Elektriautodest

Siin arutletakse naljakate juhtumite üle ehitusvaldkonnas
Vko
Korralik postitaja
Korralik postitaja
Postitusi: 293
Liitunud: 20 Veebr 2024, 13:15
On tänatud: 8 korda

Re: Elektriautodest

Lugemata postitus Postitas Vko »

kunn24 kirjutas: 29 Apr 2025, 00:26 Kas tungraud on ka võimendi? Aga mutrivõti? Aga naine, kui teda p..st näpistad ja sulle vastu kõrvu annab?
Kui vähe huvitab, siis pead otsima omasuguste seltskonna, kellele samamoodi meeldib mõisteid pea peale keerata ja eks siis jaurake koos. Näiteks on juristid suutnud keerata nii mitmedki tavamõisted segamini ja aru saavad ühtemoodi asjast vaid siis, kui pistavad juurde krüptilise sõna:"juriidiliselt", eriti tavainimese ees poosetades (omavahel nad võivad seda eeldust rakendada vaimisi). Näiteks:"juriidiliselt korrektne"- mis tavatähenduses võib tähendada parajat jama.
Kas sellest on vaja eeskuju võtta ja leiutada võimendi puhul täiend:"vkoliselt"?

Kuna sigulli roolikarp täiendavat välist energiat ei tarbi, siis ta muundab pöördemomenti. Samamoodi ka sillareduktor.
Näiteks E30 BMW-l oli 2 varianti roolilatte- võimendiga (külge tulid hüdrovoolikud) ja ilma. Mõlemas oli sinu mõistes "pöördemomenti võimendav" reduktor/ hammaspaar.
Kui ikka keeruline või tekitab vaimset erutust, proovi võtta rahunemispaus. Siia jaburduste tootmine ei ole kohustus. :hello:
Ära pläma, korduvalt juba räägitud, et rooli"karp" võimendab juhi poolt rakendatavat jõudu, mis rattaid pöörab (täpsemalt pöördemomenti) ja see on just selle VÕIMENDAMISE eesmärgil sinna pandud, mitte niisama ning sisuliselt ongi mehaaniline VÕIMENDI.
A23
Ehitusveteran
Ehitusveteran
Postitusi: 1098
Liitunud: 05 Mär 2023, 01:06
On tänanud: 20 korda
On tänatud: 35 korda

Re: Elektriautodest

Lugemata postitus Postitas A23 »

Vko kirjutas: 29 Apr 2025, 10:40
kunn24 kirjutas: 29 Apr 2025, 00:26 Kas tungraud on ka võimendi? Aga mutrivõti? Aga naine, kui teda p..st näpistad ja sulle vastu kõrvu annab?
Kui vähe huvitab, siis pead otsima omasuguste seltskonna, kellele samamoodi meeldib mõisteid pea peale keerata ja eks siis jaurake koos. Näiteks on juristid suutnud keerata nii mitmedki tavamõisted segamini ja aru saavad ühtemoodi asjast vaid siis, kui pistavad juurde krüptilise sõna:"juriidiliselt", eriti tavainimese ees poosetades (omavahel nad võivad seda eeldust rakendada vaimisi). Näiteks:"juriidiliselt korrektne"- mis tavatähenduses võib tähendada parajat jama.
Kas sellest on vaja eeskuju võtta ja leiutada võimendi puhul täiend:"vkoliselt"?

Kuna sigulli roolikarp täiendavat välist energiat ei tarbi, siis ta muundab pöördemomenti. Samamoodi ka sillareduktor.
Näiteks E30 BMW-l oli 2 varianti roolilatte- võimendiga (külge tulid hüdrovoolikud) ja ilma. Mõlemas oli sinu mõistes "pöördemomenti võimendav" reduktor/ hammaspaar.
Kui ikka keeruline või tekitab vaimset erutust, proovi võtta rahunemispaus. Siia jaburduste tootmine ei ole kohustus. :hello:
Ära pläma, korduvalt juba räägitud, et rooli"karp" võimendab juhi poolt rakendatavat jõudu, mis rattaid pöörab (täpsemalt pöördemomenti) ja see on just selle VÕIMENDAMISE eesmärgil sinna pandud, mitte niisama ning sisuliselt ongi mehaaniline VÕIMENDI.
Kõik saavad aru, mida mõtled, aga Sa kasutad valesid termineid!
Tehnikainimesed teavad, et võimendi eeldab välise jõu, energia vms kaasmist, ehk siis väljundis on töö suurem kui sisendis. Võrdluseks võid võtta nt transistori vooluvõimendina, kui see teema kodusem.
Roolikarp, igasugune reduktor või ka tali, ei ole võimendid, nende sisendis ja väljundis on töö võrdne. (Kui ei arvesta sisehõõrdekadusid)
Vko
Korralik postitaja
Korralik postitaja
Postitusi: 293
Liitunud: 20 Veebr 2024, 13:15
On tänatud: 8 korda

