128. leht 209-st

Re: Planeedi Maa päästmine

Postitatud: 05 Jaan 2024, 20:28
Postitas kaimagk
........miks mitte raisata oma elust pool tundi päevas(mõned päevad aastas) et kindlustada oma tööle minek. ma küsiks parem kui palju sina U oma elu oled siia foorumisse raisanud, kogu aeg teised ja teised saa vaata peeglisse ja siis proovi uuesti kirjutada ajaraiskamisest............

Re: Planeedi Maa päästmine

Postitatud: 05 Jaan 2024, 21:03
Postitas Urmas
RaJy kirjutas: 05 Jaan 2024, 20:21 Ega artikkel ei olnudki ju mingist maa päästmisest või muidu rohepöörasusest, vaid teema oli selles, et üleüldse tööle jõuda.
Seda ma räägingi, et ERR-s kord noomitakse, et ei päästeta planeeti Maa piisava usinusega ja nüüd selline artikkel. Psühhiaatrias nimetatakse seda vist isiksuse lõhenemiseks ja hullemas variandis on selle nimetus vist skisofreenia. ;)
kaimagk kirjutas: 05 Jaan 2024, 20:28 ........miks mitte raisata oma elust pool tundi päevas(mõned päevad aastas) et kindlustada oma tööle minek. ma küsiks parem kui palju sina U oma elu oled siia foorumisse raisanud, kogu aeg teised ja teised saa vaata peeglisse ja siis proovi uuesti kirjutada ajaraiskamisest............
Ma jäin nüüd mõtlema, et kumb minu tegevustest oleks planeeti Maa säästvam- kas arvuti töös hoidmine või õhtuti tunnike autoga kimamist? Lisaks kimamisele tuleb mul maksta ka kütuse eest+fossiilkütuse heiteprobleemid, siis leian, et VE foorumis mulisemine tekitab väiksema kahju planeedile Maa ja on mulle majanduslikult kasulikum. ;)
Muide, ma ei pea õhtuti autoga mõtetult ringi kimama, sest millegipärast mõlemad mu Daciad+direktori oma on siiani läinud käima iga ilmaga probleemideta sõltumata välistemperatuurist. Miks, ei oska kommenteerida? Oli esimese Daciaga korra või kaks suure külmaga probleem, kuid see oli tingitud kütuse kvaliteedist. Oma esimese Dacia müüsin eelmise aasta lõpus romulale ja kohale sõitsin ise, oli vaja ainult korraks ühte töökorras akut. ;)

Re: Planeedi Maa päästmine

Postitatud: 05 Jaan 2024, 21:28
Postitas ping
rst kirjutas: 05 Jaan 2024, 08:47
ping kirjutas: 04 Jaan 2024, 02:27 ...
Mitmete e-autode kasutusjuhendis on hoiatus: "Auto kasutamine alla -15C välistemperatuuri katkestab garantii".
...
Kas saaksid minu ja teiste harimiseks mõned autotootjad välja tuua, kellel sellised hoiatused on kasutusjuhendis?
Jälgin ajaloolise harimise mõttes erinevate riikide e-autode foorumeid ja sellekohaselt tõstetatud teemas oli pilt auto kasutusjuhendist.
Võibolla kunagi leian ekraanitõmmise sellest üles ja siis võin jagada aga kuna kasutusjuhendeid tavaliselt enamus ise ei loe, siis ei tõuse minu väitest mitte kellegi kasu, sest iga autoomanik peab ise oma masinaga kursis olema.
Vaevalt põhjamaistele autodele oluliselt erinevaid materjale kasutatakse.
:hello:

Re: Planeedi Maa päästmine

Postitatud: 05 Jaan 2024, 21:54
Postitas kunn24
El kärudega on teada probleem, et alla 0 C on aku laadimine suht lubamatu tegevus ja selleks enne laadimist köetakse akut. Automaatselt loomulikult.

