1. leht 2-st
El.mootori mähiste tuvastamine
Postitatud: 02 Mär 2014, 20:45
Postitas martiini911
Tere,
Kas keegi oskab õpetada kuidas tuvastada asünkroonmootori mähiste võimsust. Nimelt tegu on ilma andmeteta mootoriga, mõõdu järgi 5 KW, aga tahaks teada kas võin selle kolmnurka ühendada (splinka puudu). Ehk vaja teada kas mähised kannatavad välja. Kuidas seda kindlaks teha saaks?
Samuti tean, et mähiseid lugedes sai kindlaks teha mootori pöörded aga ei mäleta enam mitu punti ümberringi staatoris olema pidi 1500rpm jaoks jne. Keegi teab peast öelda?
Re: El.mootori mähiste tuvastamine
Postitatud: 02 Mär 2014, 20:52
Postitas dumbuser
Misasi on splinka ?
Re: El.mootori mähiste tuvastamine
Postitatud: 02 Mär 2014, 22:55
Postitas Külaline
miks sul on vaja mootorile 690 volti peale uhada, et kolmnurka ühendada tahad?
3 mähist annab 3000 pööret, 6 on 1500.
Re: El.mootori mähiste tuvastamine
Postitatud: 03 Mär 2014, 08:12
Postitas spolka
Splinka on selline plekist silt mootori küljes.
Re: El.mootori mähiste tuvastamine
Postitatud: 03 Mär 2014, 10:14
Postitas Kalvis
Võimalusi on mitmeid.
Kõigepealt ühenda mähised tähte ja anna pinge peale (230 V). Kui mootor töötab "lahjalt", st ei suuda 5 kW momenti välja anda siis on tõenäoliselt mähised kolmnurgas ehk 400 V. See on selline etapi viisil ohutum lähenemine. Kui kolmnurgas töötades tundub mootor ikka kuumaks minevat või liiga äkiline siis on vale pinge ja mähised on ikka tähes.
Kui on vaid üks pooluspaar, siis on 3000 p/min, 2 pooluspaari - 1500 p/min siis 1000 p/min jne.
Re: El.mootori mähiste tuvastamine
Postitatud: 03 Mär 2014, 16:48
Postitas Rostfrei
spolka kirjutas:Splinka on selline plekist silt mootori küljes.
Pirka

Re: El.mootori mähiste tuvastamine
Postitatud: 03 Mär 2014, 20:25
Postitas dumbuser
Birka oli vanasti võõrkeeles, maakeeli on etikett. Aga ilmselt on nagu autode generaatoril pinge stabilisaatoriga. Kutsikas, konn, tablett, süsi jne. Et see pedro, kes asja näeb ja mitte kottigi ei jaga või siis teeb oma arust nalja ja ütleb esimese sõna mis meelde tuleb, et selle järgi siis ülejäänud seda nimetavadki. Ja nii need napakad nimed tekivadki. Tõsi küll, antud juhul pole sellest mootori tuvastamisel küll mingit tolku.
Re: El.mootori mähiste tuvastamine
Postitatud: 03 Mär 2014, 20:59
Postitas Küülaline
dumbuser kirjutas:maakeeli on etikett
Oleneb, mis maa keeli, eesti maakeeli on etikett nimesilt või lipik.
Re: El.mootori mähiste tuvastamine
Postitatud: 03 Mär 2014, 21:20
Postitas Külaline
pigem siis lipik, sest schild on saksa sõna.

Re: El.mootori mähiste tuvastamine
Postitatud: 03 Mär 2014, 21:51
Postitas martiini911
Kalvis kirjutas:Võimalusi on mitmeid.
Kõigepealt ühenda mähised tähte ja anna pinge peale (230 V). Kui mootor töötab "lahjalt", st ei suuda 5 kW momenti välja anda siis on tõenäoliselt mähised kolmnurgas ehk 400 V. See on selline etapi viisil ohutum lähenemine. Kui kolmnurgas töötades tundub mootor ikka kuumaks minevat või liiga äkiline siis on vale pinge ja mähised on ikka tähes.
Kui on vaid üks pooluspaar, siis on 3000 p/min, 2 pooluspaari - 1500 p/min siis 1000 p/min jne.