Re: Elektriautodest

Lugemata postitus Postitas Vko »

Ei huvita mingi "süva"füüsika teooria, reaalsuses võimendab pöördemomenti ja pöördemomendi seisukohast võib nimetada võimendiks. Muusas, see on siin ju ka alamfoorum nimega "Naljanurk", nii et naerge terviseks. :lol:
Küülaline
Ehituspenskar
Ehituspenskar
Postitusi: 6389
Liitunud: 02 Veebr 2009, 22:46
On tänanud: 89 korda
On tänatud: 142 korda

Re: Elektriautodest

Lugemata postitus Postitas Küülaline »

Vko kirjutas: 29 Apr 2025, 17:45Ei huvita mingi "süva"füüsika teooria ... pöördemomendi seisukohast võib nimetada võimendiks
See ei ole eriti süvafüüsika, selliseid seadmeid nimetatakse lihtmehhanismideks - Lihtmehhanismid ei muuda töö hulka, mida tuleb teha. Lihtmehhanism muudab vajaminevat jõudu ja läbitud teepikkust. Nii mitu korda, kui lihtmehhanismi kasutamisel võidetakse jõus, kaotatakse läbitud tee pikkuses, ja vastupidi.
Selleks et võita jõus, (võimendada) tuleb rooli rohkem keerata.
Viimati muutis Küülaline, 29 Apr 2025, 20:50, muudetud 1 kord kokku.
optimist88
Korralik postitaja
Korralik postitaja
Postitusi: 257
Liitunud: 22 Mai 2022, 13:41
On tänanud: 15 korda
On tänatud: 9 korda

Re: Elektriautodest

Lugemata postitus Postitas optimist88 »

Küülaline kirjutas: 29 Apr 2025, 18:52
Vko kirjutas: 29 Apr 2025, 17:45Ei huvita mingi "süva"füüsika teooria ... pöördemomendi seisukohast võib nimetada võimendiks
See ei ole eriti süvafüüsika, selliseid seadmeid nimetatakse lihtmehanismideks - Lihtmehhanismid ei muuda töö hulka, mida tuleb teha. Lihtmehhanism muudab vajaminevat jõudu ja läbitud teepikkust. Nii mitu korda, kui lihtmehhanismi kasutamisel võidetakse jõus, kaotatakse läbitud tee pikkuses, ja vastupidi.
Selleks et võita jõus, (võimendada) tuleb rooli rohkem keerata.

Mulle, tehnilise hariduseta inimesele selge ja loogiline seletus aga mõne jaoks kindlalt liiga “süva” ja “ei huvita”.

Tõsimeeli väide - žigullidel on roolivõim - sobib naljanurka väga hästi! Pole põhjust rohkem vaielda.
madis64
Ehituspenskar
Ehituspenskar
Postitusi: 2860
Liitunud: 22 Juun 2009, 22:16
On tänanud: 27 korda
On tänatud: 72 korda

Re: Elektriautodest

Lugemata postitus Postitas madis64 »

optimist88 kirjutas: 29 Apr 2025, 19:05 Tõsimeeli väide - žigullidel on roolivõim - sobib naljanurka väga hästi!
Sa pole ilmselgelt vanade traktorite rooli keeranud, sestap ka üleolev suhtumine roolikarbi poolt pakutavasse momendivõimendusse.
Noorus, mis teha ;)
Vko
Korralik postitaja
Korralik postitaja
Postitusi: 293
Liitunud: 20 Veebr 2024, 13:15
On tänatud: 8 korda