Re: Planeedi Maa päästmine

Postitatud: 05 Jaan 2024, 23:45
Postitas elektron
kunn24 kirjutas: 05 Jaan 2024, 21:54 El kärudega on teada probleem, et alla 0 C on aku laadimine suht lubamatu tegevus ja selleks enne laadimist köetakse akut. Automaatselt loomulikult.
On sul sellele väitele dokumentatsiooni ka pakkuda?

Re: Planeedi Maa päästmine

Postitatud: 06 Jaan 2024, 00:03
Postitas kunn24
Isklik kogemus kodus HW akupakiga. Samuti info PV paigaldajatest firmadest. Akud on oma olemuselt samad.

Sissejuhatus: https://www.bonnenbatteries.com/lithium ... ature-use/

Re: Planeedi Maa päästmine

Postitatud: 06 Jaan 2024, 03:01
Postitas new1
Ega ikka ei ole päris samad midagi, leafil -12 näitab aku tempi ja sellega ka laeb, kui alla -15, siis alles hakkab seda järgi soojendama ja tundub, et see ongi täiesti tavapärane antud akutüübi puhul. Olen ka LFP akude andmelehelt mõnel variandil leidnud jutu, kus nullist allpool lubatud laadimist teha, näiteks see https://shop.gwl.eu/LiFePO4-Single-Cell ... Ah-4C.html . Lisaks Na-ion elemendid ka vaikselt tootmises kusagil nagu tundub, nendel seal laadimise alumiseks piiriks -20 kraadi üldse märgitud https://www.alibaba.com/product-detail/ ... 2277ZAHsiq .

Re: Planeedi Maa päästmine

Postitatud: 06 Jaan 2024, 03:27
Postitas new1
ping kirjutas: 05 Jaan 2024, 21:28
rst kirjutas: 05 Jaan 2024, 08:47
ping kirjutas: 04 Jaan 2024, 02:27 ...
Mitmete e-autode kasutusjuhendis on hoiatus: "Auto kasutamine alla -15C välistemperatuuri katkestab garantii".
...
Kas saaksid minu ja teiste harimiseks mõned autotootjad välja tuua, kellel sellised hoiatused on kasutusjuhendis?
Jälgin ajaloolise harimise mõttes erinevate riikide e-autode foorumeid ja sellekohaselt tõstetatud teemas oli pilt auto kasutusjuhendist.
Võibolla kunagi leian ekraanitõmmise sellest üles ja siis võin jagada aga kuna kasutusjuhendeid tavaliselt enamus ise ei loe, siis ei tõuse minu väitest mitte kellegi kasu, sest iga autoomanik peab ise oma masinaga kursis olema.
Vaevalt põhjamaistele autodele oluliselt erinevaid materjale kasutatakse.
:hello:
Sellise "toreda" väite õhku loopimise korral peaks siis justkui peale viimast nädalat kõigil elektrimasinatel garantiid katkenud olema, st ka eelnevate talvede korral, ent reaalsus on see, et kas keegi teab ainsatki reaalset juhtumit, kus kellegil oleks siin selles osas probleeme tekkinud garantiiga? Ma pole ainsastki juhtumist kuulnud, suurem enamus hoiavad oma elektrimasinaid lageda taeva all väljas ja tootjatel peaks ju äärmiselt lihtne olema ilmaoludest tuletada ja logist see välja võtta ning neid garantiilõpetusi hunnikute kaupa praegu laiali saata? Reaalsus on paraku selline, et räige iga probleemi ülevõimendamine ja valeinfo levitamine käib millegipärast antud teema ümber. Kui mõni elektrimasin on juhtunud läbi ajaloo põlema minema, siis meeletu kisa lahti olnud et kõik põlevad ainult igalpool, reaalsus aga selline, et statistiliselt neid põlemisi tavamasinatega kordades vähem. Sama teema selle pakasega käivitusprobleemiga, mõnel on probleeme, mis üldiselt seotud sama jamaga nagu väga suur osa fossiilikaid hetkel jagelevad, et see 12V aku jääb lahjaks külmaga, ent üles keritud jutust jääb selline mulje justkui kõik viimne kui üks seisaks praegu maja ees liikumatult ja probleem on auto energiaallikas kui sellises selle seismise tõttu, kuigi reaalsuses on käivitusjamad samas ahelas nagu igal teisel masinal. See pakasega mitte toimimise väide pädeks siis, kui oleks see elektrika põhiaku nagu suvine diisel, et ei saakski reaalselt kasutada pakasega, ent selles pole seal see teema hetkel, miks mõned elektrimasinad eestimaa pinnal pole liikuma saanud.