Jah täpselt selles asi ongi, et tähte ühendatuna jääb lahjaks mootor, kolmnurgas oleks äkilisem.
Tuleb ilmselt siis katsetada lihtsalt, ühendan kolmnurka ja kui kuumaks hakkab minema, siis ilmselt tuleb tähte tagasi panna.
Sellega pooluspaaridega olen kursis nüüd, aga saan lugeda ainult uurdeid mida mähised läbivad. Kas kahe pooluspaari jaoks oli vaja 12 uuret ümberringi? Või kuidas uurete järgi teada sai mitu pooluspaari antud mootoril on?
Re: El.mootori mähiste tuvastamine
Postitatud: 03 Mär 2014, 23:17
Postitas madis64
Külaline kirjutas:pigem siis lipik, sest schild on saksa sõna.

Ehh, elektrimehed, guugeldage vahelduseks "sildiandmed" ja leiate kuhjaga erialaseid linke. Sildiandmed aga paiknevad reeglina siltidel

Re: El.mootori mähiste tuvastamine
Postitatud: 04 Mär 2014, 09:34
Postitas Küülaline
madis64 kirjutas:Sildiandmed aga paiknevad reeglina siltidel
Sa, madis64, oled muidu terane poiss, aga seekord ei tabanud birka-schildi-lipiku kõrgemat pilotaaži-vigurlendu ära.
Re: El.mootori mähiste tuvastamine
Postitatud: 04 Mär 2014, 10:30
Postitas Kalvis
Pooluspaaride arvu saad mootori pöörlemiskiirusest teada.
Re: El.mootori mähiste tuvastamine
Postitatud: 04 Mär 2014, 11:57
Postitas Olaf
Pooluspaaride arvu saad teada, kui võtad otsakilbi maha või irvakile ja vaatad tähelepanelikult mähiseid. Kui on selliseid ühesuguseid mähiste punte (lähevad uuretesse) kaks, siis on pooluspaaride arv üks ja on kõige kiirem, s.o. siis sünkr. kiirusega 3000 p/min, kaks pooluspaari (neli punti) siis vastavalt 1500 p/min, kolm 1000 jne.
Tahhomeetriga saab kõige kiiremini kiiruse kindlaks teha. Elektrikud, kes on tegelenud mootoritega, teevad visuaalselt ja kuulmise järgi kindlaks mootori pöörded, vähemalt siis kas 3000 või madalam.
Võimsuse saad kindlaks teha, kui pöörded on teada kataloogi andmete põhjal. On vaja teada võlli läbimõõtu, võlli tsentri kõrgust alusest ja staatori pikkust. Kui sa need andmed mulle ütled, lisaks veel kas malm või alumiiniumkorpusega, ma ütlen sulle mootori võimsuse.
Re: El.mootori mähiste tuvastamine
Postitatud: 04 Mär 2014, 21:12
Postitas martiini911
Olaf: Ma võtan mingi päev lahti otsakaane kui aega saan ja vaatan järgi. Iseasi kas mähist silmitsedes aru saab mitu punti on.
http://www.tthk.ee/MEH/Taiturid_5.html
Nende andmete järgi on nii, et 2 poolust = 1 pooluspaar= 3000 rpm. 4 poolust = 2 pooluspaari = 1500 rpm jne.
Proovin võimsuse hindamiseks vajalikke andmeid ka mõõta siis.
Re: El.mootori mähiste tuvastamine
Postitatud: 05 Mär 2014, 07:14
Postitas Olaf
Täpsustuseks, jah muidugi on pooluspaaril 2 poolust, seega õige on : sünkr. kiirusel 3000 p/min on 1 pooluspaar, 1500 p/min 2 pooluspaari jne.
Re: El.mootori mähiste tuvastamine
Postitatud: 19 Mär 2014, 17:23
Postitas martiini911
Alles nüüd tekkis selline hetk, et oli aega ja see el.mootor jäi silma, niiet võtsin lahti ja uurisin natuke. Kahjuks ei suutnud küll neid pooluspaaride arvu kindlaks teha, lugesin üle uurded ja sain 36 tk. Võll 38mm. rootori staatori pikkused mõlemad kuskil 140mm. Samuti on lakk natuke vist sulanud ka, ilmselt kuuma saanud, sama ma tean, et kunagi mähkija parandas seda mootorit, vb pani ise miskit kleepuvat lakki vms peale veel. Sellel mootoril on jahutuse tiivik plastmassist ja ka tiiviku kate plastikust.