Re: Elektriautodest

Lugemata postitus Postitas Vko »

optimist88 kirjutas: 29 Apr 2025, 19:05 Mulle, tehnilise hariduseta inimesele selge ja loogiline seletus aga mõne jaoks kindlalt liiga “süva” ja “ei huvita”.
Tõsimeeli väide - žigullidel on roolivõim - sobib naljanurka väga hästi! Pole põhjust rohkem vaielda.
Tore ju kui nalja edasi teed. :lol: Juba räägitud, et kui miski rooli keeramist ei võimendaks, siis praktikas (liikluses) vist sõita ei õnnestuks ja antud juhul on seal rooli keeramise hõlbustamiseks (pöördemomendi) võimendi vahel. :hello:
Küülaline
Ehituspenskar
Ehituspenskar
Postitusi: 6389
Liitunud: 02 Veebr 2009, 22:46
On tänanud: 89 korda
On tänatud: 142 korda

Re: Elektriautodest

Lugemata postitus Postitas Küülaline »

madis64 kirjutas: 29 Apr 2025, 19:22sestap ka üleolev suhtumine roolikarbi poolt pakutavasse momendivõimendusse
Kus sa näed üleolevat suhtumist?
Aga selleks, et rattad keeraks 45 kraadi, tuli "barankat" vändata ikka päris mitu tiiru.
madis64
Ehituspenskar
Ehituspenskar
Postitusi: 2860
Liitunud: 22 Juun 2009, 22:16
On tänanud: 27 korda
On tänatud: 72 korda

Re: Elektriautodest

Lugemata postitus Postitas madis64 »

Küülaline kirjutas: 29 Apr 2025, 19:53 Kus sa näed üleolevat suhtumist?
Selles oma postituses tsiteeritud tekstis.
rs7
Korralik postitaja
Korralik postitaja
Postitusi: 143
Liitunud: 16 Juul 2021, 22:15
On tänanud: 7 korda
On tänatud: 5 korda

Re: Elektriautodest

Lugemata postitus Postitas rs7 »

Pilt


On tegu võimendiga? Siin jaurate semantika üle.
kunn24
Ehituspenskar
Ehituspenskar
Postitusi: 3183
Liitunud: 11 Veebr 2018, 14:45
On tänanud: 38 korda
On tänatud: 119 korda

Re: Elektriautodest

Lugemata postitus Postitas kunn24 »

Sobituslüli. Inimese jõud ja koormuse raskusjõud sobitatakse kokku. Analoogiliselt toimetab tungraud.
Üldiselt, kui elementaarmehaanika mõisted ära hägustate, siis võib varsti leida ennast nurka värvituna. Tulemuseks on omaette jauramine ja mõistete leiutamine. Kõrgkoolist reeglina visati sellised kulibinid välja (erand oli siis, kui mõni vanem oli mõjukas isik või Kulibin avaldas siiski sellist muljet, et mõned veidrused anti andeks).
Viimati muutis kunn24, 29 Apr 2025, 20:45, muudetud 1 kord kokku.
Juhe teab kõike.
võhik
Ehitusspets
Ehitusspets
Postitusi: 546
Liitunud: 01 Jaan 2010, 11:54
On tänanud: 2 korda
On tänatud: 14 korda

Re: Elektriautodest

Lugemata postitus Postitas võhik »

rs7 - midagi (mis ?) on sinu pildil valesti....
Viimati muutis võhik, 29 Apr 2025, 21:01, muudetud 1 kord kokku.
Küülaline
Ehituspenskar
Ehituspenskar
Postitusi: 6389
Liitunud: 02 Veebr 2009, 22:46
On tänanud: 89 korda
On tänatud: 142 korda

Re: Elektriautodest

Lugemata postitus Postitas Küülaline »

võhik kirjutas: 29 Apr 2025, 20:39midagi on sinu pildil valesti
Missasi on valesti?
Vko
Korralik postitaja
Korralik postitaja
Postitusi: 293
Liitunud: 20 Veebr 2024, 13:15
On tänatud: 8 korda

Re: Elektriautodest

Lugemata postitus Postitas Vko »