Re: Planeedi Maa päästmine

Postitatud: 06 Jaan 2024, 08:58
Postitas ping
new1 kirjutas: 06 Jaan 2024, 03:27 ...
Sellise "toreda" väite õhku loopimise korral peaks siis justkui peale viimast nädalat kõigil elektrimasinatel garantiid katkenud olema, st ka eelnevate talvede korral, ent reaalsus on see, et kas keegi teab ainsatki reaalset juhtumit, kus kellegil oleks siin selles osas probleeme tekkinud garantiiga? ...
Miks kohe paanikat õhutada ja üldistada, kui paljud Eestis müüdud autod on toodud Euroopast?

Nagu see oleks mingi eriline uudis, et autosid toodetakse vastavalt kliimatsoonile, kuhu neid müüakse.
Juba ammu tuuakse Eestisse autosid USA'st, Itaaliast, Hispaaniast ja kui vaadata näiteks Ford originaalosade e-kataloogi, siis sooja regiooni toodetud autodel on palju erinevusi Skandinavia turule toodetud autodega.
Mootori jahutussüsteemis on erinevusi, salongisoojendus radiaator on väiksem, (ratta)laagrid on erinevad, erinevad generaatorid ja starterid jne.

Isegi BMW arktilisse kliimasse toodetud autode kasutusjuhendid erinevad parasvöötmesse toodetud autode kasutusjuhenditest.

Eesti turule müüdud Hondade originaalveermikuosad (amordid, puksid) erinevad Saksas müüdavatest veermikuosadest.

Selge on see, et valdav enamus müüdud e-autodest on ostetud liisinguga ja nende omanikud on arvestanud, et nad saavad praegused autod mahamüüa max jääkväärtusega.
Ehk kõik e-autode praegused omanikud on otseselt materiaalselt huvitatud (kasvõi valede hinnaga), et usk nende autode headusesse ei kaoks.

Näiteks üks suur vale mida praegu igal pool paljundatakse on "e-auto läheb külmaga muretult KÄIMA", kuigi peaks olema teada, et e-auto "lülitub sisse".
Ehk mittetöötava sisepõlemismoorori kohta kasutatava väljendiga püütakse parandada e-auto kuvandit omadussõnaga, mida elektriautol ei esine.

E-auto "käima minekut" võiks tehniliselt võrrelda tavaauto "salongiventilaatori sisselülitamisega", sest mõlema toiminguga aktiveeritakse teatud elektriseadmed ja nende mootorid.
:hello:

Re: Planeedi Maa päästmine

Postitatud: 06 Jaan 2024, 09:24
Postitas new1
Käima minek tähendab seda, et sa saad masinaga reaalselt sõitma hakata, see et sõiduulatus on väiksem, see on teine stoori ja ei ole kuidagi võrdsustatav väitega, justkui masin ei läheks käima vms, diislil on asi konkreetne, kui aparaat käima ei lähe(mootor ei käivitu), siis ei liigu sa sellega sealt mitte kuhugile omal jõul, puhugu sul see salongiventilaator nii tugevasti kui tahab. Elektrimasin võib ka aegajalt niiöelda mitte käivituda, st justkui kõik kellad ja viled puhuvad, aga viskab mingi errori ette ja mingil ajusse sisse programmeeritud kipaka softi tõttu lihtsalt ei luba sul niiöelda käiku sisse panna, seda kipub vanematel leafidel just aegajalt juhtuma, kuna masinal endal tundub mingi disainiviga olema, mis 12V ahela pingestabiilususe või pagan teab mis osas seal eriti kapriisne. Siis ongi see 12V aku laadimise, klemmi mahakruvimise teema, et asi toimima saada, ka niisama lihtsalt iseenesest kaob vahest tunni-paariga mingi väidetav error eest ja saab taas liikuma nagu poleks midagi varem olnud. Endalgi paar korda sellist imelikku janti olnud ja olen uurinud, et paljudel selline trikitamine leafidega ja 10 võti akuklemmi maha kruvimiseks niiöelda põhiline remondikomplekti kuuluv vahend sellel masinal.

