Nimesid ja häid tegijaid pakkuda ei oska, aga ehk abi järgnevast ülevaatest (osaliselt inspireeritud torufoorumist:
http://torufoorum.net/viewthread.php?tid=10559). Arvestades, et te maja kütmist ühiselt teete, siis küllap on madalad kulud teie jaoks olulised ja pole ju võimatu, et keegi ka värvitöödega tuttav on. Kui mitte, siis saab vast mingi aimduse sellest, mida töömehed varsti tegema hakkavad.
Metallukse kaitsmine rooste eest on täpselt sama nagu vana auto värvitööd.
Kõigepealt oleks hea selgeks teha, miks uks roostetama hakkas.
Uks võis hõõruda alt vastu lävepakku, see kulutas värvi maha, õhuhapnikul oli nüüd vaba ligipääs ja roostetamine algas ning levis edasi. Sellisel juhul tuleb ukse asendit korrigeerida.
Võib-olla vedas keegi kruvikeerajaga või harjaservaga värvi sisse vaod. Viimasel juhul on tegemist väga nõrga värviga või kanti see väga halvasti peale.
Kui uksed on aga vanad ja mingeid otseseid värvikihi kahjustusi pole olnud, siis difundeerub kuigi palju õhuhapnikku läbi värvikihi; oksüdeerudes metall paisub ja lõpuks praguneb värvikiht, õhuhapniku ligipääs paraneb, varsti lükkab rooste juba terve tüki värvi maha ja korrodeerumine kiireneb veelgi. Sel juhul ei vastanud värv päris kasutuskohale või soovitud kasutuseale.
1) Kõigepealt tuleb eemaldada kogu rooste (nt lamellketas või terashari relaka või trelli otsas) kuni roostetanud kohtadest haljas metall vastu särab,
2) kui roostetäpid on sügaval, töödelda neid kohti mõne fosforhapet sisaldava vahendiga, nt roostesurm või roostemuundur,
3) seejärel matistada vana värv nakke parandamiseks.
4) Puhastada metall tolmust bensiinilapiga (või veel parem mingi spetsiaalne puhastusvahend, mis sisaldab pisut fosforhapet).
5) Peale kanda kruntvärv.
6) Kui pind sai rooste eemaldamisega väga ebatasane ja see pole vastuvõetav, võib seda pahteldada ja lihvida.
7) Lõpuks värvida 1 - 3 korda.
Mida silmas pidada?
Kindlasti tasub läbi lugeda ja järgida värvide jm vahendite tootja juhendit.
Korralikult tuleb puhastada ja värvida ka ukse alumine serv. Kui sealt rooste puhastamata jääb, on tulemus lühiajaline, rooste hakkab sealt levima, paari aasta pärast on olukord sama. Vahel tehakse ebamugavad kohad hooletumalt lihtsalt selle pärast, et see on ebamugav ja see tuleb alles poole aasta pärast välja.
Kui uks on roostes ainult alt, võib värvida ukse ka ainult nt 30 cm kõrguse jooneni, sinna on hea tõmmata maalriteip et saada puhas joon. Pluss on see, et nii keegi akna serva ja lingi juurde pintsliga ei lähe, lihvimist on vähem ning ka värvi kulub vähem.
Kui rooste on sügavale läinud ja ka uksel seestpool ning ukse põhi on aukudeta, võib ukse sisse valada õli, see takistab korrosiooni seest poolt.
Kui ukseäär katta lihtsalt needitud plekiga, kiireneb roostetamine pleki all, kuna pleki all on kuivamine väga aeglane, suure osa ajast on seal märg, see kiirendab roostetamist.
Eksperimenteerija võib krundi alla proovida ka galvaniseerimist, nt ZINGA-katet.
http://www.zinga.ee/lang/ee/products/
Miks värvida just pintsliga?
Värvipüstoli kasutamisel kipub värv lenduma ja sattuma valesse kohta. Värvilaigud seinal, esimese korruse akendel, välistrepil jm kohtades ei ole ilusad. Püstolvärvimise jaoks tuleks pigem hea uksed eest ära võtta või peaks värvima tõesti heade kogemustega spetsialist. Ka pintsliga saab õige viskoossusega värvi kasutades sileda pinna.
Mida ise tehes vaja läheb?
Relakas (ketaslõikur) või trell, traatketas selle jaoks, liivapaber, maalriteip, pintsel, vedeldi (lahusti), kruntvärv, värv, pahtel (siis ka pahtlilabidad), ajalehti värvimise ajaks alla, mingidki kogemused.
Värvideks võib soovitada näiteks Vivacolori Korrostop krunti (
http://www.vivacolor.ee/dwnl.php?op=cat&id=112) ja poolmatti Universali (
http://www.vivacolor.ee/?op=body&id=134). Või kui täiesti matt meeldib, siis võib sama krunti teise kihi veel panna. Mida rohkem värvikihte, seda tugevam kaitse, aga üle kolme pole vast mõtet.
Ka kõige algelisema töö puhul ei tule seda enne aastat üle värvida, hea õnnestumise korral ja kui olukord ei ole veel hull, võib see kesta kauem kui originaalvärv.