Žigulit ja selle roolisüsteemi ei ole pildil. :lol:
trebla
Ehituspenskar
Ehituspenskar
Postitusi: 3105
Liitunud: 04 Aug 2009, 00:27
On tänanud: 1 korda
On tänatud: 66 korda

Re: Elektriautodest

Lugemata postitus Postitas trebla »

Kolmanda pildi ülekandetegur on ilmselt vale. Kui selle järgi keegi omal ajal koolis õppis, siis läks vigaste teadmistega pärast ellu.
Ma pulli pärast palusin AI-l kolme liikuva plokiga tali skeemi joonistada ja seletada, kuidas see töötab.
Igasugu kentsakaid pilte tuli...
Viimati muutis trebla, 30 Apr 2025, 08:06, muudetud 1 kord kokku.
kunn24
Ehituspenskar
Ehituspenskar
Postitusi: 3183
Liitunud: 11 Veebr 2018, 14:45
On tänanud: 38 korda
On tänatud: 119 korda

Re: Elektriautodest

Lugemata postitus Postitas kunn24 »

Kui palju see on?
Juhe teab kõike.
trebla
Ehituspenskar
Ehituspenskar
Postitusi: 3105
Liitunud: 04 Aug 2009, 00:27
On tänanud: 1 korda
On tänatud: 66 korda

Re: Elektriautodest

Lugemata postitus Postitas trebla »

krt... tuleb jah välja, et õige on. Ma ka esimese hooga mõtlesin, et iga liikuv plokk suurendab jõudu 2x ehk tegemist on geomeetrilise progressiooniga, mitte aritmeetilisega...

Aga miski skeemiga peaks ka geomeetriline progressioon võimalik olema? Nagu hammasratastel käigukastis on.....?

Siis peaks ilmselt ka "liikumatu " ploki kinnituskoht liikuma, ehk "liikumatute " plokkide vahekaugused töö käigus muutuma...
A23
Ehitusveteran
Ehitusveteran
Postitusi: 1098
Liitunud: 05 Mär 2023, 01:06
On tänanud: 20 korda
On tänatud: 35 korda

Re: Elektriautodest

Lugemata postitus Postitas A23 »

trebla kirjutas: 30 Apr 2025, 07:56 krt... tuleb jah välja, et õige on. Ma ka esimese hooga mõtlesin, et iga liikuv plokk suurendab jõudu 2x ehk tegemist on geomeetrilise progressiooniga, mitte aritmeetilisega...

Aga miski skeemiga peaks ka geomeetriline progressioon võimalik olema? Nagu hammasratastel käigukastis on.....?

Siis peaks ilmselt ka "liikumatu " ploki kinnituskoht liikuma, ehk "liikumatute " plokkide vahekaugused töö käigus muutuma...
Selles suhtes on lihtne, et niimitu X, kui tõmmatavat otsa pead pikemalt (tõmbava otsa suhtes) tõmbama, on ka jõud tõmbavas otsas samapalju X suurem. Olgu plokkide skeem milline tahes.
A23
Ehitusveteran
Ehitusveteran
Postitusi: 1098
Liitunud: 05 Mär 2023, 01:06
On tänanud: 20 korda
On tänatud: 35 korda

Re: Elektriautodest

Lugemata postitus Postitas A23 »

rs7 kirjutas: 29 Apr 2025, 20:21 ... Siin jaurate semantika üle.
Kui mõisted segi aetakse, terendub "Baabeli torni efekt" :lol:
madis64
Ehituspenskar
Ehituspenskar
Postitusi: 2860
Liitunud: 22 Juun 2009, 22:16
On tänanud: 27 korda
On tänatud: 72 korda

Re: Elektriautodest

Lugemata postitus Postitas madis64 »

A23 kirjutas: 30 Apr 2025, 08:20 Kui mõisted segi aetakse, terendub "Baabeli torni efekt"
Mis parata, kui ka laias maailmas mõisted eri kohtades erinevalt määratletud on:

https://en.wikipedia.org/wiki/Mechanical_amplifier

"Electrical amplifiers increase the power of the signal with energy supplied from an external source. This is generally not the case with most devices described as mechanical amplifiers; all the energy is provided by the original signal and there is no power amplification."
kunn24
Ehituspenskar
Ehituspenskar
Postitusi: 3183
Liitunud: 11 Veebr 2018, 14:45
On tänanud: 38 korda
On tänatud: 119 korda