Re: Planeedi Maa päästmine

Postitatud: 06 Jaan 2024, 10:47
Postitas elektron
ping kirjutas: 06 Jaan 2024, 08:58
Miks kohe paanikat õhutada ja üldistada, kui paljud Eestis müüdud autod on toodud Euroopast?
Paanikat õhutad ju sina garantiide katkemisega, suutmata tuua siia juurde ühtegi kirjalikult esitatavat tõendusmaterjali. Palun pane siia nüüd mõne Eestis esinduse kaudu müüdava auto garantiitingimused, kus on juttu -15 kraadist ja garantii katkemisest.

Re: Planeedi Maa päästmine

Postitatud: 06 Jaan 2024, 11:31
Postitas Urmas
Sattusin lugema artiklit K.Jõekaldaga ja seal oli ka tema kergemas vormis arvamus planeedi Maa päästmisest ja mulle meeldis üks tema öeldud lõik.
1980. aastal, kui siin oli olümpiamängude purjeregatt, tõi isa koju pepsikoola plastmasstopsid. Vene ajal oli plastmasstops nii haruldane asi, et pesid ta pärast joomist puhtaks ilusti ja panid kappi klaasi taha. Lõpuks ta lihtsalt kulus ära, auk tuli sisse. Nüüd öeldakse, et mul ei tohi üldse enam plastmasstopsi olla. Saad aru? Siis neid ei olnud, nüüd neid ei tohi olla!
Artkkel ise https://www.ohtuleht.ee/elu/1098907/ker ... -vana-pass

Re: Planeedi Maa päästmine

Postitatud: 06 Jaan 2024, 13:22
Postitas pancho villa
krt ei tõuse käsi õhtulehe kliendiks hakkama..

Re: Planeedi Maa päästmine

Postitatud: 06 Jaan 2024, 14:52
Postitas Urmas
pancho villa kirjutas: 06 Jaan 2024, 13:22 krt ei tõuse käsi õhtulehe kliendiks hakkama..
Ah, ühe kuu lugemisõigus on üle poole odavam kui eileõhtuse tipptunni 1 kilovatttunni hind. ;)

Re: Planeedi Maa päästmine

Postitatud: 06 Jaan 2024, 16:22
Postitas kaimagk
Urmas kirjutas: 06 Jaan 2024, 14:52
pancho villa kirjutas: 06 Jaan 2024, 13:22 krt ei tõuse käsi õhtulehe kliendiks hakkama..
Ah, ühe kuu lugemisõigus on üle poole odavam kui eileõhtuse tipptunni 1 kilovatttunni hind. ;)
....loe ikka ridade vahelt......märksõna on õhtuleht.......

Re: Planeedi Maa päästmine

Postitatud: 07 Jaan 2024, 06:57
Postitas Urmas
Järgmine ekspert, kes toob välja võrdluse, mis Euroopa mastaabis näitab meie elektrihindasid väga soodsas valguses. Aga kui panna kõrvale tabel, kui palju mitu kWh oma palga eest jõuavad osta nendesamade riikide kodanikus, siis mitmendal kohal oleks Eesti? Veel imestasin, et Euroopa osa Eestist palju päikselisemates riikides on elekter nii kallis. Seal on päikest palju rohkem, seal on mägede vahel tuulekoridorid jne, aga ikka kallim.
https://majandus.postimees.ee/7933014/s ... olla-voiks

