1. leht 1-st

kreissae mure

Postitatud: 07 Okt 2015, 11:35
Postitas AloK
Tere,

Ostsin ühelt taadilt omavalmistatud kreissae. Ostsin sisuliselt internetikuulutuse pildi järgi. Käiakivi ja laudade pikisaagimise plaadiga ja puha. Müüja väitel peal pikipuidu ketas, diam 700, mis teritatud risti puitu lõikamiseks. Tundus asine asi olevat. Maksin vist 200 (mhmm, siinseid kuulutusi vaadates vist liiga palju).

Sae toimetas kohale mu poeg. Müüja oli kohapeal demonstreerinud sae töötamist. Kuna sael oli peal kolme faasi mootor ja sellel küljes vana tüübi (4 klemmiga) pistik, mille vahetamiseni jõudsin paar kuud hiljem, siis esimene katsetus toimus pikalt peale ostmist. Noh, vahetasin pistiku kaasaegse vastu ja sain sae käima. Tundus kohe, et kuidagi võimsust on vähe. Jõudu jätkuks ainult lauajuppide saagimiseks. Töötasin 15-20 min ja siis läks mootor suitsema ja lõi kaitsmed välja. Ja oligi mootor läbi kärssanud. Selgus, et ühendasin juhtmed valesti, see mootor tahtvat ainult 3 faasi ja maandust, mina aga andsin talle ühe faasi asemel neutraali.

Heakene küll, kiskusin mootori maha ja lasin ümber mähkida (130 EUR). Paranduses öeldi, et tegu on 2,7 kkW võimsusega mootoriga. Panin uuesti mähitud mootori külge, ühendasin juhtmed õigesti ja sain masina taas tööle. Kahjuks selgub ikkagi, et mootor on liiga lahja, juba 10-15 cm lepapuuga jääb hätta. Veidi tugevamalt surudes jääb ketas lihtsalt seisma. Kui pisut suruda hakkab puu suitsema ja ketta pöörded alanevad sedavõrd, et ketas hakkab kahtlaselt palju vibreerima.

Seega tagantjärgi tarkusena oleks ikka pidanud uue võimsama mootori soetama.

Siinkohal ongi probleem, olen ca 350 EUR kulutanud (loll raha pidigi kiirelt uue omaniku leidma), aga toimivat saagi pole.

Mida asjatundjad soovitavad? Leppida kulutustega ja kasutada seda saagi elektrikäiana ja lauajuppide saagimiseks ning tõeliseks tööks osta uus saag. Kui nii, siis millist soovitate?

Või alustaks näiteks korraliku ristipuu ketta ostmisest? Kust osta ja milline on sobilik?

Või äkki vahetada siiski mootor + rihmaseib võimsama vastu + uus ketas? Kui nii, siis palun soovitust ja infot millise mootori (võimsus ja pöörete arv) ja rihmaseibi ma peaksin muretsema. Kust saaks ja mis maksaks?



Tänades,



Alo

Re: kreissae mure

Postitatud: 07 Okt 2015, 11:59
Postitas A.S.
AloK kirjutas:Kui pisut suruda hakkab puu suitsema ja ketta pöörded alanevad...
Terita ikka ketas korralikult ära, ei aita sind seal mingi võimsam mootor, nüri ketas tõmbab ka 7.5kW mootoril hinge kinni.
 

Re: kreissae mure

Postitatud: 07 Okt 2015, 12:45
Postitas Küülaline
Saagimine tahab natuke harjumist ja tunnetust. Ettevaatlikult saab ka nüri kettaga saagida ja terava ketta võib tuimalt kinni suruda.

Re: kreissae mure

Postitatud: 07 Okt 2015, 13:09
Postitas ifffff
Arvan ka et alustama peaksid ketta teritamisest või uue ketta soetamisest. 2,7kw pole nii vähe, et 15cm läbimõõduga puud saagida ei jõuaks. Millised on mootori pöörded ja kui suur on ülekanne saekettale? Normaalseks saagimiseks ei tohiks saeketta pöörete arv olla ka väga mööda. Ma ei tea milline on veneaegsele saekettale ettenähtud pöörete arv, aga tänapäevasel kõvasulamhammastega saekettal peaks olema see umbes selline, et ketta joonkiirus on ca 70m/s. 700 läbimõõduga ketta puhul on see ca 1900rpm.

