1. leht 1-st

Täht-kolmnurk käiviti

Postitatud: 08 Nov 2010, 20:06
Postitas jaan717
Oleks vaja täht-kolmnurk käivitusautomaatikat 5.5kw elektrimootorile. Milliseid detaile selleks vaja läheb ja palju see maksta võiks? Täht-kolmnurk lülitusega elektrimootorid on üsna levinud, seega kas ei ole olemas kohe poest saada sellist komplekti? (tegemist on suruõhu kompressoriga)

Re: Täht-kolmnurk käiviti

Postitatud: 08 Nov 2010, 21:28
Postitas siberihunt
seda saab lahendada 3 kontaktoriga mis siis lülitavad mootori kas tähte või kolmnurka.
ei ole hetkel ühtki joonist käepärast ja ei ole mahti praegu ka visandada midagi.
kui keegi muud targemat ei vasta siis millalgi võin teha joonise.

Re: Täht-kolmnurk käiviti

Postitatud: 08 Nov 2010, 22:18
Postitas Külaline
vastuse saab näiteks siit brožüürist

http://www05.abb.com/global/scot/scot20 ... ing_BR.pdf

Re: Täht-kolmnurk käiviti

Postitatud: 08 Nov 2010, 22:27
Postitas Külaline
et siis lk 39 tabeli esimene rida.:

kolm kontaktorit A-9-30-10 - täpsustada mähise pinge
üks termorelee TA 25 DU - täpsustada mootori vool
üks interlock (blokeering) VE-5-1
üks ühenduskomplekt BEY 16V-1 mida ilmselt peab kaua ootama ja seetõttu asenda ise juhtmetega.

skeem lk 42.

Re: Täht-kolmnurk käiviti

Postitatud: 09 Nov 2010, 11:24
Postitas jaan717
Kas ei tuleks odavam, kui kasutada moodulkontaktoreid (mootor 5.5 kw). Vaja oleks ka täht-kolmnurk aegreleed ja mootori kaitset (16 A). Kas keegi oskaks õelda hinnaklassi, millest alates oleks võimalik antud komplekti kokku saada?

Re: Täht-kolmnurk käiviti

Postitatud: 09 Nov 2010, 15:10
Postitas trebla
jaan717 kirjutas:Kas ei tuleks odavam, kui kasutada moodulkontaktoreid (mootor 5.5 kw). Vaja oleks ka täht-kolmnurk aegreleed ja mootori kaitset (16 A). Kas keegi oskaks õelda hinnaklassi, millest alates oleks võimalik antud komplekti kokku saada?
Ei tuleks.
Arvesta, et pead valima mootori kontaktori AC-3 režiimi lülitusvõimsuse järgi, (moodulkontaktoritel on tüübitähises tavaliselt AC-1 režiimi vool.) seega vähemalt ESB 40.
http://docs-europe.origin.electrocompon ... 2fc0e7.pdf
Peale selle on ilmselt vaja täiendavaid abikontakte ja puudub interlock.

Võib-olla saaksid täpselt piiri peale vast minikontaktoriga. Lisakontaktid ja interlocki puudumine on ikka probleemiks.
http://docs-europe.origin.electrocompon ... 2fc0e7.pdf

Kui ruumipuudust pole kasuta ikka päris kontaktorit A9.

vast tuleb alla 1000 krooni kokku. Küsi Elektroskandiast, Esvikast.

Re: Täht-kolmnurk käiviti

Postitatud: 10 Nov 2010, 10:54
Postitas jaan717
Nii tehti pakkumine ja kokku tuli ca 3000 EEK ainult jupid (kilp IP55, 3 kontaktorit koos abikontaktidega, mootorikaitse, täht/kolmnurk aegrelee ja üks luliti, mis tuleb kilbi uksele). Lisanduvad veel juhtmed ja tööraha.
Kuna neid komplekte oleks tarvis neli, siis hinnavahe eelmises postituses välja pakutud hinnaga suht ulmeline. Äkki ikka saaks konkreetse lahenduse sellele probleemile.

Veel leidsin ühe lingi, kus pakutakse analoogseid valmislahendusi (veel ulmelisema hinnaga)

http://ee.rsdelivers.com/product/moelle ... 87511.aspx

Re: Täht-kolmnurk käiviti

Postitatud: 10 Nov 2010, 12:22
Postitas trebla
Sorry - nüüd mina süüdi.
Ma vaatasin lakke, ja arvasin, et 200 kr/tk peaks kontaktorid, interlocki ja termo kätte saama. Aga ega ma ise ostu-müügiga ei tegele.
Tunnistan, et aegrelee hinnast pole mul aimu.
Kilpi ma ei võtnud arvesse sest sellest polnud juttu.