Re: Planeedi Maa päästmine

Postitatud: 07 Jaan 2024, 13:08
Postitas trebla
Urmas kirjutas: 07 Jaan 2024, 06:57 ....Veel imestasin, et Euroopa osa Eestist palju päikselisemates riikides on elekter nii kallis. Seal on päikest palju rohkem, seal on mägede vahel tuulekoridorid jne, aga ikka kallim.
https://majandus.postimees.ee/7933014/s ... olla-voiks
Äkki saab seda seletada mõistetega ettevõtlusvabadus ja bürokraatiatase?

Re: Planeedi Maa päästmine

Postitatud: 07 Jaan 2024, 21:24
Postitas Urmas
Kuna vahepeal läks siin jutt EV-de peale siis roheliste arvutsmetoodikast üks tsitaat paariaasta tagusest artiklist.
Teadlaste arvutuste kohaselt tekitab VW ID.3 oma elutsükli (15 aastat ning 220 000 km) jooksul tegelikult 30 tonni CO2 heitmeid seni arvatud 14 tonni asemel. See aga tähendab, et diislihübriid, mis kasutab 67 protsenti fossiilset kütust ning 33 protsenti biokütust, on isegi väiksema jalajäljega.
Artikkel ise https://majandus.postimees.ee/7279086/t ... ust-suurem

Re: Planeedi Maa päästmine

Postitatud: 09 Jaan 2024, 18:31
Postitas trebla
Sekka ka Hiina akadeemikute uuringuid : :read:
https://www.pv-magazine.com/2024/01/09/ ... g-regions/
Päikesepargid Saharas suurendaks pilvkatet Aafrikas...

Re: Planeedi Maa päästmine

Postitatud: 09 Jaan 2024, 19:39
Postitas Urmas
trebla kirjutas: 09 Jaan 2024, 18:31 https://www.pv-magazine.com/2024/01/09/ ... g-regions/
Päikesepargid Saharas suurendaks pilvkatet Aafrikas...
Mitte ainult. Niipalju kui aru sain, siis mudel näitas, et 50% ulatuses PV paneele Sahhaaras mõjutavad juba nii Kagu-Aasia kui ka Lõuna-Ameerika riike. Tuleb välja, et tasuta energia ei olegi nii probleemide vaba kui esialgu tundub.

Re: Planeedi Maa päästmine

Postitatud: 09 Jaan 2024, 20:09
Postitas kunn24
Kunagi E. Lippmaa väitis, et tuulepargid aeglustavad Maa pöörlemist.

Re: Planeedi Maa päästmine

Postitatud: 09 Jaan 2024, 21:52
Postitas blas
Urmas kirjutas: 06 Jaan 2024, 11:31 Sattusin lugema artiklit K.Jõekaldaga ja seal oli ka tema kergemas vormis arvamus planeedi Maa päästmisest ja mulle meeldis üks tema öeldud lõik.
1980. aastal, kui siin oli olümpiamängude purjeregatt, tõi isa koju pepsikoola plastmasstopsid. Vene ajal oli plastmasstops nii haruldane asi, et pesid ta pärast joomist puhtaks ilusti ja panid kappi klaasi taha. Lõpuks ta lihtsalt kulus ära, auk tuli sisse. Nüüd öeldakse, et mul ei tohi üldse enam plastmasstopsi olla. Saad aru? Siis neid ei olnud, nüüd neid ei tohi olla!
Artkkel ise https://www.ohtuleht.ee/elu/1098907/ker ... -vana-pass
Tahaks näha, mitu plasttopsi tal täna vitriinkapis on ja kaua ta neid kasutuses hoiab. 1980 toodeti maailmas plastmassi ja lükati prügilatesse... https://live.staticflickr.com/65535/516 ... 64e9_b.jpg
Putler ütles ka ühes intervjuus, et tuulikutega on pahad lood, tekitavad vibratsiooni ja vaesed ussikesed ronivad maa seest välja. Mu meelest on kogu see kräunumine sama maiguga. Ludiidid ja hobusemehed tööstusrevolutsiooni alguses. Tsivilisatsiooni arengutaset näitab kulutatud energia hulk ja fossiilide põletamisega ses osas mingit arenguhüpet ei tule. Täitsa isiklik arvamus, mis ei pretendeeri pühale tõele:)