Re: kreissae mure

Postitatud: 07 Okt 2015, 20:25
Postitas Urmas
Jaurasin samuti oma saega, aga nüüd töötab nagu kellavärk. Pöördeid on sael kusagil 2000 veidi allapoole. Kõvasulamketta(550mm) ostsin kohalikust(Märjamaa) firmast, pole siiani vajadust olnud teritada ja läbilastud on mingi 200 rm kindlasti. Pigem jääb ketta läbimõõt väikseks, et kui mootoril võimsust väheseks ja mootor ise vist peaks olema mingi 3kW-ne.
Igatsugu seibe olen ostnud sealt http://www.elektrimootorid.com/ . Väga 5+ teenindus- piisab ainult helistamisest, omas soovi rääkimisest ja kui kohe ei leia, helisavad tagasi. Kui asi olemas, siis väiksemad asjad tulevad pakiautomaati, suurematega tuleb vist eraldi kokku leppida.

Re: kreissae mure

Postitatud: 08 Okt 2015, 20:05
Postitas Külaline
Mäletamist mööda (isa selgitas) pidi too 70cm ketas olema igatepidi tasakaalus, siis pidi lõikama õite hästi. Isa küll kõlksutas ja kuulas ja teritas ja nii edasi ... täna seisab see terav asi. Isa suri ära.

Re: kreissae mure

Postitatud: 04 Nov 2015, 18:26
Postitas AloK
Annan teada praeguse olukorra. Vastavalt soovitustele teritasin ära ketta, paigaldasin teise rihma, tegin rihmadele sundpingutuse (varem oli pingutus mootori enda raskusega). Saag saeb, töö saab tehtud. Siiski mootor tundub pisut lahja. 20 cm lepaga saab hakkama, toomingas põhjustab raskusi, muid puid pole proovinud. Täpsustasin, mootor on 2,2 kw. Mis arvate, millise võimsusega mootor oleks optimaalne?

Muuseas ketta teritamise tegi ära aiatäht.ee. Kõva 9.60 maksis. Helistasin läbi ka paar teist siin foorumis kiidetud teritajat, kuid need asja ette ei võtnud.

Re: kreissae mure

Postitatud: 04 Nov 2015, 19:26
Postitas A.S.
Palju sul seal peakaitset on, eks pead mootori valimisel ka sellest lähtuma. Minul näiteks on 7.5kW, üsna lõbus on töötada. :D
Vene ajal oli poes müüdavatel saagidel minumeelest 3kW mootor, kannatas majapidamises kasutada küll, saagimine oli paraku vaevalisem kui "normaalse" mootoriga. Kes ise sae tegi ega see naljalt alla 5.5kW mootorit kasutada ei üritanud, ei soovinud keegi oma isiklikku vaba aega puude saagimisega ülemäära pikalt sisustada.
AloK kirjutas:tegin rihmadele sundpingutuse
Ülemäära pingutatud rihmad on tegelikult mootorile üsna suur lisakoormus.
 

Re: kreissae mure

Postitatud: 05 Nov 2015, 09:48
Postitas Kalvis
Mootor lahjake. Endal kreissaag tuksub 4 kW mootoriga ja sellega saab teritatud kettaga saagida. Nüri ketta puhul suitseb ja ei jäksa ka saagida. Selles mõttes tasub teritatud kettaga tööd teha.
Rihmadele piisab mootori omaraskusest küll, liiga pingul ei tasu ette võtta.
Ülenaaber saagis mingi lahja saega, no oli lausa piin vaadata. Jõudlust polnud tal saagimisel üldse. Lõpuks loobus ja laenas võimsama sae.

Re: kreissae mure

Postitatud: 05 Nov 2015, 10:18
Postitas AloK
Särtsu peaks piisavalt olema. Peakaitse peaks olema 32A, seda vist mõtlesid?
Ehk siis mootor peaks olema 5,5-7,5kw. Päris kallis lõbu.... Kui osta, kas siis uus või kasutatud, mida teeksite?
Liskas, nagu ma foorumit lugedes aru saan on oluline pöörete arv ja rihmaseibi diameeter, et saavutada optimaalsed 2000 p/min ketta pöörded. Ketas on 680 mm.
Milliste pööretega mootor ja mis diam rihmaseib olema peaksid. Mul matemaatika on kehvapoolne.

