pikk88 kirjutas: 17 Apr 2022, 09:30
Ping räägi natuke oma maja seina soojustusest ja kandekonstruktsioonidest. Päikesepaneele on alati ju võimalik minu arusaamist mööda juurde lisada või paremate/kvaliteetsemate vastu ümber vahetada. Samuti on võimalik alati paigaldada hoonele kvaliteetsemad avatäited, kuid seinte-põrandate-lagede soojustamine on tagantjärele see kõige "tüütum" osa.
Oligi plaanis üks pikem jutt kirjutada (võibolla mõnele kasuks) aga parajat aega ei olnud.
Ega mul tänaseks avalikult kättesaadavale madalenergia hoone planeerimise juhendmaterjalile suurt lisada ei olegi.
Vaata näiteks:
2.1.2 Kompaktsete ja päikeseenergiat kasutavate hoonete projekteerimise põhimõtted.
https://rkas.ee/sites/default/files/pub ... 7%2010.pdf
Kui krundi ostmine on käsil, siis tuleb kogu algplaneeringut omal vajadusel isegi mitukümmend korda korrata ja kulutada "õige koha leidmiseks" vajadusel aastaid.
(Kui netieelsel ajal imestasin, et inimene käis sobiva majakoha otsingul üle 50 krundi vaatamas, siis enam ammu ei imesta.)
1) Kõik algab planeeringust.
Mitu tuba peab eramus olema?
Kui suured toad?
Millisel ajal (kellaaeg, aastaaeg) peab nende tubade akendesse paistma päike?
(Mu eelmises, omaprojekteeritud majas, paistis päike suurdetuppa aastaringi kell 5-13 ja +talvel 16-19. Kusjuures minu söögilauale paistab päike (kui teda näha on), isegi jõulupäeva lõuna ajal.)
2) Hoone asukoha valik krundil, et naabrite hooned ega perspektiivne haljastus ei varjutaks päikest.
(Heade netikaartide eelsel ajal istusin, varakevadel kui puud veel raagus olid, keset krunti ja kaardistasin päikese liikumise ja võimalikud tekkivad varjud.)
3) Kui asukoht leitud, siis planeerida parklad, varjualused ja võitlus loa eest sellele kohale ehitada, sest parim koht ei pruugi olla lubatud ehitusalas.
4) Kui hoone on väike (hea planeeringuga) või ühekordne, siis läbi seinte pindala lahkub
suhteliselt oluliselt vähem energiat aastas pinnaühiku kohta kui läbi põranda, lae ja avatäidete.
Kuna väga paksul (üle 50cm) Eko(klaas)villisolatsioonil on oht, et see ei jõua aasta lõikes seina sees ära kuivada, siis kasutasin ka TM "Villatest"`ile tuginedes ainult Paroc kivivilla.
Tehnikamaailma villade test:
https://www.google.com/url?sa=i&url=htt ... kDegQIARAd
Ja DuPont kangaid/kilesid ja kasutusjuhendeid, mis on sertifitseeritud 60 aastase tööeaga nii Canadas, veremaal kui ka põhjamaades. (Veremaal on tulenevalt töökultuurist, planeeritud tööiga vähendatud.)
DuPont:
https://www.google.com/search?q=dupont+ ... 2&dpr=1.25
Soojustuse paksus tuleks valida kogu hoone planeeritava max energiakulutuse järgi.
(Ise plaanisin, et hoone küttevajaduse peab rahuldama "tavalisel talvel" 20A kaitsme taga 1 faas ja ülejäänud 2 faasi jääksid muudele seadmetele ja (perspektiivse) elektriauto laadimiseks ning soojustuse paksus sai valitud 30cm.)
Karkasseinte projekteerimisel on mõistlik kasutada
pädeva inseneri abi, näiteks mõnest majatehasest.
5) Avatäited tasuks kohe valida piisavalt heade näitajatega ja paigaldada need tootjate poolt garanteeritud pika elueaga materjaliga ning juhendi kohaselt, sest nende nõuetekohane vahetamine hiljem kujuneb kindlasti kallimaks (avaümbruste taastamine) kui kohe paigaldada korralikult.
Kuna elus olen piisavalt puitaknaid putsanud, siis juba paarkümmend aastat kasutan kõige paksema paketiga plastaknaid ja pole oma õieti paigaldatud akna juures probleemi kohanud.
(Käisin kõiki saadavaid profiile ennem esindustes ka oma käega katsumas, et näha kuidas need aastate pärast toimivad. Ja kui esindus ei suutnud isegi oma (messidel kulutatud) näidist rahuldavalt toimima panna, siis selle tõmbasin nimekirjast maha.)
Akendel kasutan kolme selektiivklaasiga paketti ja et need talvel väljast härma ei läheks jätan suvised kärbsevõrgud avatavatele akendele talveks ette (väljapoole).
Huvitaval kombel ei lähe kärbsevõrguga aken talvel väljast härma (kui kõrval mitteavatav läheb), isegi kui selle võrgu alumise ääre on päike ja kass auklikuks teinud.