Re: Planeedi Maa päästmine

Postitatud: 10 Jaan 2024, 07:03
Postitas trebla
:read:
https://www.pv-magazine.com/2024/01/09/ ... ric-skoda/
Mäletan, et lapsepõlves sai "Maailm ja mõnda" sarjast loetud reisist läbi Aafrika teisel tsehhi autol - Tatra oli see...

Tollest ajast on meelde jäänud kaks vastuseta jäänud küsimust, mis väikese poisikesena oma elukogemuse baasil tekkisid:
- kuskohalt neegrid bensiini said?
- ja kuidas need tsehhid oma riigist välja lasti maailma ringi kolama..?
:scratch:

Muidu aga... igalt võimalikult pinnalt energiatootmisega tegeletakse vaikselt muudkui edasi..
https://www.cnet.com/home/energy-and-ut ... ar-energy/

Re: Planeedi Maa päästmine

Postitatud: 10 Jaan 2024, 08:03
Postitas Urmas
Paar tsitaati artiklist, kus kirjutatakse laias laastus EV-de mõjust planeedi Maa päästmisele. Miks tundub, et mulle on valetatud EV-de ülipositiivsest rollist planeedi Maa päästmisel? Enam-vähem sama jutt käib vist ka PV-de ja tuugenite kohta. :scratch:
Ta toob esile ka keskkonnamõõtme. Tema sõnul toodab elektriautode akude tootmisprotsess atmosfääri oluliselt rohkem süsihappegaasi kui sisepõlemismootoritega mudelite valmistamine.
Ühendkuningriigis ei ole praegu akude ringlussevõtu süsteemi. Seetõttu peab Synetiq elektriautodelt akud eemaldama ja hoidma neid isoleeritud konteinerites.
Artikkel ise https://majandus.postimees.ee/7935245/t ... t/comments

Re: Planeedi Maa päästmine

Postitatud: 10 Jaan 2024, 11:38
Postitas elektron
Urmas kirjutas: 10 Jaan 2024, 08:03 Paar tsitaati artiklist, kus kirjutatakse laias laastus EV-de mõjust planeedi Maa päästmisele. Miks tundub, et mulle on valetatud EV-de ülipositiivsest rollist planeedi Maa päästmisel? Enam-vähem sama jutt käib vist ka PV-de ja tuugenite kohta. :scratch:
Ta toob esile ka keskkonnamõõtme. Tema sõnul toodab elektriautode akude tootmisprotsess atmosfääri oluliselt rohkem süsihappegaasi kui sisepõlemismootoritega mudelite valmistamine.
Ühendkuningriigis ei ole praegu akude ringlussevõtu süsteemi. Seetõttu peab Synetiq elektriautodelt akud eemaldama ja hoidma neid isoleeritud konteinerites.
Mingisugust maailmapäästvat võluvitsa EV-st ei tasugi oodata, selle on teadlased ammu välja öelnud. Aga teatud suletud süsteemis võib akupõhisel elektriautol oma perspektiiv olemas olla. Näiteks ühe linna piires kindlaid funktsioone täitvad ametiautod, kullerid, postiljonid jne.

Siin Kuku raadio saates väidab keemia doktor Jüri Liiv, et perspektiiv oleks päikesepaneelide ja tuulikute ületoodang vesinikuks elektrolüüsida, suurematest tööstustest süsihappegaas kokku koguda ja sellest bensiini toota. Bensiini hind jääks 2 euro juurde, mis tundub juba üsna konkurentsivõimeline.

https://kuku.pleier.ee/podcast/jukuraadio/158663