Re: kreissae mure

Postitatud: 05 Nov 2015, 20:41
Postitas Külaline
AloK kirjutas:Ehk siis mootor peaks olema 5,5-7,5kw. Päris kallis lõbu.... Kui osta, kas siis uus või kasutatud, mida teeksite?
Ei ole sugugi kallis lõbu, lihtsalt peab peale passima. Oli vaja vanale saele uut mootorit ja sattusin peale mõningat passimist ühele 4kW isendile, mille eest küsti 50€. Oli küll veneaegne, aga välja nägi väga korralik ja praktiliselt kasutamata. Passi peale igatsugustel ostu-müügi kuulutustel, sest neid veneaegseid mootoreid tuleb välja kuuri- või keldrinurgast ja reeglina peale mahamüümise nad nendega midagi rohkemat teha ei oska.
AloK kirjutas:Milliste pööretega mootor ja mis diam rihmaseib olema peaksid. Mul matemaatika on kehvapoolne.
Mootoreid on vist kahte sorti 1450rpm ja 2800rpm, täpselt ei tea või vähemalt mulle pole muid ette tulnud. Keegi foorumi lugejatest ei tea kui suure diameetriga on sul saeketta võlli küljes olev rihmaratas. Kui selle numbri ütled, siis saab juba natuke midagi soovitada.

Urmas

Re: kreissae mure

Postitatud: 05 Nov 2015, 21:14
Postitas omgd
AloK kirjutas:Särtsu peaks piisavalt olema. Peakaitse peaks olema 32A, seda vist mõtlesid?
Ehk siis mootor peaks olema 5,5-7,5kw. Päris kallis lõbu.... Kui osta, kas siis uus või kasutatud, mida teeksite?
Liskas, nagu ma foorumit lugedes aru saan on oluline pöörete arv ja rihmaseibi diameeter, et saavutada optimaalsed 2000 p/min ketta pöörded. Ketas on 680 mm.
Milliste pööretega mootor ja mis diam rihmaseib olema peaksid. Mul matemaatika on kehvapoolne.
No, kui matemaatika on kehvapoolne siis rahakott on ilmselt puuga seljas.Praegusekski oled juba hullult palju pappi välja köhinud. Vanasõna ütleb:"Tark ei tõtta" või " üheksa korda mõõda üks kord lõika".
Lähed treiali juurde ja ütled, mis saeketas sul on ja mis mootori pöörete arv ning palud tal teha kaks rihmaratast, et saetera joonkiirus sinu soovitule vastaks. Enne rihmarataste tellimist oleks soovitav ka võllide läbimõõt kirja panna ja kiilu pesa mõõdud.5,5KW peaks juba küllalt piisav mootorivõimsus olema. Arvesta, et mida suurem võimsus seda kiiremini kerib voolumõõtja arvet suuureks.

Re: kreissae mure

Postitatud: 06 Nov 2015, 12:44
Postitas ahtos
Tänapäeval pädeva treiali leidmine on suur probleem,lihtsam on kiilrihmadega tegelevasse firmasse minna ja sealt saad ka seibid.

Re: kreissae mure

Postitatud: 06 Nov 2015, 21:05
Postitas AloK
Just, just, pappi on mul palju......, siiski ei tahaks järgmist rumalat kulutust teha ja seda saeprojekti hinda veel suuremaks ajada. "Loll raha leiab kiirelt uue omaniku" sobib ehk paremini. Pole tehnika mees, saagida aga tahaks, nii et andke nõu. Mootori küljes oleva rihmaseibi diameeter on 9 cm, sae võlli küljes oleva diameetrit ei tea, ega saa täna mõõta.
Mulle pakutakse 11 kw mootorit, kas on liiga võimas? Elektriarvega pole probleemi (vt. mu esimese lause algust :-)

Re: kreissae mure

Postitatud: 07 Nov 2015, 08:02
Postitas Kalvis
See liiga võimas ei ole probleemiks. Käivitusvool on muidugi suurem, kuid töövool kujuneb välja tegeliku momendi alusel, lihtsalt tühijooksus võimsama mootori kasutegur on nati kesisem.

