1. leht 1-st
Masinaruumi valgustus
Postitatud: 15 Dets 2013, 16:32
Postitas martiini911
Küsiks siinsete arvamust.
Nimelt tahaks valgustuse paigaldada masinate angaari. Angaar on 12x24m ja seina kõrgus 5,7m. Sellel kõrgusel siis sarikate alumised horisontaalprussid mille külge paigaldaks kaabelduse ja valgustid.
Küsimus on, millised lambid sobivad sellise ruumi kohta, kipun arvama, et luminofoortorud jäävad lahjaks (muidu madalama laega garaazis on need väga head). Ja kui tihedalt peaks lampe panema? Kindlasti teeks eraldi lülitatavad ahelad, et kõike korraga põlema ei pea panema kui ühes nurgas vaja tegutseda ainult.
Ei tahaks miskeid suuri, kalleid ja energiatsöövaid prozektoreid ka osta. Vanasti olid suure pirniga luminofoorlambid töökodades, kas midagi taolist ?
Re: Masinaruumi valgustus
Postitatud: 15 Dets 2013, 18:26
Postitas Küülaline
Oleneb kui valge seal peab olema, kui 300lx, siis midagi sellist, nende valgustitega
http://glamox.com/ee/products/nogroup/items/gir031897:
Re: Masinaruumi valgustus
Postitatud: 15 Dets 2013, 20:37
Postitas Volts
Tahtsin ka sellideid pakkuda. Ühel objektil pandi sarnased, olid 7m kõrgusel, u 4m vahedega. "Küülaline" lingil olid max 58w lubatud, kuid minu objektil olid 2X80w torudega. Tõin sealt 1 koju ka (oli mõlkis, praagiti välja), mu oma garaazis põleb, no on ikka uskumatult valge.
Re: Masinaruumi valgustus
Postitatud: 15 Dets 2013, 23:05
Postitas martiini911
Saan ma õigesti aru?
See on põhimõtteliselt luminofoorlamp millele lisatud reflektor?
Re: Masinaruumi valgustus
Postitatud: 16 Dets 2013, 01:03
Postitas dumbuser
Re: Masinaruumi valgustus
Postitatud: 16 Dets 2013, 02:05
Postitas Pwrldz
Kui angaar just köetav ei ole (lampide juures min 22-25C) siis ei soovita luminofoortorusid panna - need kaotavad madalama temperatuuri juures väga palju oma valgusviljakusest. Maksad lihtsalt tühja ja istud ikka pimedas.
LED-valgustid toimivad hästi laiema temperatuurivahemiku juures ja on vajadusel ka paremini reguleeritavad. Viimati toodud lingilt siiski osta soovitada ei saa - mujal pakutakse sama raha eest 2-3 korda rohkem kaupa (otsi ise ka teisi müüjaid või PS).
Parimat!
Re: Masinaruumi valgustus
Postitatud: 16 Dets 2013, 08:50
Postitas Kivitorris
Kui köetav ruum, siis luminofoorlampidega valgustid. Mitteköetavasse ruumi metalhaliid lampidega valgustid. Kui raha ei pea lugema, siis sobivad leedlampidega valgustid mõlema variandi puhul.
Variantide võrdluseks tuleks teha valgusarvutus.
Re: Masinaruumi valgustus
Postitatud: 16 Dets 2013, 09:28
Postitas Küülaline
martiini911 kirjutas:Saan ma õigesti aru ... luminofoorlamp millele lisatud reflektor?
Saad peaaegu õigesti aru, kui luminofoorlambile lisada reflektor, korpus, soklid, süüteseade, siis nimetatakse seda luminofoorvalgustiks.
Re: Masinaruumi valgustus
Postitatud: 16 Dets 2013, 10:52
Postitas martiini911
to Pwrldz: Ei taha uskuda, et külmas luminofoor valgust kaotab kuna nagu varem mainisinon mul madalamas garaazis luminofoorlambid mis ka külma ilmaga põlevad väga heledalt. Pealegi natuke aega põledes nad ju soojenevad töötemperatuurile kenasti.
LED lampe ma ei usalda veel. Ei taha uskuda, et need läbi ei põle vahel. Mis siis saab, vahetan LED ära? Pigem vist tuleb terve kallis lamp uus osta?
to Kivitorris: Kes meist raha ei pea lugema. Aga äkki selgitad mis on metalhaliid lambid? Või lingid näite.
to Küülaline: Muide mul on kasutusel ja olen palju mujalgi näinud luminofoorvalgusteid ilma reflektorita

Re: Masinaruumi valgustus
Postitatud: 16 Dets 2013, 11:14
Postitas Küülaline
martiini911 kirjutas:mul on kasutusel ja olen palju mujalgi näinud luminofoorvalgusteid ilma reflektorita
Ilma reflektorita 2x58W valgusteid kulub sul selle ruumi valgustamiseks 24 tk, aga reflektoriga valgusteid 18 tk.
Ja et kõik asjast ühtmoodi aru saaksid:
lamp = valgusallikas (hõõglamp, luminofoortoru, leedlamp jm.)
valgusti = valgusallikas + korpus
Re: Masinaruumi valgustus
Postitatud: 16 Dets 2013, 12:34
Postitas Kivitorris
Re: Masinaruumi valgustus
Postitatud: 16 Dets 2013, 12:52
Postitas Küülaline
MH-lampide viga siseruumides, et ei saa operatiivselt lülitada, tahavad pikka soojenemist. Kui hommikul sisse ja õhtul välja, siis küll.