Aga tegin pilte, ehk Olaf sa oskad öelda mitu pooluspaari on? Ja ennustada võimsust?
http://fotoalbum.ee/photos/quattro28/sets/1407899
Re: El.mootori mähiste tuvastamine
Postitatud: 19 Mär 2014, 22:12
Postitas Olaf
See paistab uuema tüübi mootor olevat, kergem ja alumiiniumkorpusega, arvatavasti АИР, 4 A ...
Võimsuse hindamiseks ja tüübi kindlaks tegemiseks on vaja teada :
1.Võlli tsentri kõrgus jalgade tasapinnast, mm
2.Võlli läbimõõt kiilu kohalt, mm
3.Mootori üldine kõrgus (jalgade tasapinnast kuni klemmkarbi ülemise ääreni), mm
4.Mootori üldine laius (koos jahutusradikatega), mm
5.Mootori pikkus (võlli otsast ventilaatori kaitseni) , mm
6. Paha ei teeks ka mootori kaal ( näiteks abiks inimese keha kaal ) 100 g täpsusega
Pildi järgi on näha, et mähised tulevad uurdest välja, aga kuhu edasi lähevad, ei näe...
Re: El.mootori mähiste tuvastamine
Postitatud: 20 Mär 2014, 02:15
Postitas unetu
No aga arutame seda asja.36 uuret jaguneb 3 faasi vahel.Ühele faasile jääb 12.Mulle paistab et faasi mähis on jaotatud 3 paralleelharuks/tumedamate pappide vahel/.
Siis jääb 4.Tuleb-läheb-tuleb-läheb.Tuleb-läheb on üks poolus ja tuleb-läheb teine.Seega peaks olema üks pooluspaar = 3000 pööret.
See on remonditud mootor, mähkija on välja toonud kolm otsa.Seega langeb ära
mõtisklus teemal täht/kolmnurk.Pingesüsteemi ka igapäevaelus vast väga valida pole.
Lööme otsingusse näiteks электродвигатели серии 4а каталог.
Sealt näiteks
http://electronpo.ru/electrodvigateli-4a-4am
Oleks nagu 4A 132M2.
Võll 38 mm klapib.
Esimesel pildil rootoril kiri 132.Samal võllikõrgusel/mootori jämedusel/ on võimalikud mitu pikkust: S, M, L. Ilmselt siis nagu kanamunadel või päevasärkidel: väike, keskmine, suur.Sellest sõltub võimsus.See täht ilusti margis sees.
Sama võllikõrguse/gabariidi korral on kõige peenem rootor 3000 pöördel, 1500 on jämedam, 1000 veel jämedam.Silma järgi võiks küll 3000 olla.
Võlli otsa pikendus pandud töömasina jaoks.Mootori võll lõpeb selle jämeda junni sees.
Sellisel mootoril vabrikust kahelt poolt kinnised laagrid.Tabeli järgi laagri number aga sõltub tootjast.
Re: El.mootori mähiste tuvastamine
Postitatud: 20 Mär 2014, 09:25
Postitas Olaf
Kõik nagu klapiks , ainult... sel puhul oleks mootori kaal 93 kg minu andmete põhjal kahe pooluse puhul ja võimsus aga 11 kW. Seda annab ka tugeval mehel tõsta. Kas see alumiiniumkorpusega mootor kaalub nii palju.
Mõned andmed: 4A132M 2,4,6 pooluse puhul võimsused vastavalt 11 kW, 7,5 kW, 5,5 kW, kaal 93 kg
4A132S 4,6 pooluse puhul võimsused vastavalt 7,5 kW, 5,5 kW ja kaal 77 kg
Mul on Спавочннк по электнческим машннам 1987
selles on peensusteni toodud kõikvõimalikud mõõdud eri tüüpidel eri kiiruste ja võimsuste korral. Nad siiski erinevad. Võib-olla võtab teemaalgataja siiski vaevaks mõõta mõned toodud pikkused ( näiteks võlli kõrgus kõigepealt ???) mõõta ja kui vaja ka kaaluda. Võlli läbimõõdu 38 mm puhul on kiirus väiksem kui 3000 p/min.