Re: kreissae mure

Postitatud: 07 Nov 2015, 08:34
Postitas A.S.
Kõige suuremaks probleemiks kujuneks sellisel juhul sae teisaldamine punktist A punkti B. Juhul muidugi kui seda teisaldamist mingil momendil vaja peaks olema. Aga elektriarve pärast tõesti muretseda mõtet pole.

Paraku on imepisikene võimalus, et 32A peakaitse võib mitte sees püsida, käivitamise momendil siis, aga see oleneb juba konkreetsest peakaitsest.

Alajaam loodetavasti liialt kaugel ei asu.
 

Re: kreissae mure

Postitatud: 07 Nov 2015, 12:05
Postitas Külaline
AloK kirjutas: Mootori küljes oleva rihmaseibi diameeter on 9 cm, sae võlli küljes oleva diameetrit ei tea, ega saa täna mõõta.
Mootori külge on alati lihtsam vastava diameetriga seibi vahetada kui hakata sae võlli maha monteerima ja võlli küljes olevat seibi vahetama. Ise sätiks mootori pöörete arvu ja selle rihmaseibi diameetri ikka saeketta küljes oleva seibi suuruse järgi. Kiirema mootori(2800rpm) korral pead jälgima, saeketta võlli seib ei oleks väga suur(vist üle 100mm), sest pöörete mahavõtmiseks võib mootori seib minna väga väikseks. Seega võiks eelistada 1400rpm-ga mootorit, on rohkem mänguruumi seibi suurustega. Rihmadel on olemas ka mingi minimaalne painderaadius, aga millede numbreid ei tea. Kui asi on konkreetseks läinud, olen küsinud targematelt.
Nagu oma esimeses postituses kirjutasin, saab head nõu ja rihmaseibe Felandiast. Nad müüvad ka kasutatud ja kontrollitud elektrimootoreid(vist andsid isegi mingi garantii), kuid kahtlustan, et kusagilt kuulutuse kaudu võid saada odavamalt, aga täpselt ei tea, Uuri ise. Kasvõi siit http://www.kuldnebors.ee/search/tooriis ... ktrimootor

Urmas

Re: kreissae mure

Postitatud: 07 Nov 2015, 12:07
Postitas Külaline
Vaatasin kataloogist järele 4A seeria 11 kW mootor kaalub 77 kg, koos raami, võlli jne. kisub 100 kg kanti. Nagu mainitud lisaks teisaldamise probleemidele võivad olla ka käivitusprobleemid.

Osta 4kW mootor kiirusega 1450 või 2450 rpm (kaal 33 kg ), uuemad on Al korpusega ja veelgi kergemad. Passi peale ja vaata, et utiili otsa ei komista (laagripesad näiteks), soovitavalt asjatundja kaasa. 50€ eest võib saada hea mootori, neid vene mootoreid liigub veel küll.

Re: kreissae mure

Postitatud: 07 Nov 2015, 12:43
Postitas Külaline
Eelmises postituses loomulikult kiirusega "2950 rpm ".

Re: kreissae mure

Postitatud: 07 Nov 2015, 21:59
Postitas omgd
Külaline kirjutas:Vaatasin kataloogist järele 4A seeria 11 kW mootor kaalub 77 kg, koos raami, võlli jne. kisub 100 kg kanti. Nagu mainitud lisaks teisaldamise probleemidele võivad olla ka käivitusprobleemid.

Osta 4kW mootor kiirusega 1450 või 2450 rpm (kaal 33 kg ), uuemad on Al korpusega ja veelgi kergemad. Passi peale ja vaata, et utiili otsa ei komista (laagripesad näiteks), soovitavalt asjatundja kaasa. 50€ eest võib saada hea mootori, neid vene mootoreid liigub veel küll.
Muide mootorilaagreid ei ole ka teab, mis raske vahetada. Vaja vaid tõmmitsaid korralike, mis saab ka ise teha, kui müügil olevatele rahakott peale ei hakka.