Valmislahendus on ju kindel kontrollitud värk - kohe kasutatav.
Lühikese ajaga on valmislahendust võimeline kohale toimetama vast Viru Elektrikaubandus.
Esvika müüb sedasama Möllerit.NB! sellest valmislahendusest on puudu termorelee, mis tuleb eraldi tellida.
Aga sellise hinna juures tasuks äkki vaadata juba sujuvkäiviti poole?
http://www.slo.ee/est/tooted/index.php? ... ey=3801522

Re: Täht-kolmnurk käiviti

Postitatud: 10 Nov 2010, 12:41
Postitas Küülaline
Miks seda mootorit otse ei või käivitada?

Re: Täht-kolmnurk käiviti

Postitatud: 10 Nov 2010, 15:13
Postitas Kalvis
Ju on küsija piirkonnas siis võrk niivõrd nõrk, et ta notse ei tohi. Muidu kustuvad viimased tuledki. Mul pole endal enam mitte ühtegi tuttavat, kellel kodukandis oleks nii nõrk võrk.
Ise olen ca 5 kW kreisaagi no problemo otse käivitanud ja peale elektrivõrgu nõrkuse pole ühtegi põhjust, miks otse käivitada ei või.

Re: Täht-kolmnurk käiviti

Postitatud: 11 Nov 2010, 01:23
Postitas trebla
Küülaline kirjutas:Miks seda mootorit otse ei või käivitada?
Võib-olla jah võrk nõrk, nagu Kalvis välja pakkus või lihtsalt tootja oma juhendis on nõudnud (sujuvam käivitus vähendab mehhanilist lööki töömasinale).
Enamikel juhtudel aga - suure inertsmomendiga töömasina (näit. raske ventilaator) käimavedamine võtab nii kaua aega, et otsekäivituse suured voolud jõuavad mootori enne läbi küpsetada. Täht-kolmnurk käivituse puhul läheb küll veel rohkem aega aga tähtlülituses oleku ajal on voolud väiksemad.

Mõned aastad tagasi Rootsis kuulsin, et seal on teatud võimsusest alates keelatud mootoreid otse võrgust käivitada. Et teiste tarbijate pinge kvaliteeti mitte rikkuda. Aga mis see võimsuspiir oli - 1,5 2,5 5 kW..? vaat ei mäleta. Nõutavat vähemalt täht-kolmnurk käivitit, sujuvkäivitit või sagedusmuundurit.

Suure käivitusmomendiga töömasina käimavedamine täht-kolmnurk- (või ka sujuv-) käivitiga ei pruugi aga vahel üldse võimalik olla, sest pinge langemisel siiski ka käivitusmoment mõnevõrra langeb ja töömasin ei liigu tähes üldse paigalt. Sagedusmuundurit aga ei raatsita alati osta. Sel juhul kasutatud JOKK lahendust - pandi täht-kolmnurk käiviti kuid tähesoleku aeg keerati nulli(lähedale). Seega sisuliselt tegelikult toimus otsekäivitus aga juriidiliselt kuskilt kinni hakata ei saanud.

Re: Täht-kolmnurk käiviti

Postitatud: 11 Nov 2010, 10:09
Postitas jaan717
Tootja poolt on ette nähtud täht-kolmnurk käivitus. Kui mootor käivitub tähes, siis samal ajal on avatud ka kompressori õhuklapp kust pumbatav õhk uuest välja lastakse(st kompressoril on lihtsam ringi käia, kuna vastusurvet ei ole). Kui põõrded on üleval, lülitub mootor kolmnurka ja sama lülitusega sulgub ka väljalaske õhuklapp ja kompressor hakkab õhku paaki pumpama. Minugi poolest võiks mootor kohe kolmnurgas tööle hakata kuid käivituse ajal on vaja süsteemist vasturõhk korraks maha saada, st et aegreleega reguleerituna peaks õhuklapp korraks ikka avatud olema. Iseasi palju nüüd juppe vähemaks jääb sellise lülituse komplekteerimisel?

Re: Täht-kolmnurk käiviti

Postitatud: 11 Nov 2010, 14:14
Postitas sakurock
Tere jaan717....saatsin sulle PS-i.

Re: Täht-kolmnurk käiviti

Postitatud: 12 Nov 2010, 10:32
Postitas trebla
jaan717 kirjutas: ..... Kui mootor käivitub tähes, siis samal ajal on avatud ka kompressori õhuklapp kust pumbatav õhk uuest välja lastakse........... Minugi poolest võiks mootor kohe kolmnurgas tööle hakata kuid käivituse ajal on vaja süsteemist vasturõhk korraks maha saada, st et aegreleega reguleerituna peaks õhuklapp korraks ikka avatud olema. Iseasi palju nüüd juppe vähemaks jääb sellise lülituse komplekteerimisel?
Siis oleks sul vaja ainult ühte aegreleed klapi juhtimiseks. See võib olla ka kontaktori külge käiv pneumorelee.

Muud mootori kaitsmise ja juhtimise vidinad on vastavalt vajadusele ja sõltuvad sellest, kui ära automatiseeritud su kompressori käivitus peab olema.

Lõpuks võib ka klappi käsitsi avada ja sulgeda, kui eesmärk on raha kokku hoida.

Aga mis lahenduse siis valisid?