Re: Elektriautodest

Lugemata postitus Postitas kunn24 »

Wikipeedia tuleb varsti ahju ajada, järgmine sooda on sinna juba sodinud:
A torque amplifier is a mechanical device that amplifies the torque of a rotating shaft without affecting its rotational speed.
https://en.wikipedia.org/wiki/Torque_am ... plications
Kui samamoodi jätkata, on perpentum mobile valmis.
Juhe teab kõike.
RaJy
Ehitusveteran
Ehitusveteran
Postitusi: 1636
Liitunud: 17 Juun 2018, 09:31
On tänanud: 54 korda
On tänatud: 70 korda

Re: Elektriautodest

Lugemata postitus Postitas RaJy »

Wikipeedia ei ole kunagi mingi usaldusväärne allikas olnud - kes iganes millal tahes võib mistahes sousti sinna kirja panna!
ping
Ehituspenskar
Ehituspenskar
Postitusi: 5523
Liitunud: 28 Jaan 2016, 10:35
On tänanud: 106 korda
On tänatud: 267 korda

Re: Elektriautodest

Lugemata postitus Postitas ping »

madis64 kirjutas: 30 Apr 2025, 13:13
A23 kirjutas: 30 Apr 2025, 08:20 Kui mõisted segi aetakse, terendub "Baabeli torni efekt"
Mis parata, kui ka laias maailmas mõisted eri kohtades erinevalt määratletud on:

https://en.wikipedia.org/wiki/Mechanical_amplifier

"Electrical amplifiers increase the power of the signal with energy supplied from an external source. This is generally not the case with most devices described as mechanical amplifiers; all the energy is provided by the original signal and there is no power amplification."
Üks autopoe müüja püüdis kunagi mulle seletada, et Eesti keeles ei saagi olla sõna "nookur", sest Eestlased elasid autode leiutamise ajal koobastes ja alles "vabastajad" tõid siia autod.

"Laiatarbe Inglishc" on palju vähem arenenud, kui Eesti tehniline keel ja Eesti keeles on sellise keeraja jaoks olemas väljend nagu "Pöördemomendikordisti":
https://www.google.com/search?q=p%C3%B6 ... client=img

Ingliskeeles sama asi:
https://www.google.com/search?q=torque+ ... client=img

Edasijõudnutele erinevate plokkide ja nööride kinemaatika uurimiseks sobib "plokkvibu" tööpõhimõttega tutvumine.
https://www.google.com/search?newwindow ... 99&dpr=1.5
:hello:
Kõik ohutustehnika reeglid on kirjutatud kellegi verega!!!
optimist88
Korralik postitaja
Korralik postitaja
Postitusi: 257
Liitunud: 22 Mai 2022, 13:41
On tänanud: 15 korda
On tänatud: 9 korda

Re: Elektriautodest

Lugemata postitus Postitas optimist88 »

madis64 kirjutas: 29 Apr 2025, 19:22
optimist88 kirjutas: 29 Apr 2025, 19:05 Tõsimeeli väide - žigullidel on roolivõim - sobib naljanurka väga hästi!
Sa pole ilmselgelt vanade traktorite rooli keeranud, sestap ka üleolev suhtumine roolikarbi poolt pakutavasse momendivõimendusse.
Noorus, mis teha ;)
Näen, et sa jäid numbrimaagiasse kinni. GAZ 51-ga olen piisavalt sõitnud. '86 lõpetatud keskkool sisaldas BC juhtimisõigust, millele eelnes paar aastat autoõpetuse tunde. Vene veokate tehnosüsteemid arutati pulkadeni läbi, sõidukad põgusalt. VAZ-ide, GAZ-24, M2140, ZAZ965-ga olen sõitnud. Teooria ja praktika klapivad sellega, mida kunn24, Küülaline, A23, ping jne kirjutavad. Olgu rooli mehh. ülekanne mis tahes, hüdrauliselt (või elektriga) võimendatud rool on täiesti teine tubakas. Pole võimalik segi ajada. Sama lugu - võimendamata vs vaakumvõimendiga sõidupidur (VAZ-id).
Vasta