Re: Masinaruumi valgustus
Postitatud: 16 Dets 2013, 17:03
Postitas simpson
Kasutades Aura torusid, pole miinuskraadid probleemiks, torude hind aga küll! Neil lampidel on kahekordne klaas.
Re: Masinaruumi valgustus
Postitatud: 17 Dets 2013, 03:11
Postitas Pwrldz
martiini911 kirjutas:to Pwrldz: Ei taha uskuda, et külmas luminofoor valgust kaotab kuna nagu varem mainisinon mul madalamas garaazis luminofoorlambid mis ka külma ilmaga põlevad väga heledalt. Pealegi natuke aega põledes nad ju soojenevad töötemperatuurile kenasti.
LED lampe ma ei usalda veel. Ei taha uskuda, et need läbi ei põle vahel. Mis siis saab, vahetan LED ära? Pigem vist tuleb terve kallis lamp uus osta?
Silmaga valgustugevust hinnata on tänamatu töö. Adekvaatsema tulemuse annavad siiski mõõteriistad (samaliigiliste valgustite eri keskkondades töötamise võrdlemiseks sobib ka odavama otsa luksmeeter). Silm kipub räiguse ja kontrasti tõttu heledust ülehindama (lamp tundub süüdates või sisse vaadates väga hele). Samas kohaneb silm ruumi ebapiisava valgustatusega ja pealtnäha normaalse, kuid tegelikult puuduliku valgustatuse kahjustused avalduvad alles pika aja jooksul. Valgustusnormid töökohtadel ei ole nalja pärast välja töötatud.
Luminofoortorus tagab elektrijuhtivuse ja valguse tootmise elavhõbedaaur, mille optimaalse rõhu tagab temperatuur 35-45 kraadi toru pinnal. Madalamate temperatuuride juures auru rõhk langeb ja lisaks elavhõbe kondenseerub välja, mille tagajärjel valgustugevus väheneb järsult kuni gaaslahenduse katkemiseni. Kui valgusti ei suuda torule optimaalseid temperatuuritingimusi tagada, jääb ka osa valgust lihtsalt tootmata.
LED elemendi läbipõlemine võib toimuda vaid räige praagi korral või selle lubatust oluliselt suurema vooluga toitmisel. Kvaliteetne valgusdiood ei põle läbi ka 100 000 töötunni järel - siis on ta lihtsalt kaotanud 20-30% oma algsest valgusjõust. Leedvalgustite puhul on olnud nõrgaks kohaks juhtelektroonika, mille komponendid on madala kvaliteediga või halvasti kaitstud ilmastiku ja ülekuumenemise eest. Korralik valgusti võib olla kallis, kuid annab aastateks muretu kasutuselamuse.
Valikuid on muidugi veel:
Naatriumlambid - odav osta, odav kasutada, kuid valgus nigel ja juhitamatu.
Halogeen - odav osta, kallis kasutada, kuid valgus kvaliteetne, piirangutega juhitav
Metallhaliid (halogeniid) - keskmine hinnaklass, kvaliteetne valgus, juhitamatu
Hõõglamp - odav osta, kallis kasutada, kvaliteetne valgus, juhitav
LED - kallis osta, odav kasutada, kvaliteetne valgus, väga hästi juhitav
Viimaste hulgas on paraku palju väga madala kvaliteediga tooteid, mis mitmete kasutajate esimesi kogemusi varjutavad. Siin aitab vaid ulatuslik eeltöö või hea õnn asjatundliku abimehe leidmisel.
Parimat!
Re: Masinaruumi valgustus
Postitatud: 06 Jaan 2014, 22:44
Postitas martiini911
Sai siis tähetornist ühest angaarist toodud kasutatud luminofoorvalgustid, GLAMOX-i omad ja 3x58W ja reflektoriga. Paigaldan 10tk selle ruumi kohta, usun, et sellest piisab kuna seal olid samad lambid suures angaaris ja tundus et hõredamalt paigaldatud. Loomulikult ei aja ma taga valgust mis peab olema kuskil tootmishoones kus inimesed päevläbi töötavad, mul on vaja lihtsalt masinaruumi valgust, kui rekat või traktoreid käivitama lähen, siis pead ära ei lööks või sisse ei jookseks kuskile.
Mõtlesin osta sisse OSRAMI 58W/840 torud, ei tea kas see 840 on normaalse valguse värviga? Mida suurem nr seda heledam valgus?
Re: Masinaruumi valgustus
Postitatud: 06 Jaan 2014, 23:19
Postitas Külaline
kas need kasutatud valgustid on drosseliga või elektroonilise süütega? kui on vanad, siis ilmselt drosseliga. sel juhul kasuta kolme toruga valgustil iga toru jaoks eraldi faasi. saad kvaliteetsema valguse. häirivat virvendust on vähem.
840 peaks olema Ra ehk värviedastus. Ra100 on päikesevalgus ehk eriti head värvid. 840 on sulle garaaži väga ok.
kui otsid valguse temperatuuri, siis seal peaks olema K (kelvin) tähis numbri juures. mida väiksem number, seda soojem valgus. töökohas peaks olema külmem ehk "valgem" valgus. seega K tähisega number peaks olema 3300+
Re: Masinaruumi valgustus
Postitatud: 12 Jaan 2014, 16:09
Postitas martiini911
Selge.
Valgustid on elektroonilise süütega ja paljudel originaal blokid välja vahetatud Osrami plokkide vastu.
Re: Masinaruumi valgustus
Postitatud: 12 Jaan 2014, 19:46
Postitas dumbuser
Mis erinevus on blokil ja plokil ?