Ma ei viitsi neis vene lehtedes sobrada, skannimise võimalus praegu puudub.
Re: El.mootori mähiste tuvastamine
Postitatud: 20 Mär 2014, 09:58
Postitas A.S.
Mähiste väljaviike vaadates (mähiste vahe 3 uuret) tekib pähe imelik mõte, et on siiski 1500p/min.
Re: El.mootori mähiste tuvastamine
Postitatud: 20 Mär 2014, 19:47
Postitas martiini911
Mootor on jah alumiiniumkorpusega ja ei kaalu 93 kg
Küsitud mõõdud:
1.Võlli tsentri kõrgus jalgade tasapinnast, 130 mm
2.Võlli läbimõõt kiilu kohalt, 37 mm ( ja kiilu soone seest mõõtes 33 mm). Võll ise 38 mm.
3.Mootori üldine kõrgus (jalgade tasapinnast kuni klemmkarbi ülemise ääreni), 335 mm
4.Mootori üldine laius (koos jahutusradikatega), 270 mm
5.Mootori pikkus (võlli otsast ventilaatori kaitseni) , 420 mm
6. Paha ei teeks ka mootori kaal 42,5 kg.
Ehk on nendest abi võimsuse ja kiiruse tuvastamisel.
Täht/kolmnurga teema on endiselt aktuaalne kuna teised mähiste otsad on karbis näha (isoleeritud kokku tähte), ma usun kui klemmi karp maha võtta, siis ehk saab otsasid pikendada. Aga seda kas kolmnurka ühendada tohib saab teada vist mähise traadi jämedusest mitte muudest mõõtudest? Või annab vb kataloog ka sellele küsimusele vastuse.
Re: El.mootori mähiste tuvastamine
Postitatud: 20 Mär 2014, 20:48
Postitas A.S.
Kas siis tõesti on reaalne võimalus, et mootor töötas senimaani (enne sinu kätte sattumist) 3x690V pealt? Ja sina üritad mähised nüüd 3x400V peale tagasi ühendada? Oled ikka päris kindel? Ma millegipärast veidikene kahtlen selles, 3x690V pinge pole väga levinud.
Ja kui see mootor sul reaalselt töötab, siis on võimalik ju pöörded ära mõõta, üsna suure tõenäosusega saad veidi alla 1500p/min.
Ning kuidagi kahtlaselt lühike ja kerge tundub mootor selle võlli kõrguse kohta, vähemalt 4A seeria jaoks. Kui see nüüd just tõesti pole mingi 400/690V asjandus.
Re: El.mootori mähiste tuvastamine
Postitatud: 21 Mär 2014, 08:21
Postitas Olaf
Kirjeldatud mootor ei vasta kataloogi andmetele. pakun et see ümbermähitud mootor on lääne või muu päritolu. Võlli kõrgus aluspinnast 130 (132) määrab otseselt ära mootori võimsuse, vene standardite järgi ( 4A seerial) tuleks siis 11 kW sünkr. kiiruse 3000 korral ja 7,5 kW 1500 ja 1000 puhul. Kaal on jah tal kahtlaselt väike.
Ka uuema ja kergema mootori seeria АИР andmed ei sobinud.
Kui see mootor ikka käima läheb, siis pakun, et see on madalapöördeline ja võimsus u. 5,5 kW. Ümbermähitud võib see olla ka teise kiiruse peale, kui originaalis oli. Nagu öeldud, saab tahhomeetriga kiiruse kindlaks teha.
Miks seda mähiste kolmnurka ühendamist vaja on? Kui mootor on mõeldud töötamiseks tähes, siis langeb mähisele faasipinge 230V, (liinipinge 3x400 V puhul), kolmnurka ühendatult langeks aga juba 400 V ja mootor põleks lihtsalt läbi.
Püüdsin kataloogiandmetest teha ka pildi, jäi üsna udune.
Re: El.mootori mähiste tuvastamine
Postitatud: 21 Mär 2014, 10:25
Postitas A.S.
Kui nüüd vaid kaalu järgi ennustada, siis võib teoreetiliselt isegi 4kW olla.