja suur tänu igasuguste nõuannete eest!




Kõige laiemad praod on 3-4 cm. Väikest "auku" -- lae all, mõlemal pool ust -- mäletan justkui juba aastatuhande vahetuse ajast, kui olin ise teismeline. Aga nähtavalt on kahjustus süvenenud viimase 5-10 aastaga, kui katusel polnud vihmaveerenni (hiljuti panin selle tagasi). Garaažiukse lähedal on ka kõrval asuva, kunagi pikemaks ehitatud aidahoone vihmaveerenni ots. Drenaaži ei ole, aidahoone vihmavett on alati ära tassitud kogumisanumatega. 90ndate algusest on hoonete vahel maas asfalt, kuhu garaaži vihmavesi 5-10 aastat seega lihtsalt peale jooksis.
Ca 2m kaugusel garaažiukse postidest kasvas suur kaheharuline kask (istutatud 20-30 aastat pärast hoone ehitamist), mille paari aasta eest maha võtsime.
Garaaži kõrvalruumiks on teine, betoneeritud põrandaga külmruum. Ruumide vahel on silikaattellistest kandevsein. Külmruumis on tugiposti ja seina vahel maast laeni pragu, samuti max 3-4 cm laiune:


Seega on mõlemal pool garaažiust postid seina küljest lahti pragunenud. Mingi kunagise prao kinnimörtimist on näha ka kõrvalruumi teises seinas (ei saa pildistamiseks kahjuks ligi, aga tundub, et see pragu pole viimasel kümnekonnal aastal edasi läinud). Ehk: hoone kolm ühel küljel asuvat järjestikust tellisposti on moel või teisel pragunenud.
Pragusid kipsiga täitnud või muul moel nende muutumist jälginud ma kahjuks ei ole.
Garaažil on raske uks, mis "kukub" ise lahti, st hakkaks nagu koos piidaga eest ära vajuma. Garaažiosa vundament on selgete vihmaveekahjustustega ning viimasel viiel aastal on need kahjustused kindlasti süvenenud -- nt maakividele 1980ndail lisatud betoonosa on vähehaaval lahti kukkunud. Pilt:

Räästapärlin ja sarikad tunduvad normaalses seisus (loodan, et varsti tuleb vanamaja-asjatundja ka vaatama). Kogu 18 meetri pikkuse hoone (lisaks laudale on seal ka heinaküün) katus on mõlemast otsast siiski pisut madalamale vajunud ning mõned sarikad ka kergelt "paremale väändunud" (näevad välja nagu n-ö propelleris prussid). Hoone teine külg on ilus, suuremalt jaolt olnud aastakümneid väga hästi vee eest kaitstud. Seetõttu on plaanis kogu hoone korda teha, alustades vundamendist.
Pööningul on ka eluruum, mida suviti lastega kasutame. Kuna ma ise ehitaja ei ole, ajab garaažiposti seisund hirmu nahka. Seetõttu küsimused:
1. Kas garaažipostide olukord tundub varisemisohtlik ning pere tuleks suvetoast evakueerida?
2. Missugune on üldse sellise kivipostidega toestuse konstruktsioon? (Hoone oli algupäraselt püstpalkidest ja savist -- kas silikaattellised on seega ka uksepostile ainult voodriks, või on ka post ise tellistest laotud?)
3. Kuidas kõrvalruumi/külmruumi tugipost (see, millel on "sirge pragu") kandevseinaga seotud tundub olevat? Tellisseotist ma nagu ei näe, see ülalt alla pragu on täiesti sirge -- kas nii peabki, st post peabki saama liikuda?
4. Vundamenti lõhkus kindlasti ca 10a ära juhtimata vihmavesi, aga kas garaažiposte võis lõhkuda ka miski muu?
5. Kuidas poste toestada/parandada ning milline võiks olla tööde järjekord? (Või siis: kuidas postid ohutuks teha, kui sel suvel põhjalikult remontida ei jõua?)
Lisan veel, et garaaži ehitas (vanasse muldpõrandaga, osalt pehkinud püstpalkidest ja savist lauta) 1980ndatel minu isa, tol ajal noor, mõne aasta eest TPI lõpetanud ehitusinsener. Hoolikas ja põhjalik mees, hilisem projekteerija ja ehitusjärelvalvaja. Diplomitöö oli tal betoonpaneelide pragunemisest, seega võiks eeldada, et ta juba noorena ehituskivi tundis ja mõtles enne, kui tegi. Kahjuks suri isa varakult, mistõttu enam nõu küsida ei saa. (NB! Küll aga mäletan seda, et isa aeg-ajalt rääkis, et garaaži uks sai "siia kohta liiga raske").
Garaaži kõrval asuva külmruumi ehitas aga ilmselt vanaisa, kes ehitaja ei olnud. Ta oli hästi tore, aga, noh, pigem lohakas -- viimistlemisele, korralikult ja "õigesti" tegemisele ta pigem rõhku ei pannud, otsis alati kiireid lahendusi. Seetõttu on külmruumi ehituskvaliteet tõenäoliselt hulga kehvem kui garaažil.
Seega, veelkord, kuidas sellises seisus hoone (garaažiukse postid) kõigepealt ohutuks teha -- ideaalis nii, et ülakorruse eluruumi kasutusvõimalus alles jääks?
Aitäh neile, kes selle kirjandi lõpuni lugesid.
Ja suur tänu igasuguste nõuannete eest!