6) "Väikse" soojatarbega maja kogu soojatarbest võib läbi valesti valitud välisukse lahkuda isegi kuni 25% kogu maja kütteenergiast. Seepärast tasub eraldi tähelepanu pöörata ka "soojale" välisuksele.
viewtopic.php?p=283724&hilit=soe+v%C3%A4lisuks#p283724
viewtopic.php?p=381147&hilit=soe+v%C3%A4lisuks#p381147
7) Väiksem kütteenergia vajadus võimaldab mitte ehitada eraldi tuletõkketsooni (mille põrandapinna ehitushind ületab hoone eluruumi ruutmeetri ehitushinda) ja loobuda katlamajast.
Oma eluajal olen ahjudes põletanud sadu rumme puid ja seda ei tahtnud enam ülejäänud elu jätkata.
8 ) Isegi kui päiksepaneele kohe ei pane on mõistlik paneelide perspektiivsed kohad väljaarvutada ja kanda need projektile, et poleks hilisemat projekti muutmist ja katuse kalded saaks optimaalsesse suunda.
Hiljem katuse suuna muutmine on vägagi keeruline.
Ja kui kohe katusekatte paigaldamise ajal paigaldada standartsete mõõtudega paneelidele sobivad roostevabad paneelikinnitused (sarikasse või rihtida vajaliku kohta kruvitud roovid) ja paigaldada juhtmetorud, on hiljem oluliselt lihtsam.
Päiksepaneelide poolt katusele tekitatud vari kaitseb ka ülemist korrust suvise ülesoojenemise eest päiksest tuliseks köetud katusest.
-----------------------------------------------
Minul ehituse alul seatud eesmärk, et ehitada ca 100kiloga (krundi hinda arvestamata), 110m2 köetava elamispinnaga (üldpind 180m2 ja hobiruume kütan vajadusel), rahaliselt +energia maja, on minul senimaani aastate lõikes, täidetud.
Üks projekti lähtetingimus oli ka energiasõltumatus hädavajadusel, et 72 tuunise elektrikatkestuse puhul talvel ei juhtuks hoonega midagi paha (kui ise kohal pole).
(Külmik kannatab tootja andmetel 33 tunnist elektrikatkestust, toatemperatuuril.)
Ja arvestades hetkel olevat poliitilist olukorda on "inimjuhitava" varukütte olemasolev reservenergia üle kuu ajaliseks päikseta perioodiks + päikselisel ajal oma PV elekter.
Isegi kui tanklates kütust üldse ei müüda, saan PV paneelidest laadida ka elektriratta akusid, kui kasvõi 10% läbi pilvede päikest paistab.
Näiteks käesoleva aasta Märtsis tarbisin võrgust 370kWh (öösel 255kWh ja päeval 112kWh) ja võrku müüsin 7,2kW PV 2F seadmega üle 800kWh, ehk rahaliselt jäin plussi ka sellel kuul.
Käesolva aasta alul paigaldasin katsetuseks Õ/Õ soojuspumba ja Märtsi alul lülitasin Õ/V pumba täitsa välja, kuna selle reaalselt soojusmõõtjaga mõõdetud kasutegur oli (minu juhul) väiksem kui Õ/Õ pumbal.
Kuni -35C külmaga töötama pidav Panasonic Z25UFEAW
põrandamudel, tarvitas elektrit mõõtja järgi senise mõõteperioodi jooksul ca 4kWh ööpäevas hoone sisetemperatuuril 24C.
2022. 30.Märts 23.00 kuni 01.04 Aprill 23.00 kui keskmine välistemp nendel 2 päeval oli -9C (minu termomeetri järgi), kulutas elektrit
2 ööpäeva jooksul kokku 10kWh. :
https://kliimamarket.ee/ohksoojuspumbad ... c-z25ufeaw
Hoone ruumiplaneeringu tegin kohe sellise arvestusega, et tervet maja on võimalik
kütta ühe Õ/Õ pumbaga.
Küttesüsteemis on ka akupaak, millesse saab vajadusel talvel "minimaalse hinnaga tundidel" otseelektrienergiast tehtud sooja salvestada, kui päevane min/max elektri tunnihinna suhe on suurem kui Õ/V soojuspumba kasutegur on kasulikum kasvõi mõni tund öösel tennidega paaki kütta.
Esimesel korrusel on kergpaigaldusega põrandaküte ja teisel korrusel 90cm kõrgusega madalatemperatuurilised radikad.
Soojemal aastaajal, kui juba aktiivne päike päevast toatemperatuuri tõstab (nagu praegu), siis 2 korruse radikates ringlev vesi soojendab akupaaki kuni +24C´ni ja samal ajal stabiliseerib teise korruse temperatuuri.
Akupaagis olevas sooja tarbevee soojusvahetis eelsoojendatakse, teise korruse tubade üleliigse soojusega, külma trassivett ette toatemperatuurini, enne elektriboilerit, mis vähendab tarbeveeboileri elektrikulu.
Vajadusel saan ka otse paneelidest tuleva PV elektriga kütta eraldi tenniga akupaaki, kui võrguelektrit pole või pole mõtet seda võrku müüa.
Tsirk. pumbad ja avariivalgustus on omaette UPS´i taga.
PV võrguinverterid (mitte plastist karbid) on massiivse metallkestaga (varjestavad kõrgsageduslikku elektrivälja) ja vaiksed, ilma uriseva ventilaatorita ning võivad töötada "köetavas elutsoonis", nii et nendest töötamise ajal eralduv soojusenergia, ca 2kWh päevas tuleb ka tuppa.
